Pages

09 November 2011

Sebalik Tabir Mr Pai Epal


Selepas saya menulis satu proposal dengan tajuk , '10 sebab saya cintai kamu' dan diberikan kepada sebuah syarikat penerbitan, saya diminta mengubah tajuk proposal kepada 10 Hari Mencari Cinta. Kemudian saya layangkan lebih kurang 16 tajuk baru untuk proposal ini. 16 tajuk, okey! Punyalah banyak! Tu belum semasa saya layangkan tajuk untuk novel ketiga. Mahu 40 tajuk! Isk isk....Dari 16 tajuk berkenaan, saya tertarik dengan tajuk ke 6 iaitu, Mr Pai Epal.

Kepala toing! Toing! Mentol menyala-nyala. Apabila melihat pasaran novel cinta islami merundum, saya berfikir untuk menukar arah seketika kepada novel bergenre gedik-gedik Islami. Remaja, pembaca dan peminat saya fikirkan lebih terarah kepada cerita-cerita yang penuh gelak ketawa dan cinta sweet-sweet ala cik Yaya dan Izz Amir dalam Mr Pai Epal saya ini! Wah – perasan! Hahaha.

Akhirnya saya peram ilham dengan tajuk Mr Pai Epal dalam kepala. Sehingga pembentangan kawan-kawan penulis di dalam group FB mengenai drama korea yang menjadi hit dan bualan ramai. Demam K-Pop ini sewajarnya kita ambil untuk didemonstrasikan ke dalam sebuah novel. Maka, alirannya sama, kisahnya ya mungkin sama, cuma rencahnya dan acuannya diolah dengan adat dan budaya Islam. Di dalam sebuah novel yang dipegang, cinta itu adalah tradisi yang tidak boleh ditolak tepi. Cinta itu temanya sejagat dan menjadi aliran semua pembaca.

Kala saya menanti proposal ‘10 Hari Mencari Cinta’, maka saya menjadi perisik, menjelajah dunia e-novel yang menjadi hit dan bagaimana Karya Seni, Kaki Novel dan penulisan2u berjaya menjual ‘karya-karya’ mereka.


Beralih arah ke e-novel, bermain perasaan dengan dunia maya maka akhirnya sinopsis lengkap Mr Pai Epal berjaya saya siapkan. Meski kadang-kadang apabila menulis alignment plot tetap lari, tapi saya hantam! (plot bab lain, tapi bila tulis, lain jadinya) Menulis pula adakala buat saya ketawa sampai terbawa-bawa pula watak cik Yaya dalam Mr Pai Epal.

Kini, Mr Pai Epal sudah bab ke 6 di blog ini. Maka, saya akan nantikan perkembangan e-novel ini sama dengan penulisan2u. InsyaAllah minggu hadapan bab 7 akan menanti. Perkembangan kesemua watak-watak ini akan saya pastikan ‘hidup’ dengan penuh kesegaran.

Mr Pai Epal akan bersama dengan Volkswagen beetle, Skuter Lancecharm yang bernama Miss MJ Ungu, sebuah café milik Izz Amir iaitu : Pai Epal Café, sebuah rumah teres 2 tingkat bersama ketabahan seorang ibu, Hanan yang buta dengan pesan-pesanan melengkapi diri dua anaknya, Nur Alya (Yaya) dan Fatin. Sebuah rumah banglo sederhana dan keluarganya penuh penyayang juga akan dilakarkan. Izz Amir (Mr Pai Epal) bersama kerjayanya dan bagaimana Yaya meneruskan legasi arwah ayahnya yang mahukan dia menjadi seorang chef terkenal.

E-novel ‘Mr Pai Epal’ akan meneroka Yayasan Marjan yang sebenarnya dibina arwah ayah Yaya Meski Yayasan Marjan telah jatuh ke tangan Chef Daud, Yaya lantas meneruskan usahanya dan mahu membersihkan nama arwah ayahnya yang difitnah.

Isk, tidaklah saya pasti kenapa gambar pelakon korea ini perlu ada dalam entry ini. Saya pun demam K-Pop juga rupa-rupanya!


Perkembangan cinta ala gula-gula Yaya dan Izz Amir akan dilihat selepas bab 10 kelak. Corak cinta begini kadang kala mengujakan saya untuk saya memastikan tiada adegan keterlaluan kerana keterbatasan mereka yang masih belum berkahwin. Bolehlah saya kategorikan kisah ini sebagai main-main cinta! Cinta yang dipendam-pendam dan usik mengusik sehingga Yaya selalu pengsan! Kata seorang peminat e-novel Mr Pai Epal, "sweetnya"! Eceh!

Yaya - Mengambil pengalaman bekerja di Pai Epal Café selama 1 tahun atas arahan Yayasan Marjan dan kisah-kisah ini akan terus berpanjangan sehingga hati Yaya membenarkan lelaki itu adalah untuknya.

Jasmin hadir tanpa dijangka!

Yaya terkedu!

Mr Pai Epal berbelah bagi!

Rupa-rupanya Jasmin si jelita itu kekasih hati Izz Amir.

Dia benarkah sukakan aku ? Atau lelaki itu hanya manis di bibirnya sahaja ?

Tuhan, dugaan apa yang kau campakkan untuk hati ini ?

Okey para pembaca yang comel-comel, setakat ini sahaja intai-intai Mr Pai Epal. Tak bolehlah bagi hint kesudahan kisah ini. Nanti tak surpriselah kan! Kalau nak tahu kenalah baca sampai habis. Okey? Ada rezeki, kita tunggu adakah ia bakal dinovelkan? ^__^

Mingu ke minggu saya akan melunasi menyiapkannya. E-novel ini bagaikan drama korea setiap minggu kepada saya untuk diwajibkan – SIAP dan sempurna. Maka, setiap minggu saya wajib menulis walau masa begitu mencemburui! Rasa seronok dengan Yaya dan Izz Amir bila di setiap bab menemukan mereka bersama.

Insya-Allah, saya akan menulis yang baik-baik. Menulis itu bagi saya adalah janji kepada Tuhan, maka kebaikan akan sentiasa saya layangkan. Yang manis-manis dan penuh pengajaran juga akan saya panjangkan. Moga menjadi ketenangan dan merawat kebosanan semua pembaca yang comel-comel. Ngeeee…….sumpah perasan! Hahaha.

Semoga jatuh cinta dengan Mr Pai Epal yang nakal! Semoga toing toing rasa hati apabila melihat Yaya malu-malu sehingga pipinya bertukar menjadi merah jambu! Semoga riang hati kalian dengan skuter comel Yaya dan rasa mahu duduk di sebelah Mr Pai Epal bersama Volkswagen Beetlenya. Sweetnya kan…

Jenguk-jenguk selalu untuk membaca sambungan ‘Mr Pai Epal’, okey? MPE tidak seberat novel saya dan agak berlainan untuk saya mencuba genre baru kepada diri. Semoga usaha ini berjaya dan doakan saya tabah...tabah...tabah!

Eh, ada seorang kawan saya di dalam FB, nama dia Pai Epal. Secara kebetulan sahaja ya! Ngeee

Salam comel-comel dari saya!

3 ulasan:

  1. hihi.. bnyak nye 40 tajuk~ tu tu lee minho~ ngee... >_<

    gudluck akak.. Kbnyakan novel laris sbb sebahagian dripda story tu di upload di blog or p2u so bila pmbaca mula yakin dngan cite tu, die akan beli tnpa ragu~

    rin mnulis pun suka2 x smpai nak hntar karya kat mna2 penerbit.. tpi insyaAllah kak Mar boleh ketengahkn MPE sbb jln ceritanya comel2 gedik >_< memikat hati sesapa yg membaca.. *maklumla prmpuan mmng sikap gedik tu smula jadi~ kekekeke

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum.

    Tahniah, tahniah!

    Saya sendiri tidak mampu se konsisten begini.

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama8/11/13 01:34

    mr pai epal best! dah beli dah novelnya. tunggu cerita mrs pai epal pulak ;) haha gudluck.

    BalasPadam