Pages

21 Mac 2012

Dia, Cinta Hati Saya 4

Nah – Dia, Cinta Hati Saya 4! Terima buah tangan terbaru saya sambil saya memikirkan manuskrip lengkap Mr Pai Epal dan Yang Terindah. Angan-angan harus tinggi, ya dak? Okeylah semua. Pencinta Zain, mari-mari membaca sambungan kisah ini. Emosi sekejap menjadi Majdina! Bolehkah kalian bayangkan kepala saya dengan sekali 4 manuskrip setiap minggu ? Hahahaha. Ini sudah ada 4 jerawat timbul ! Haiyaaaakkkk…
Jung-Il-Woo15


Saat ini dan ketika sedang berlangsung pertemuan antara saya dan Zain. Ada angin sepoi-sepoi bahasa sedang menemani kami. Kalau menonton drama, semestinya ada angin yang berhembus dan akan membuatkan rambut ini melayang-layang cantik. Sekarang, memang rambut panjang ini terbuai dengan indahnya! Saya biarkan angin menjadi sahabat baik saya. Saya melirik penuh menggoda! Dengan harapan Zain memandang wajah saya dan membalas senyuman ini.

Hampa.

Zain diam menunduk. Kemudian mengalihkan pandangannya ke arah belakang.

Mengapa Zain tidak terpaku melihat kecantikan saya? Kenapa Zain buat-buat memandang bangunan yang berdiri di belakang kami ini? Bencinya saya melihat matanya itu!

Zain tunduk lagi dan kemudian bibirnya pantas terbuka. “Saya nak cepat ni! Perlu hantar surat MC.” dia berlalu mendaki tangga dengan sungguh cepat. Saya pantas mengejarnya. “Zain! Tunggulah! Saya Dina!”

“Nanti saya masukkan duit. Saya belum gaji lagi!” jeritnya tanpa memandang dan langsung tidak menoleh ke arah saya. Saya terus mendaki dan mengejarnya sehingga saya terjatuh terpelosok.

Jeritan saya membuatkan Zain menghentikan rentak kakinya. Saya pandang kasut yang Fendi hadiahkan. Patah akhirnya! Dia menoleh memandang saya dengan penuh kasihan. Wajahnya mengenyit dan saya nampak Zain menggaru sekali lagi kepalanya yang tidak gatal.

Saya tersenyum kembali. Sakit pun sakitlah. Asalkan saya dapat ketemu Zain putera hati saya. Zain berjalan perlahan menuju ke arah saya. Dua orang wanita yang kebetulan mendaki tangga turun sama membantu saya.

“Terima kasih. Terima kasih!” saya hadiahkan senyuman sehingga Zain datang dan mengutip tas tangan saya yang jatuh.

“Awak datang sini, cari saya ke?” perlahan suaranya. Akhirnya Zain bertanya dan membuka mulutnya yang penuh dengan emas itu. Zain tunduk rapat memandang ke bawah. Pelik betul Zain ni. Kenapa dia pandang ke bawah? Selalu lelaki-lelaki yang berjumpa saya akan memandang wajah ini dengan sungguh menggoda. Zain ini butakah?

“Kita minum!” tambah saya ramah mesra. Zain garu lagi kepalanya. Dia ini ada kutukah? “Memang saya datang nak jumpa dengan awak, pun. Zain sudikan?” saya beramah mesra lagi. Cuba memancing lelaki ini. Entahlah kenapa saya suka melihat wajahnya dan sekarang pipinya sedang merona merah-merah.

Zain gelengkan kepala. “Maaf, saya ada urusan. Saya nak cepat ni. Awak dah okey, kan?”

“Kita minum sahaja sebagai tanda terima kasih dan tanda perkenalan.” Ujar saya lagi. Saya mencuba lagi menawarkan pertemuan kedua dengan Zain. Dengan harapan tinggi, lelaki ini akan bersetuju.

Saya cuba berdiri tegak. Kesan terjatuh tadi, rasa terhoyong-hayangnya melekatnya terasa lagi. Saya senyum sampai ke telinga.

“Eh-eh! Tak apa. Saya pergi dulu! Assalammualaikum.” Itu sahaja jawapannya. Mudah betul dari apa yang saya sangka. Dan pastinya saya teramat kecewa dengan sikap Zain yang satu ini. Saya pandang tubuh Zain yang berjalan laju dan sekejapan saja menghilang selepas dia masuk ke dalam pejabat pos.

Senyuman yang panjang sampai ke telinga tadi akhirnya menjadi pudar begitu sahaja. Saya gigit bibir bawah! Saya betul-betul rasa tercabar dengan sikap Zain. Zain langsung tidak melemparkan senyuman ikhlasnya. Sedikit pun tidak! Memandang saya lama-lama juga tidak.

Saya masih kekal berdiri. Angin yang menemani kami berdua tadi, terus membalut tubuh! Terasa sejuk menggigit tulang. Rasa merah muka ini menahan malu kerana sapaan saya langsung tidak diterima. Tawaran saya untuk minum-minum dengan pemuda kacak itu tidak juga berhasil. Entah kenapa? Adakah saham saya mulai jatuh? Adakah kedut-kedut mulai muncul di wajah saya ini?

Saya hentakkan kaki. Sepantas kilat saya terus berjalan untuk masuk semula ke dalam pejabat pos. Apa yang akan terjadi, jadilah! Saya mahu Zain menemani saya minum juga. Saya peduli apa! Ini Majdina, okey?

Kalau Majdina kata A, harus A juga jawapannya.

Saya meluru masuk. Melilau mata ini mencari batang tubuh Zain. Zainab yang masih duduk di kaunter memandang saya penuh minat. Meski dia sedang melayan seorang pelanggan, saya terus memaksa kaki pergi ke arahnya.

“Mana Zain?” Saya sudah tidak beradap sopan. Keras sahaja jemari saya meletakkan tas tangan berwarna kelabu di atas kaunter.

“Dia di dalam. Awak sebenarnya nak apa dengan bilal Zain tu? Rasanya awak silap orang untuk nak kenal-kenal dengan si Zain tu. Awak balik sajalah. Dia tak akan layan perempuan macam awak ni!” bidas Zainab tiba-tiba. Pelanggan yang sedang berdiri menanti Zainab memproses bil-bilnya memandang saya.

Darah terus tersirap. Mendidih-didih mendengar kata nista Zainab. Saya fikirkan Zainab baik budinya, tetapi kenapa dia melontarkan kata-kata sebegitu kepada saya? Sampainya hati dia. Zain itu bilal?

Saya telan air liur. Bilal itu apa kerjanya ya?

“Awak ingat awak pun perempuan high-class sangat ke? Muka macam cekodok basi! Eh, ni Majdinalah!” saya merengus kasar dan menarik kembali tas tangan saya. Saya pantas berjalan meluru ke arah pintu pejabat pos. Saya rasa ini pintu menghubungkan pejabat pos dengan tempat kerja Zain. Iyalah, semestinya Zain berada di dalam.

Saya tidak akan putus asa dan nekad berjalan laju!

***

“Cepatlah Zain. Ada perempuan cun nak jumpa engkau ni. Katanya selagi kau tak keluar dan tak temankan dia minum, dia akan berdiri depan pejabat pos sampai esok pagi ! ”

Wajah lelaki itu saya pandang lama-lama. Saya peluk tubuh sambil menantikan perbualan mereka berdua. Entah ke mana Zain menghilangkan diri. Saya cuba mencuri dengar perbualan mereka.

“Kau gila apa ? Tak akan nak biarkan dia tunggu kau lama-lama kat sini ? Bilal Zain oi, dia bukannya nak buat apa-apa. Cuma nak ajak kau minum saja. Lama-lama sangat dalam bilik air tu buat apa ? ”

Saya pandang lagi lelaki bernama Anwar. Saya jelingnya sepintas lalu.

“Aku yang cair kat sini, Zain. Lama-lama dia duduk sini, aku yang tergoda nanti. Cun tu ! ”

"……"

“Kau nak suruh aku yang teman ? Eh, kau nak balik. Lalu mana wei ? ”

Dan Anwar memandang telefonnya tanpa berkelip-kelip. Saya pasti Zain telah memutuskan talian telefonnya. Di mana Zain sekarang ini?

Saya pandang Anwar yang kelat wajahnya. Tersipu-sipu dia. “Cik adik manis, Zain dah balik! Lalu belakang pejabat. Esok awak datang baliklah ya ! ”

Esok ? Tidak ! Tidak ! Rasa tercabar emosi dan mental! Saya tarik nafas perlahan-lahan. Rasa kecewa bertandang tiba-tiba. Tidak pernah sekali saya dikecewakan oleh lelaki. Jika saya minta Fendi menemani saya minum pun, Fendi akan terus bersetuju tanpa apa-apa alasan. “Saya akan tunggu di depan pejabat pos sampai esok! Saya akan tunggu Zain. Kalau hujan sekalipun dan ribut, saya tetap akan tunggu Zain. ” pintas saya segera.

Anwar memandang saya dengan wajah rusuhnya. “Errr….”
“Terima kasih kerana sudi bantu saya. Tapi kalau apa-apa terjadi pada saya. Zain yang akan bertanggungjawab ! ” saya tundukkan kepala tanda hormat kepada Anwar yang sudi menelefon Zain.

Kerja gila namanya. Saya tidak akan putus asa selagi saya tidak memandang wajah Zain. Entah kenapa jadinya dengan saya ini, saya tidak mengerti. Adakah saya sudah dikalahkan dengan mainan perasaan dan jiwa.

“Saya nak bagi nombor telefon Zain pun, saya serba salah.”

“Tak apa. Saya akan tunggu Zain depan pejabat pos!” Nekad bunyinya.

Anwar terus bersama wajah kelatnya dan saya berundur diri. Lemah longlai rasa tubuh dan melayang-layang pergi roh ini.

Seperti yang saya katakan dan janji saya kepada diri. Bermula saat ini, saya berdiri di depan pejabat pos. Saya nantikan Zain tiba dan memunculkan diri meski saya tahu Zain tidak akan datang.
Menginjak tengahari dan beransur-ansur ke petang.

Angin masih sudi menemani saya kala ini. Orang rami berpusu-pusu keluar dan masuk. Saya harapkan Zain hadir menemani saya. Saya mengharapkan juga Zain membuang egonya untuk berjumpa dengan saya di depan pejabat pos ini. Sehingga hujan lebat turun mencurah-curah. Hujan yang menghamparkan seribu permintaan dalam fikiran ini! Membawa ke senja. Dan harapan tinggi saya agar Zain membawa sekaki payung untuk meneduhkan saya.

Tetapi, ia hanya angan-angan indah saya wanita yang bernama Majdina.

Basah sudah saya dan saya hampir pasti mereka yang lalu-lalang di sini akan menganggap saya gila. Wanita cantik yang gila. Ya – saya mengaku yang saya gilakan Zain dan saya tercabar kerana lelaki itu enggan menemui saya dan Zain sanggup melarikan diri melalui pintu belakang pejabatnya.

Apa kekurangan saya? Adakah wajah ini masih belum cukup memukau Zain?

Membawa ke malam dan ada air mata mendudu bila saya tidak diendahkan sesiapa di sini! Saya bagaikan patung bernyawa yang menanti Zain datang untuk menyelamatkan saya. Sedihnya saya. Hibanya saya.

Saya pasti, ibu akan risau dan bibik J akan menelefon saya! Telefon saya sudah berkali-kali menyanyi dan saya tidak peduli. Yang saya peduli sekarang ini hanyalah seorang lelaki bernama Zain. Zain yang tidak mengendahkan saya dan Zain yang langsung tidak mempunyai perasaan kepada saya.

Air mata sayu berjuraian akhirnya.

Zain. Zain. Zain.

Hanya nama itu menjelma di benak ini. Seluruh perasaan dan jiwa saya bersatu menyebut-nyebut namanya. Wajah kacaknya terus menari di tubir mata ini. Wajah redupnya yang sentiasa menunduk itu mengacau lagi emosi wanita ini.

Adakah saya jatuh cinta dengan Zain?

Dan adakah saya akan terus berdiri di sini menantikan Zain yang langsung tidak mempunyai rasa cintanya itu terhadap saya.

Hujan melebat. Selebat air mata yang mengalir.

4 ulasan:

  1. Tanpa Nama21/3/12 14:20

    membaca enovel ini dgn selingan muzik ini ... membuai2 perasaan saya .. agak2 zain akan jatuh cinta dgn dina tak? ..

    mardihah .... letak la n3 lg .. heheheeh

    hotmum

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama21/3/12 14:43

    Aduhai zain baiknya kamu ni..susah nak dpt lelaki camni zaman sekarang ni...1 dalam 1000...best citer ni...cik writer cepat2 update new chapter ye....

    BalasPadam
  3. Kesiannye pade Majdina...
    Zain pun terus teranglah dgn Majdina,nie x main sorok pulak...:-C

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama21/3/12 20:54

    Salam..memang senaman muka yg mujarab bila bc karya kamu.. :) sengih memanjang.. suka betul akak ngan watak Zain ni.. susah tul nak dpt lelaki yg jg pandangan matanya.. anak muda pulak tu.. sejuk oerut ibu yg melahirkan..

    Memang jahil tahap zero ke di Majdina ni? sampaikan bilal pun dia tak tahu apa? siannyer dia.. xpe2..Zain ada utk mengajar nanti.. wah!! tak sabar nak bc n3 seterusnya.. cepat Mar sambung..tgh bersemangat ni..hehe :)

    Wassalam

    BalasPadam