Pages

22 November 2011

Mr Pai Epal 8

Mr Pai Epal bersambung hari ini. Ingatkan nak publish esok, tapi penulisnya pula rasa tak manyabo-nyabo. Hahaha. Benarlah, Cik Yaya dah menjiwai diri sendiri! Adakala saya boleh tergelak sorang-sorang sebab teringatkan dia. Banyak fikirkan plot-plot menarik dan tak masuk akal! Hai, Yaya, Yaya! Menulis genre humor ditambah dengan cinta sebegini, buatkan saya resah banyak kali. 3 novel sebelum ini yang berlainan sama sekali dengan e-novel pertama saya ini. Saya resah dan takut jika ia tak diterima ramai. Apa sekalipun saya mencuba genre baru dan mencabar diri. Dengan harapan semua terhibur.


Oh, lama tak update pasal penulisan. Manuskrip saya telah diKIV, okey? Hohohoho! Sedih..sob sob! Tetapi rezeki ada di mana-mana. E-novel pun e-novellah. Sentap o! sentap! Manuskrip berkenaan saya tarik balik dan akan saya perbaharui jalan ceritanya. Dan manuskrip berkenaan akan turut sama saya ketengahkan dalam bentuk e-novel. Lebih segar-bugar dan akan toing-toingkan mata awak-awak semua. Ecececece!


Oh ya, satu lagi novel fantasi kanak-kanak yang tak tahu khabar beritanya telah saya tarik balik dari editor dan akan berdiri di blog ini kelak. Berdiri di blog ini dan tidak akan dipublish di penulisan2u. Tunggukan kemunculannya, okey? Saya dah rasa macam berserah dan tawakal! Tetapi usaha tetap usaha! Fighting Mardihah! Ganbate!

Eh eh eh, terbebel-bebel pula! Sedangkan semua tak sabar-sabar nak tunggu sambungan Mr Pai Epal. Jangan tunggu lama-lama lagi, okey? Selamat membaca dan tersenyum comel-comel! Harap-harap semua suka dan enjoy!Zassssss!



Lee min ho from his website
Kalaulah betul dia ni Mr Pai Epal, peluk Islam kan? Lepas tu say, saya sayang awak, Mardihah! Mesti saya pengsan lapan puluh juta kali!



Dua hari yang amat panjang. Tanpa gangguan sesiapa dan segala kerja dapat aku uruskan dengan jayanya. Menahan bas seawal pagi ke tempat kerja dan kemudian selepas jam 5.00 petang, Melati akan menjemput aku untuk kami terus ke stesen minyak. Melati jugalah yang akan menghantar aku pulang ke rumah lewat jam 11.00 malam. Hari sabtu sebegini, seawal pagi aku duduk di stesen bas untuk ke Pasaraya Yesco. Sehingga jam 10.00 malam aku akan terus bekerja. Ibu pagi-pagi lagi bersama denganku membuat sarapan. Entah apa pula mimpi ibu kerana mahu aku membuat pai epal dan kek coklat. Maka, begku kini sudah terisi dua bekas yang dipenuhi pai epal dan kek coklat.

Kata ibu sebelum aku menyalam dan menciumi pipinya, “Anak ibu memang pandai memasak ! macam arwah ayah, ibu suka kalau Yaya jadi chef macam ayah ! ”

Aku terkedu dan Fatin juga memandang aku dengan seribu rasa. Mulutnya yang mengunyah kek coklat buatanku terhenti seketika. Kami pimpin ibu duduk di atas sofa dan aku pantas berlari-lari keluar dari rumah bersama deraian air mata yang tidak dapat aku tahan. Sampai bila ibu akan bergelap? Sampai bila pula ibu tidak dapat mengecapi melihat kedewasaan kami berdua dan melihat keindahan dunia? Dan kenapa ibu sentiasa terus menerus mahu aku mewarisi bakat arwah ayah itu? Aku berlari-lari anak sehingga aku kesat air mata yang berbaki. Stesen bas pantas menjadi tempat penyinggahan. Perlahan-lahan, aku duduk di atas kerusi panjang yang telah disediakan untuk kemudahan masyarakat sekitar taman ini.

Pandangan aku segera tertancap ke arah seorang pemuda yang sedang menyapu sampah di hujung jalan. Bersama topi dan tulang empat keratnya menyapu dengan penuh sungguh-sungguh. Saat ini, aku tersedar. Jika aku ditentukan untuk melalui segala episod hidup sebegini, maka lelaki ini pastinya juga. Jika aku susah merintangi kehidupan yang penuh cabaran, maka lelaki ini pastinya lebih penuh dengan cabaran. Aku tarik nafas dengan perlahan-lahan. Lelaki itu kemudian melintas jalan menghampiri stesen bas ini. Dia mengibas-ngibaskan bajunya kerana peluh dan lantas duduk di atas kerusi panjang yang paling hujung sekali.

Hanya kami berdua di sini. Dia di hujung kananku. Kenderaan lalu lalang dan bayang bas masih tidak kelihatan. Masih berbaki setengah jam untuk aku mendaftarkan diri di dalam pasaraya. Masih sempat ! Aku pandang lelaki berkenaan. Dia agak muda dan wajahnya penuh dengan jambang dan misai yang tidak terurus. Air mineral water yang ada di tangannya diminum dengan memulakan bismillah. Aku kagum sedari tadi melihat dia.

Dia tiba-tiba menoleh dan kami berpandangan. Aku memberikan anggukan tanda hormat. Kami berbalas senyuman. Dia membuat isyarat dengan jemarinya. Isyarat yang dia memerlukan makanan. Isyarat yang dia sedang kelaparan. Aku terpinga-pinga.

Pesanan ibu segera mencelah, “Kita mesti sentiasa membantu sesiapa sahaja yang memerlukan, Yaya !”

Aku bingkas bangun dari tempat dudukku. Beg galas segera aku kedepankan dan mampir dekat dengannya. Bau badannya memang sedikit busuk. Tetapi aku memahami bidang tugasnya sebagai seorang tukang sapu. Jika dia seorang tukang sapu sekalipun, dia tetap sama di sisi Allah dengan kita yang serba lengkap ini, bukan? Hatiku berdetik lagi.

“Awak lapar ya?” aku kemudian mengambil bekas Tupperware yang diisi tadi oleh Fatin dan ibu. Dia memandang aku dengan matanya yang penuh bercahaya. Hanya mengangguk.

Bekas aku buka dan pai epal di jemarinya kini, dikunyah-kunyah penuh perasaan dan kek coklat kemudian menjadi santapannya. Aku terhibur melihatnya. Dia tersenyum dan terus meneguk airnya pula. Ah – memang dia lapar. Kasihannya!

“Saya yang buat! Nama awak siapa? Makanlah, jangan segan-segan!”

Dia pandang aku dan hanya mengangguk-angguk. Tidak menjawab dan hanya menunjukkan ibu jarinya tanda isyarat bahawa makananku sedap. Aku ketawa melihatnya. Dia tersenyum dengan anggukan berkali-kali. Tuala dilap pula ke dahinya dan dibasuh tangannya dengan air yang masih berbaki. Dia mengucapkan Alhamdulillah berkali-kali. Pai epal dan kek coklatku masih berbaki. Aku hulur perlahan lagi kepadanya. Dan dia menolak dengan perlahan.

Suaranya bergema tiba-tiba, “Terima kasih. Terima kasih. Semoga Allah melapangkan masa kamu, kawan!”

Kami berpandangan. Desiran angin pagi ini benar-benar memberikan kekuatan. Bekasku ditutup rapi dan dia masih dengan senyuman. Lelaki itu menghulurkan bekas kepada aku. Ketika aku sibuk memasukkan bekas ke dalam beg galasku, dengan pantas dia bangun dengan mengangguk-angguk dan berjalan pergi. Tubuhnya berjalan senada dengan bahasa dan pegangan bahawa setiap manusia itu ada rezekinya. Maka, pai epal dan kek coklat buatanku pagi ini benar-benar rezeki untuknya. Aku memandangnya dan bas yang selalu aku naiki berhenti. Pemandu yang sama dan mengerti bahawa aku adalah penumpang setianya.

Pantas aku berjalan menaiki tangga dan segera menuju ke belakang bas. Aku masih melihat susuk tubuhnya. Dia berdiri tegak memandang bas dan kami akhirnya dipisahkan dengan perjalanan aku ke tempat kerja. Pagi ini, pagi yang sungguh indah. Pagi yang memberi pelajaran dan seribu makna untuk diriku. Tetapi ketika aku duduk di dalam bas selepas susuk tubuhnya hilang dari pandangan mataku, aku menangis dengan sungguh-sungguh. Aku menangis dengan rasa terharu kerana aku masih mampu meneruskan kehidupan ini tidak sesusah lelaki berkenaan yang kelaparan. Bagaimana hari-harinya kelak. Jika dia lapar, siapa pula yang akan membantunya? Dan hidup kami sekeluarga sebenarnya jika diletakkan dan ditimbang dengan orang lain yang lebih susah, hidup kami sekeluarga pasti dikatakan lebih banyak nikmatnya.

Maka pesanan ibu sekali lagi menjengah ke gegendang telingaku, “Nikmat hidup kita pastinya lebih hebat dari nikmat hidup orang lain, Yaya! Alhamdulillah dengan segala nikmatnya.”

***

Memulakan kerja dengan semangat. Aku pandang barisan kawan-kawan yang berdiri di kaunter pembayaran. Tugasku seperti biasa, menjaga kaunter pembayaran. Kak Yati sebagai supervisor bertugas hari ini awal-awal lagi memberi warning, “Pastikan baki duit pelanggan kita diberikan dengan betul dan berikan senyuman. Customer always right!” Tegasnya penuh dedikasi. Macam pengetua sekolah!

Itu sahaja pesannya jika sampai waktu dia menjadi supervisor. Mengenai baki duit dan senyum selalu. Bosan! Sedangkan dia selalu aku lihat memarahi pelanggan tanpa usul periksa. Mahu sahaja aku dan kawan-kawan membuat aduan dengan sikapnya itu kepada ketua seksyen. Tetapi kami masih bersabar dengan karenahnya yang juga suka memerintah sesiapa sahaja.

Ketika aku tekun memeriksa segala barangan pelanggan, menekan jumlah bayaran, membuat scan, memindahkan barangan ke dalam beg plastik dan memberikan baki wang, ada sepasang mata aku rasa sedang memerhatikan diriku. Wanita di depan mataku, memberikan senyuman selepas aku menghulurkan bakinya. Aku fokus bekerja dan tidak mahu Kak Yati membebel memarahi aku jika ada kesilapan yang dilakukan.

Pantas selepas selesai berurusan dengan wanita berbaju kuning itu, aku mengangkat wajahku memandang pelanggan seterusnya. Namun wajahku tiba-tiba memandang lelaki yang berada di belakangnya. Trolinya maha dahsyat penuh! Setengah dari trolinya penuh dengan epal berwarna hijau! Juga beberapa kotak minuman dan sayur-sayuran. Jantungku pantas berdegup hebat! Bulu romaku pula tegak berdiri. Dia memandang aku dengan senyuman dan lirikan matanya. Memandang aku dengan renungan tajamnya. Terasa mahu aku mencucuk matanya dengan garfu! Tetapi kenapa sekali lagi aku terasa ada banyak bunga berkembang mekar di dalam hatiku.

Haish!

+Yaya, kau kenapa?
-Kau tak rasa malukah sebab dua hari lepas dia mengaku yang dia sayangkan aku. Juga katanya gilakan aku! Kau tahu tak? Aku nervous ni. Nervous!
+Oh, nervous ya? Rilekslah Yaya. Bertenang, tarik nafas!
-Eh, maka benarkah Allah memberi peluang dia berjumpa dengan aku seperti yang dia pesankan dalam facebook messengernya itu dua hari lepas? Oh, tidak! Nak pengsan! Nak pengsan!
+ Yaya, dia bukan hantu! Dan dia pun bukan mengaku betul-betul yang dia sukakan kau! Ibu kata, setiap lelaki yang sukakan kita, dia mesti menjaga iman dan menjaga gadis pujaannya. Mana boleh sebarangan bercakap, ‘aku sayangkan kau’ tanpa membuktikannya.
-Contoh?
+Dia akan kawal perasaan hatinya. Dia tidak akan memegang tangan kita, berdua-duaan dengan kita dan bukan bercinta kerana nafsunya. Dia akan sayangkan kita kerana Allah. Dia akan jaga kita sebaik-baiknya sebelum akad nikah!
+Ah, aku nak pengsan. Tak kira, aku nak pengsan juga! Kau tengoklah bagaimana dia pandang aku. Tak berkelip-kelip mata dia. Cuba kau rasa jantung aku yang sedang berproses hura hara ni? Cer rasa, cer rasa!
-Cucuk mata dia dengan garfu, habis cerita!
+Nanti dia butalah.
-Boleh operate balik!

Aku jadi kelam kambut. Izz Amir masih tegak berdiri dengan senyumnya dan berpeluk tubuh menantikan giliran. Wajahnya penuh kesabaran tetapi masih tetap mencuri hatiku. Entah, aku sendiri tidak tahu kenapa dengan hati kala ini. Aku senang sekali memandang wajah redupnya. Senang sekali melihat senyumannya untuk aku. Ah, gila aku! Sasau dibuatnya! Saat ini lagu Keabadian Cinta dari Anuar Zain yang sedang berkumandang di pasaraya terus membuatkan jantungku berdegup kencang! Urat rasa nak terputus! Air liur sudah berkali-kali aku telan.

Aku mahu pengsan! Mahu pengsan! Fuh!

“Dik!” suara wanita itu sekali lagi menjahanamkan proses pengiraaanku. Aku menggigit bibir. Serba tidak kena pula jadinya. Aku jadi lambat dan terhegeh-hegeh membuat kerja.

“Sekejap ya kak.” Aku batalkan transaksi dan dengan pantas membuat scan semula. Tepat. Dan kemudian aku beralih kepada barang yang berikutnya. Ah, kenapa pula tiada bar codenya.

Aku belek-belek susu kotaknya. Oh, ada. Wajah wanita berbaju kurung dan tidak bertudung ini nampak agak stress. Ya, kerana aku yang dengan automatiknya menjadi lembab dan seperti pekerja yang baru bekerja hari ini. Ah, aku nak pengsan! Aku nak pengsan! Terus aku scan susu kotaknya. Barangannya satu persatu aku scan dengan kadar yang sungguh lembab! Lembab seperti siput ! Fikiranku bercelaru.

Izz Amir masih memandang aku. Aku tarik nafas. Dia tersengih-sengih mentertawakan aku yang sedang kelam kabut menguruskan wanita yang sedang dalam keadaan tertekan ini. Lelaki ini, memang pendengki! Selalu menyusahkan aku!

Kerjaku makin lembab lagi dan ditambah dengan keadaan jari-jariku yang automatiknya menggigil. Memang sah, aku hari ini bakal dijadikan bebelan percuma Kak Yati. Habislah aku! Akhirnya proses pengiraan berakhir. Aku mengeluh memandang wanita berkenaan.

Dia menjeling aku. Dengan pantas aku menyusun bicara bersama senyuman. “Dua ratus tiga puluh empat ringgit dan lima puluh lima sen.”

Haih, kenapa awak nampak gemuruh saja ni. Lembab! Saya tunggu dua puluh minit tahu tak?” lantas wang sebanyak dua ratus lima puluh ringgit diserahkan. Wanita ini merenyuk-renyuk. Wajahnya mencuka seperti kita menikmati mee goreng yang masin dengan garam sepuluh tan!

Aku tunduk dan memberikan senyuman. “Maaf kak. Sistem lambat!” sudahnya aku menyalahkan sistem. Sedangkan sistem nampak baik dan teratur. Komputer pun sebenarnya tidak buat hal! Aku dengan pantas menekan jumlah wang yang diberikan. Pantas aku mengeluarkan baki sebanyak lima belas ringgit dan empat puluh lima sen.

Wanita itu mengira-ngira lagi. “Dik, kurang satu ringgit!” celahnya cepat. Izz Amir mara menolak trolinya ke arah kaunter tempat aku bertugas. Wajah tekanan wanita itu jelas terpampang. Ah, memang sengaja dia mencari nahas.

Malas berkira dengan wanita itu, aku segera memberikan wang yang dikatakan kurang tadi. Dia merengus dan Kak Yati dari hujung kaunter sudah berpeluk tubuh. Matanya tajam merenung aku. Ah, Kak Yati memang memiliki sepasang mata kelawar. Tajam melihat pekerja-pekerjanya. Bolehkah aku buat-buat pengsan sekarang ini? Bolehkah?

+Kau nak pengsan sekarang, Yaya?
-Ya, aku mahu pengsan! Boleh?
+Izz Amir depan mata! Sila kawal perasaan dan tingkah laku. Jangan terjerit-jerit histeria seperti kau melihat Bae Yong Joon di dalam youtube, okey?
-Eh, mana kau tahu aku terjerit-jerit melihat pelakon lelaki korea tu?
+Eleh, terjerit macam kena sampuk histeria. Konon, tak mengaku! Bagi flying kicks Detective Conan, baru tau!

Dup dap dup dap! Jantung aku berdegup lagi. Selalunya dengan pantas aku mengambil barangan, membuat scan dan memasukkan barangan ke dalam beg plastik. Tetapi kini, aku rasa akulah pekerja paling lembab dan malang di dalam dunia. Bila sahaja aku berhadapan dengan lelaki ini, kenapa aku menjadi sebegini? Aku pandang segala barangnya yang penuh satu troli. Lihatlah epalnya yang bukan dibeli dalam bentuk kotak. Adakah dia jenis pemilih dan memilih epal ini sebiji-sebiji. Gila! Memang gila lelaki ini!

Kami berpandangan dan dia seperti biasa, memberikan senyumannya untuk aku. Haish, kenapa lesung pipitnya itu dalam seperti ibu lesung? Dia membantu meletakkan barangannya. Aku cuba berlagak biasa. Perasaan untuk pengsan tadi perlahan-lahan aku simpan. Sila pengsan sekejap lagi, Yaya!

“ Cik Yaya sayang. Apa khabar?” dia tersenyum dan memandang aku.

Oh tidak, aku mahu pengsan. Sekarang juga aku mahu pengsan. Aku nervous! Nervous!

Aku menjelingnya. Pantas memberikan jawapan,“Sibuklah awak ni! Saya sihat.”

Dia ketawa dan menggelengkan kepalanya. Lelaki ini dengan kemeja lengan panjang yang dilipat separas sikunya. Seluar slacknya berwarna hitam dan kemeja berwarna ungu muda yang dipakainya telah meragut kegedikan aku kala ini. Ah, handsomenya dia. Betullah kata Kak Mahani, dia memang handsome. Fatin juga berkali-kali mengusik aku dengan mengatakan pemuda ini handsome berjuta-juta handsome dari Bae Yong Joon! Eh, dia peminat warna ungu seperti akukah? Ada warna merah jambukah pada pakaiannya. Aku teliti kemejanya. Oh, tiada! Nasib baik dia bukan peminat merah jambu. Meminati warna ungu boleh aku maafkan lagi.

“Suka tengok awak. Pipi awak ada warna pink! Pink-pink malu!”

Erk! Kami berpandangan lagi. “Habis, kalau warna pink, kenapa?” aku sembunyikan keresahanku.

“Warna kesukaan saya juga! Merah jambu dan ungu. Macam awak, Miss MJ Ungu. Saya Mr MJ Ungu!”

Dus! Eeee, perasan Mr MJ Ungu konon! Rasa mahu sahaja aku memberi tendangan Detektif Conan terhadapnya. Beraninya dia meminati warna merah jambu dan ungu. Baru sahaja aku memaafkannya kerana tiada warna merah jambu pada kemejanya. Tangan aku ligat menguruskan barangannya. Sudahlah banyak membeli,menyusahkan aku dan sentiasa sibuk tersengih-sengih macam kerang busuk!

Aku tersengih, “Mr MJ Ungu, konon! Lelaki yang minat merah jambu selalunya pondan! Pondan awak tahu tak?”

Eh, siapa kata? Siapa pula larang saya nak minat warna merah jambu. Kenapa, lelaki minat warna merah jambu dikatakan pondan ya? Saya ada hak saya juga dan saya punya sukalah nak minat warna merah jambu! Sebab tu saya suka tengok pipi awak. Pondan tak pondan, saya peduli apa! Yang penting saya suka tengok pipi awak!”

Aku terkaku. Dia menjawab! Menjawab dan menjawab tanpa segan silu! Ada bunga taik ayam berkembang mekar kala ini di dalam mataku. Oh, lelaki ini biar betul! Aku pandang wajahnya yang sedang tersenyum. Lelaki ini memang gila. Aku menarik nafas dan cuba mencari titik ketenangan.

+Tarik nafas, Yaya! Sila kawal nervous! Control ayu! Control ayu!
-Ah, aku tak bolehlah rasa nak kawal nervous aku ni. Control ayu pun rasa tak bolehlah!
+Kau nak pengsan ke?
-Ya, aku nak pengsan
+Sabar Yaya! Sabar. Mengucap panjang-panjang. Istighfar.

Dia masih mahu membebel-bebel. Pelanggan di belakangnya tersenyum melihat kami berdua.



“Eh, awak memang suka kerja di mana-mana ya? Stesen minyak, syarikat peguam dan pasaraya ini. Ya?”

Aku terhenti memasukkan epalnya di dalam beg plastik. “Eh, mana awak tahu saya kerja di syarikat peguam itu?”

Dia berpeluk tubuh. Merenung aku dengan mata nakalnya, “Lily beritahu.”

Arghh! Lily satu hal lagi. Kenapa dia mesti memberitahu mengenai pekerjaan aku kepada lelaki ini? Habislah Lily cerita kisah aku dari A sehingga ke Z kepada lelaki ini. Oh, Lily!

“Jangan marahkan Lily, cik Yaya sayang! Saya yang sibuk bertanya dia itu dan ini mengenai awak. Tak salahkan?” dia menyengih tanpa rasa bersalah.

Sekali lagi kami berpandangan dan aku dengan pantas menarik barangannya supaya dekat dengan aku. Aku kawal gementar diri. Untuk apa dia bertanyakan itu dan ini pada Lily?Lebih parah lagi kalau Lily menambah itu dan ini mengenai aku. Tugasku di kaunter lebih lama bersama lelaki ini dengan epalnya sebiji demi sebiji aku masukkan ke dalam beg plastik. Lelaki yang menyusahkan! Bukankah dia boleh menimbang di kaunter timbangan. Aku belek epal-epal berkenaan. Oh, epal promosi! Makanya mereka yang bertugas di kaunter akan mengira satu-satu epal ini. Kerja gila!

“Akhirnya Allah swt kabulkan doa dan permintaan saya untuk memberikan saya peluang berjumpa dengan awak, cik Yaya sayang. Eh, ustazah Yaya sayang! Alhamdulillah.” Ucapnya tersasul-sasul sambil tersenyum. Atau memang dia sengaja mentersasulkan mulutnya itu. Dia tersenyum lagi memerhatikan aku. Aku kawal perasaan diri. Mahu sahaja aku menonyoh bibir merahnya dengan cili seorang pelanggan di kaunter sebelah. Sempat aku melirik melihat cili yang meranum merah warnanya.

“Dua hari saya tunggu awak dan saya amat berharap awak datang memulangkan baju kemeja putih saya yang awak kotorkan. Tapi awak tetap tak muncul-muncul! Saya sayang awak, cik Yaya. Sungguh! Tiba-tiba saya rindu pula!” sekali lagi dia melantunkan perkara yang sama selepas dua hari jantungku berproses dengan baiknya. Tidak malukah dia mengaku di hadapan pelanggan lain yang masih menanti. Waraskah dia? Atau adakah aku bermimpi?

Adakah aku tersalah dengar? Jemariku yang memasukkan epal ke dalam beg plastik menggeletar. Akibatnya – berpuluh-puluh biji epal yang telah dimasukkan cermat ke dalam beg plastik berlambak-lambak keluar dari ikatannya. Maka, bergolek-goleklah ia di atas simen dan diperhatikan semua mereka yang ada di kawasan sekitar pasaraya ini.

Ya Allah, kau ampunkan dosaku. Kau berikan aku kekuatan Ya Allah! Aku berdoa dengan mataku terkebil-kebil mengharapkan keajaiban berlaku. Tiada pari-parikah yang sudi membantu aku memungut epal-epal ini? Aku memandang leretan kesemua epal-epal berkenaan dengan trauma!

Kami terkedu dan dia boleh tersenyum suka hati!

Maka, untuk pertama kalinya dalam sejarah hidupku, aku mengutip epal hijau itu satu persatu bersama dengannya. Disaksikan Kak Yati yang bercekak pinggang dan matanya tajam menikam. Lantas, kaunter pembayaranku ditutup oleh Kak Yati. Hari ini juga - upacara mengutip berpuluh-puluh biji epal hijau itu aku lakukan bersama dengannya. Kami berdua menjadi tontotan ramai. Bersama kedinginan pasaraya ini dan kepasrahan aku mengutipnya. Lantas lagu Keabadian Cinta dari Anuar Zain tiba-tiba berkumandang sekali lagi. Aku menjadi hairan. Kawan-kawan aku pula yang tersipu-sipu malu. Secara automatiknya juga jantungku berdegup kencang setiap kali dia menghulurkan epal-epal berkenaan kepadaku.

Setiap kali juga dia memasukkan epal berkenaan ke dalam beg plastik yang aku pegang, maka jantungku deras berproses. Ritmanya masih sama seperti dia menemani aku menolak skuterku. Suasananya masih sama ketika dia membantu aku ketika terjatuh dengan tangga. Perasaan ini juga masih sama ketika aku menyembur air tepat di wajahnya.

Mampukah aku berbohong kerana perasaan dan rasa ini juga sama ketika dia mengaku yang dia sayangkan aku di dalam laman mukabuku itu? Adakah dia menipu? Sungguh! Dan aku sanggup bersumpah bahawa kala ini rasa pengsan itu berganda-ganda mahu terjadi!

Izz Amir, dengan penuh santun dan berlagak machonya membantu. Melirik senyuman dan ke sana ke sini bersama aku mencari epal hijau yang masih bergolek-golek. Di bawah kaunter, di bawah rak-rak kedai buku di hadapan kaunter dan berlari-lari ke mana sahaja berdua. Mencari epal hijau yang bergolek-golek! Ah, hari malu sedunia dalam diariku menjelma lagi. Hari indah yang tidak akan lupakan sampai bila-bila dalam sejarah hidup seorang gadis seperti aku. Sekelip mata, kami berbalas senyuman dan menjadi teman yang berbalas kepercayaan!

Adakah hari ini Allah swt mentakdirkan yang aku jatuh cinta dengan lelaki ini? Atau adakah dia akan menjadi sahabat atau kawan yang aku perlukan di saat-saat genting kelak?

Dan ketika epal sudah memenuhi beg plastik yang aku pegang, dia mara dengan sebiji epal yang masih berbaki. Kami berdiri. Dia sekejap-kejap memandang ke kiri dan kanan. Kemudian dengan suaranya yang lembut dan menikam-nikam jantungku berbicara, “Err..err…selamat berkenalan, cik Yaya! Saya bagi awak sebiji epal hari ini!” mata Izz Amir bercahaya. Bersama senyumannya yang paling mahal dalam dunia.

Dan kami sekali lagi, berbalas senyuman, rasa dan jiwa. Sambil Kak Yati bercekak pinggang menantikan aku di hujung sana. Jantungku berdegup lagi. Prosesnya membuatkan aku rasa bagai terbang tinggi ke Negara Uganda. Aku memang rasa mahu pengsan. Pengsan kali ini bukan pengsan yang main-main. Ini pengsan betul-betul okey? Bukan tipu-tipu!

Dan aku pasti, suasana menjadi hura hara selepas aku pengsan. Dan lelaki itu aku tahu, pastinya dia lebih nervous dan nervous melihat aku pengsan!

Maka, hari ini juga adalah hari pengsan betul-betul dalam diari hidupku.

+Yaya, bangun yaya!
-Tak mahu! Aku mahu pengsan.
+Kau buat dia nervous, Yaya! Dia risaulah!
-Biarkan dia nervous. Biarkan!
+Oh Yaya! Dia panik Yaya! Dia tak tentu arah, Yaya!
-Aku kata, biarkan dan biarkan.
+Biarkan masa juga menentukan?
-Ya!

Zas, dan pari-pari itu terbang tinggi membawa bentuk hati ke arah kami. Dihadiahkan kepada kami dan serta merta pasaraya ini bertukar menjadi taman bunga! Bunga taik ayam di mataku tadi kini bertukar menjadi bunga ros berwarna merah yang segar bugar! Aku tergedik-gedik saat ini! Oh, seronoknya! Wah, ajaibnya!

7 ulasan:

  1. arasnieryie@199522/11/11 12:01

    ..hahahaaaa,naper la kalut sgt k0 ni Yaya,bkin malu aku jer!..hahahaaa..btw,tq 4 n3 n nak lg,lg n lg...zassss!

    BalasPadam
  2. ahhahaha! bengong c yaya..

    BalasPadam
  3. Haha , entri yang comel dengan tingkah dan spontan si Yaya dengan Izz Amir .

    Wah , tergedik - gedik kau ye Yaya . biase dia ! hehe , :)

    Nak lagi , kalau boleh . yang minggu depan punya .

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama23/11/11 08:59

    Sudah sayang dekat blog kak dihah ni. hari-hari mahu terjah baca e-novel akak. hehehe. next kak!!!

    pinggiran_kota

    BalasPadam
  5. Wakakaka, nak pengsang pun fikir banyak-banyak kali. Comel betul!

    BalasPadam
  6. arasnieryie@1995 : nak lagi? nanti ya dik. insyaallah, akan disambung setiap minggu. heheh

    hasuga : hahaha, bengong si Yaya

    Amer Mukhlis : minggu depan okey? terima kasih dik!

    Pinggiran_kota : terima kasih kerana saya! zassss...

    Rahmah Mokhtar : Memang comel! hehehehe. sweet-sweett je!

    BalasPadam
  7. Tanpa Nama20/12/11 20:50

    Salam.. i'm speechless..sy cuba mencari cacat dlm citer ni but none..zero..4 me it 2 perfect!! tahniah Mardihah..Saya doakan citer ni akan dibukukan. dan berdoa semoga Mardihah diberikan ilham dan idea yg baik bg menghasilkan sebuah cerita yg bukan sekadar menghiburkan tp dpt membentuk jiwa pembc menjadi hambaNya yg sejati.

    Wassalam
    MyHoney

    BalasPadam