Pages

20 Mac 2012

Mr Pai Epal 24

Cuma saya nak kata : Terharu dengan diri sendiri sebab berjaya menyiapkan bab 24. Terima kasih semua.

#cute sleep


Sambil kami semua menikmati buah rambutan di atas pangkin, Izz Amir membatukkan diri. Matanya tajam menjeling-jeling Zainal yang sedang berbual-bual mesra dengan aku. Sudah namanya - Zainal ini sepupu yang paling rapat dengan aku! Dan juga kami baru bertemu selepas bertahun-tahun tidak berjumpa, maka seharusnyalah kami berdua berbual itu dan ini sehingga aku lupa lelaki berwajah kacak empat belas juta di sebelah Mak Su. Mulutnya mencebik. Sekejap muncung sedepa dan mengejek-ejek aku yang sedang bercakap dengan Zainal. Kadang-kadang Adnan di sebelahnya menjadi mangsa untuk Izz Amir membaling kulit buah rambutan yang telah dimakan isinya.

“Amboi! Berborak tak nampak kita!” Izz Amir menyumbat sebiji rambutan ke dalam mulutnya. Melati sibuk mengetuk-ngetuk rambutan di atas pangkin bersama Adnan. Semut hitam memang bermaharajalela, mengerumuni rambutan. Tukang perabih pastilah Izz Amir yang suka sangat dengan rambutan berwarna kuning ! Kata Nek Pa, ini rambutan gading ! Manis dan sangat melekat-lekat rasa gulanya di dalam mulut !

“Awak cemburu ya?” aku menjeling manja. Gigi teratur dan kini aku tersengih di depan Mak Su yang terkekek-kekek ketawa melihat gaya aku bercakap dengan Izz Amir.

Izz Amir menyumbat sekali lagi rambutan ke dalam mulutnya. Mengunyah penuh perasaan sambil matanya menjeling aku! Kulitnya lantas dicampak ke arah aku dengan sengihan panjangnya. Zainal melirik ke arah Izz Amir. “Saya ni sepupu saja. Kalau Mak Su setuju, memang dah lama saya pinang Yaya ni untuk saya ! Tapi sebab bila hari raya nanti senang sangat nak balik ke kampung. Rumah pun rumah Nek Pa sini saja kan ? Saya pun rejectla Yaya awal-awal ! Awak cemburu ya saya rapat dengan Yaya?”

Aku tarik nafas berpuas hati dengan kenyataan dari Zainal. Ah, senang sungguh mempunyai sepupu yang faham bahasa ni. Zainal memang cukup-cukup rasa dia diketepikan oleh aku sampaikan aku menerima SMS darinya malam tadi. Katanya semenjak kehadiran Izz Amir, dia seperti sepupu yang terbiar saja! Oh, kasihannya dia ! Tersengih-sengih si Fatin membaca SMS dari Zainal.

Pantas, atas idea dari Fatin, kami terus sahaja mahu memujuk Zainal. Kami berdua membeli sehelai t-shirt yang cantik untuk Zainal. Punyalah suka Zainal, sehingga melonjak-lonjak memeluk emaknya iaitu Mak Su. Mak Su hairan bukan main ! Seperti lazimnya, aku tahu Mak Su suka sekiranya kami memberikan hadiah untuk Zainal dan Mak Su. Kami semua selalu menzahirkan rasa terima kasih kepada Mak Su yang menjaga Nek Pa dengan memberikan hadiah. Mak Su sudah bercerai dengan suaminya. Maka Mak Su lebih suka duduk di Mersing menjaga Nek Pa dan Zainal lebih suka menghabiskan masanya dengan emaknya sendiri di Mersing. Dia melebihkan Mak Su dari ayahnya sendiri. Kata Nek Pa pula, biarlah Zainal memilih. Jika dia senang dengan emaknya, baliklah ke Mersing. Jika dia rindukan ayahnya yang berada di Perlis itu, baliklah berjumpa. Malah, Mak Su tidak pernah menghalang setiap pilihan Zainal.

Zainal anak lelaki yang sudah biasa hidup merantau. Sekejap ke Mersing dan kemudian ke Perlis.

Iyalah, tak adventure orang putih kata! Hari raya balik sini. Nak lah juga berhari raya rumah suami jauh-jauh sikit! Bergaduh-gaduh berebut balik kampung. Barulah seronok, Yaya!” Mak Su menambah rencah. Aku tersengih sambil menganggukkan kepala.

“Tolong! Siapalah yang cemburukan dia sangat! Oh ya, balik berhari raya nanti harus ke rumah saya. Setiap tahun, okey? Wajib!” Izz Amir memandang Adnan sambil mengangkat keningnya. Arahannya bagaikan perlu dipatuhi!

Eh eh! Perasan! Siapa yang nak balik berhari raya ke rumah dia ya? “Siapa entah nak balik rumah dia. Please! Saya nak balik sini. Rumah Nek Pa dan mandi laut pagi-pagi raya! Siapa nak buat lemang dan rendang ! Ketupat palas Nek Pa yang sedap pun siapa yang boleh buat selain Nek Pa ?” tambahku dan tersengih sambil memerhati Nek Pa yang sedang melurut lidi untuk dibuat penyapu.

“Gila! Mandi laut pagi-pagi masa hari raya! Saya rendam saja awak dalam kolam. Habis cerita ! ” Izz Amir memandang Zainal sambil tersenyum.

Bibir merahnya membalas lagi setiap usikan aku, “Setakat buat lemang dengan rendang. Senang saja Yaya oi ! Ketupat palas pun saya pandai buat. Gerenti sama macam resipi Nek Pa. Chef Izz Amir masak, mesti semua suka ! ”

Izz Amir mengangkat keningnya dan memandang Mak Su. “Betul kan, Mak Su ? ”

Iyalah…iyalah betul ! Mak Su nak tengok betul ke Izz masak nanti ! Ke meraung sebab pagi raya duduk di sini !”

Mak Su ketawa. Seronok mengenakan Izz Amir dan aku terkedu mendengar usikan mereka yang menjadi-jadi naik lemaknya ! Nek Pa berangan dan Mak Su juga bermimpi itu dan ini. Amboi – Izz Amir dilayan bagaikan anak raja di sini.

“Cik Yaya sayang ! ”

Aku pandangnya yang hanya berjarak beberapa meter. Izz Amir sedang hebat mengunyah buah rambutan. Dia tersengih lagi.

“Apa ? ”

“Saya serius akan rendam awak nanti dalam kolam ! ”

Aku mencebik! “Beranilah awak rendam saya ! Lelaki kuat cemburu ! Berbual-bual dengan Zainal pun mata melilau risau !”

“Cemburu tu tandanya sayang, cik Yaya sayang oi!” Izz Amir membaling lagi beberapa biji rambutan ke arah aku. Bersama dengan kulit-kulitnya sekali. Zainal menggeleng kepala tanda geli hati melihat kami berdua yang asyik berperang mulut. Ada-ada sahaja Izz Amir mengusik. Jika tidak aku terjerit-jerit kerana usikan Izz Amir, suara Izz Amir akan meninggi memanggil aku. Disuruhnya aku membantunya memasak di dapur. Ada-ada sahaja menu pelik-pelik yang mahu dibuatnya untuk Nek Pa dan ibu. Mangsanya adalah aku !

Sudahlah di Pai Epal Cafe pun aku diwajibkan mengupas kulit bawang. Di rumah Nek Pa juga sama tugasku. Stress betul tengok muka selamba Izz Amir membuli aku ! Pitam dibuatnya dengan karenah gila-gila Izz Amir.

Sampaikan Nek Pa selalu sahaja menyebut, “Izz Amir tu pakwe Yaya! Nek pa suka betullah dia tu. Lawa! Lepas tu pakai kopiah pulak tu! Baik betul budaknya. Minggu depan menikah sajalah Yaya!”

Erk!

Angin pantas menjadi teman kami petang ini. Esok, aku akan pulang bersama Izz Amir, Adnan dan Melati. Ibu masih mahu duduk di sini bersama Fatin. Mahu menambah cuti selama seminggu lagi di sini! Amboi Fatin ! Mentang-mentanglah cutinya diluluskan. Senang betul, dia ! Seronoklah Fatin dapat bermandi manda sepuas-puas hatinya !

Sambil aku mengunyah rambutan dan turut sama Fatin mencicah mangga bersama kicap. Dihiris pula cili padi dan ditambah gula supaya terasa manis-manis masamnya. Sekejap-kejap mata mengenyit menahan masam buah mangga. Melati lagilah si hantu buah mangga.
Petang damai !

Ada angin sepoi-sepoi bahasa menemani keriangan kami petang ini. Percutian indah kami bersama Izz Amir si kacak empat belas juta kali. Kembang dada betul ! Semua makcik-makcik dan jiran tetangga sudah berkenan juta-juta dengan lelaki ini. Sampaikan ada yang mahu membuat Izz Amir menjadi menantu mereka. Amboi – suka-suka hati saja mahu diambil buah hati pengarang jantung aku ini. Cet !

Si Milah jiran paling dekat pun asyik keluar menyidai baju. Entah apa yang disidai pun aku hairan. Pagi keluar sidai baju. Pukul sepuluh pagi, angkat baju berkenaan yang aku rasa belumpun kering kain bajunya itu. Kemudian setengah jam berikut dia menyidai lagi. Kemudian, dia angkat lagi baju bersama kain batik berkenaan. Berlarutan kerjanya sampai ke petang ! Milah tersengih-sengih memerhati dapur dan kejap-kejap datang meminjam itu dan ini ! Amboi-amboi ! Mata menjeling-jeling Izz Amir dan Adnan. Akhirnya, Milah terus mendapat nama timangan baru - ‘Milah sidai baju’.

Ketika di dapur sempat juga Izz Amir bergurau, “Saya ni memang ramai peminat, Yaya ! Milah tu saya tengok asyik menjeling-jeling saya je. Tersengih macam kerang busuk ! Eh, tak sangka ada juga orang Mersing sukakan saya ya !”

Nak termuntah rasa ! Pitam pun ada.

Sambil menikmati rambutan dan buah mangga turut sama Izz Amir menjeling aku. Pesanannya di dalam telefon bimbit aku buat-buat tidak ingat. Izz Amir menjeling-jeling supaya aku segera mengikut arahannya.

Kita jalan-jalan tepi pantai. Petang nanti, lepas Asar.

Ni sudahpun 5.45 petang. Sempatkah ?

Izz Amir pantas turun dari pangkin besar. Mengibas-ngibas punggungnya. Matanya tajam memandang aku. Mendominasi suasana sampai Mak Su menjeling-jeling aku. “Nak ke mana Izz ? ”

“Bu….Mak Su, Izz bawa Yaya jalan-jalan tengok laut sekejap ya !” Izz Amir betul-betul jadi lelaki soleh. Konon minta izin dari ibu dan Mak Su. Fatin memandang aku sambil tersengih-sengih. Zainal memandang Melati yang asyik melayan mangga. Sambil-sambil itu Melati menjeling aku dan Izz Amir.

“Oh…patutlah asyik tersengih saja malam tadi ! Ada SMS cinta ajak berjalan-jalan ya ? Cet ! ” Fatin menyiku aku agar segera turun dari pangkin. Ditolak-tolak badan aku agar segera mengikut Izz Amir yang sudah melangkah dan membawa kakinya ke hujung sana. Sesekali dia menoleh memandang aku yang terkulat-kulat mencari selipar. Bau laut semakin menerpa dan angin semakin membalut tubuh !

“Jangan balik lambat sangat, Yaya ! ” Ibu bersuara. Suara restu dari ibu kedengaran dan membuatkan Melati terkekek-kekek ketawa. Fatin juga turut sama. Adnan pantas menghangatkan suasana. “Ibu dah bagi restu ni ! Jangan bawa anak dara orang lari sudahlah ya !”

“Sesiapa kacau daun , siap ! ” Izz Amir berpusing sambil menanti aku yang berlari-lari anak mengikutnya. Aku melambai-lambai Nek Pa dan Mak Su yang menghantar tubuh kami berdua keluar. Bibir ini hanya tersenyum dan tersenyum sahaja ! Zainal aku lihat sedang berbual-bual mesra dengan Melati !

Indahnya percutian kala ini ! indah lagi kan, berjalan berdua dengan Izz Amir di kampung halaman. Dengan bunyi motorsikal, deru ombak yang memukul pantai dan bau laut yang mendamaikan !

Macam mimpi dan semuanya sedang berlagu di depan mata.

Adakah betul aku kini sedang bercinta dengan lelaki di sebelah aku ini ? Benarkah ibu dan Nek Pa sudah meluluskan lelaki ini menjadi suami aku kelak. Aku tersengih suka hati.

+Eh eh.. ‘bakal’, okey ?
-Iyalah…bakal pun bakallah. Kira teman tapi mesra. Sahabat sejiwalah tu !
+Kononlah ! Tersangatlah sahabat sejiwa !
-Cemburulah tu. Awak cemburu kan ? kan ?
+Please ! Siapa entah nak cemburu sangat dengan Izz Amir tu ! Saya ada uncle Adiblah ! Eh, Jaga diri baik-baik ya Yaya. Jangan syok sendiri ! Izz Amir tu berwajah empat belas juta kali.
-Iyalah..iyalah !

“Awak memang suka berangan ya ?” Izz Amir memasukkan jemari ke dalam kocek seluarnya.

Aku gelengkan kepala sambil menutup bibir. “Eh, taklah ! Mana ada berangan !”

Izz Amir tersenyum. “Saya selalu perasan. Awak memang suka berangan. Entah berlawan dengan transformers agaknya. Awak memang suka lawan-lawan dengan robot transformers ya ?”

Kaki aku secara automatiknya terhenti. Aku gigit bibir bawah. Malu menguasai diri. “Eh, taklah!” aku sedaya upaya menutup malu. Habislah kalau Izz Amir tahu yang aku memang fanatik dengan siri-siri filem transformers. Sampaikan selalu aku bayangkan memiliki robot-robot transformers tersebut sebagai koleksi. Aku bukan seperti kebanyakan gadis-gadis lain. Mengumpul bear comel atau mengumpul lipstik. Juga bukan pengumpul tegar kasut tinggi dan mengumpul beg tangan berjenama! Aku hanya berangan untuk memiliki robot-robot transformers berkenaan. Dapat tengok di kedai mainan pun, okeylah ! Meski harganya mahal gila ! Juga harga robot-robot berkenaan membuatkan batang leherku pasti tercekik!

Fatin juga ada hadiahkan robot transformers comel kepada aku. Melati yang tahu dengan minatku, turut menghadiahkan kepada aku ‘Optimus Primes, Battle Mask’ yang sangat cantik. Boleh main perang-perang dengan Fatin di dalam bilik ! Izz Amir juga ada menghadiahkan dua robot transformers kepada aku. “Fatin beritahu saya awak suka dengan transformers. Sebab tu saya hadiahkan awak robot tu. Awak suka tak ?” dia tersenyum simpul.

Eh, mestilah suka ! Masakan aku boleh lupa dengan hadiahnya ketika hari pertama aku mula bekerja di Pai Epal Cafe. Aku telan air liur. Sepantas kilat aku menoleh memandang Izz Amir yang setia menanti jawapan dari bibir ini. Spontan aku mengangguk, “Suka !” dan jantung ini sekali lagi berproses hebat ! Juga terus rasa mahu pengsan melihat senyuman mahalnya itu.

“Saya akan senang hati kalau awak suka !” matanya bercahaya dan kami berjalan lagi.

Berjalan bersama ombak yang menghempas pantai. Berjalan juga berdua dengan Izz Amir. Ditambah dengan haruman dari tubuh lelakinya yang menggetarkan naluri ini. Gatal juga aku ni, ya !


“Sebab awak bagi, saya terima dan memang saya suka !” spontan aku menjawab.

Izz Amir mengangguk lagi. “Jadinya berapa sayang awak dekat saya, sekarang ?” muka memang serius berkala saja dia ni. Selalu beri soalan cepu emas sampai mencanak naik bulu roma aku ! Izz Amir memang lelaki berspesis jiwang karat ya ?

Gulp !

“Jawablah, cik Yaya sayang oi ! ” pintanya sekali lagi dan memandang aku. Matanya tajam menjeling aku dan kemudian kakinya berjalan lagi. Aku turut sama berjalan mengikut rentak kakinya.

“Empat !” wajahku pula serius. Tanpa sedar Izz Amir menjeling aku dan dia gigit bibir bawah. Izz Amir tarik nafas dan berdecit !

“Empat saja ? Awak memang tak adil ! Saya letak awak tinggi di bintang, tahu tak ? Markah untuk saya awak bagi empat saja ? Memang tak adil !”

Aku angguk. Tapi hati kembang berbunga sebab dia letakkan aku tinggi di bintang. Rasa mahu saja aku gelak guling-guling kala ini. Sampai ke bintang jiwangnya ya. Sungguh mamat berbunga betul, Izz Amir ni ! “Mana boleh bagi markah dekat awak banyak-banyak. Nanti awak naik lemak!”


Izz Amir menggelengkan kepala. Sambil itu dia menendang pasir. Lagak seperti sedang bermain bola sepak. “Penat saya bagi awak transformers tu, Yaya ! Buku-buku nota milik saya tu, siap saya balut kemas-kemas untuk dihadiahkan kepada awak. Saya siap masakkan mee goreng basah special untuk awak ketika hari pertama awak datang ke cafe saya. Empat saja markahnya untuk saya ? Habis selama saya selalu sebut cik Yaya sayang…cik Yaya sayang…cik Yaya sayang…tak tinggilah markah saya untuk awak, ya ?”

Oh – dia mahukan balasan rupanya. Hendakkan markah ya ? Wah-wah ! Aku tersenyum. Melebar sampai ke telinga rasanya.

Aku berjalan ke depan. Meninggalkan Izz Amir yang memberhentikan langkahnya. Aku berpusing sambil tersenyum. Dia seperti biasa..memandang aku dengan penuh kasih sayangnya. Entah betul atau tidak yang kami sekarang ini sedang menjalinkan sebuah ikatan indah. Kalau betul, aku berharap ini adalah ikatan yang akan kekal sampai bila-bila. Benarkah yang Yaya sedang dilamun cinta dengan lelaki berwajah kacak ini ? Benarkah, ibu ?

“Chef Izz nak markahnya berapa ? Sepuluh ?” aku naikkan kesepuluh jari jemariku.

Izz Amir menggelengkan kepala. “Tak…”

Mata aku bercahaya sambil kaki aku melangkah ke belakang. Izz Amir melangkah kakinya mengikut rentak kakiku. Pasir menemani langkah kami kala ini.

“Habis, awak nak berapa ? ” tanyaku sekali lagi.

Izz Amir tersenyum dan terus merenung aku. “Empat belas juta ! ”

Dan aku kembali berpusing berjalan kembali seperti asal. Bibir tersenyum geli hati. Ada bunga-bunga sakura menemani langkah kami kali ini. Oh, berjalan berdua dengan Izz Amir, bagaikan mimpi pula. Dengan deru ombak dan angin yang menemani rasa terbang melayang-layang dibuatnya. Adakala angin memeluk tubuh ini dan terasa damainya bila mendengar suara Izz Amir berbual-bual dengan aku.

Adakah benar juga rasa cinta yang selalu lelaki ini katakan betul-betul untuk aku ? Adakah bibirnya itu sama dengan rasa hatinya ? Kami kini duduk di sebuah batu besar. Duduk memandang laut dan angin sepoi-sepoi menemani kami berdua. Ada sebuah kapal besar di hujung laut. Ada beberapa ekor burung camar sedang terbang tinggi dan awan gemawan terus membiru. Warna langit yang meriah dan ada warnanya memutih cantik ! Bagaikan salji dan berombak dengan cukup indah !

Keindahan petang yang mendamaikan hati dan rasa cinta ini kepadanya terus hangat membara. Bolehkah aku seorang gadis biasa menyatakan cinta kepadanya ? Layakkah aku untuk duduk dan berdiri di sebelahnya itu? Benarkah Izz Amir menyayangi aku seperti yang selalu bibirnya katakan itu ?

Ada banyak perkara yang kami bualkan. Siapa sangka bukan, kami sudah menjadi sahabat dan entah kenapa ada rasa bahagia terjalin dalam diri ini. Adakala aku rasa gembira dengan perkenalan singkat bersama lelaki ini. Adakala juga aku rasa takut andai ini hanyalah ikatan yang akan longgar nanti. Persahabatan ini, rasa-rasanya sampai ke manakah nanti ?

Satu. Kata Izz Amir, “Saya jadi ustaz muda betul dekat kampung awak ni. Alhamdulillah ! berkat doa umi dan apa yang saya belajar dengan Ustaz Mahyudin, betul-betul merubah diri saya. Awak tak rasa saya ni bakal jadi Imam Muda, Astro Oasis tu ke ? Tapi serius, saya nak ucapkan terima kasih sebab awak sudi hadiahkan kepada saya buku-buku agama tu. Terang sikit hati saya membacanya sebelum tidur. Siap dengan jadual kuliah juga ya ! Kelas malam saya dengan Ustaz Mahyudin harus saya lunasi dulu. Tetapi saya akan pastikan pergi ke kuliah-kuliah agama yang sudi awak tuliskan untuk saya. Malukan jadi Izz Amir ni. Pengetahuan tentang agama pun kurang ! ”

Aku tarik nafas. Diskusi lebih menjadi dewasa dan melibatkan rasa hati lelaki ini. Aku memandang laut dan membalas lontaran kata-katanya. “Mesti orang yang paling gembira adalah umi, kan ? Apa pula yang kurangnya tentang awak ! Semua manusia pasti ada lakukan kesilapan. Tak kira kecil atau besar ! Kita memang diwajibkan mencari agama dan apa juga kekurangan tu, kita mesti tampal dengan pelajaran dan ilmu baru. Sekurang-kurangnya awak belajar mendalami agama dan berubah ke arah kebaikan. Bukankah itu lebih baik dari menyesali diri sendiri dan langsung tak membuat apa-apa !”

Izz Amir mengangguk lagi. “Dia umi saya dunia akhirat, Yaya ! Mestilah umi yang paling gembira dengan perubahan saya. Kalau dulu saya culas nak solat. Sekarang, masuk waktu saja… saya akan lekas-lekas solat dan qadakan solat-solat saya yang tertinggal dulu. Malu betul saya dengan Tuhan. Tapi serius, semenjak saya mengenali awak dan ibu saya rasa tenang sangat-sangat ! Apa pesan ibu kepada saya, selalu saya ingat dan mahu selalu mendengar nasihat yang keluar dari mulut ibu. Ibu bagaikan umi kedua saya, Yaya ! Biar ibu buta dan tak nampak wajah saya. Tetapi saya tahu, hatinya terang dan sentiasa ada doanya untuk saya ! ”

Ada sebak berganda-ganda. Lelaki ini betul-betul meluahkan rasa hatinya.

Dua. Izz Amir. Namanya terus melekat di hati. “Saya akan cuba menjadi yang baik seperti yang ibu mahukan. Saya selalu berdoa siang dan malam agar saya berterusan dengan amalam-amalan kebaikan. Saya tak putus-putus berharap agar umi dan papa saya mendoakan kebahagiaan saya dunia akhirat. Kerjaya saya turut sama diberkati dan Pai Epal Cafe berkembang dengan majunya. Saya mahu menjadi anak yang baik seperti awak, cik Yaya sayang ! Yang selalu memayungkan ibunya ketika hujan dan meneduhkan hati ibunya yang mendung itu ! Saya mahu menjadi seperti itu ! Macam awak !” Izz Amir memandang aku.

Angin lantas membalut tubuh kami berdua. Ombak menghempas batu dan percikan air laut menyegarkan. Aku tersenyum dan rasa bahagia menjelma dengan cita-citanya. Tuhan, makbulkanlah doa anak yang baik ini. Tuhan, bahagiakan juga umi seperti kehendaknya.

Sambil tersenyum Izz Amir meneruskan perbualannya, “Awak tak nak tanya apa lagi cita-cita saya ?”

Dia merenung nakal ! Sudahnya aku terkebil-kebil sambil menjungkit bahu. “Apa lagi, ya ?”

“Saya nak kenalkan awak dengan umi! Saya mahu bawa awak jumpa papa saya dan bahagiakan awak sampai bila-bila. Saya ada banyak impian gila bila saya mengenali awak, Yaya! Saya rasa kalau saya senaraikan pun panjangnya sebanyak lautan ini.”

Ceh! Dalam sebak dia bercerita, nadanya buat aku mahu ketawa sahaja.

Aku cuba untuk serius. Jangan gelojoh, Yaya! Sila kawal nervous, anda! “Saya nak lima senarai. Mencukupi untuk hari ni. Nanti awak tulislah senarai yang seterusnya dan beri kepada saya. Saya nak tahu impian awak tu. Boleh?”

Izz Amir senyum lebar. Sampai nampak giginya! “Betul awak nak tahu impian saya?” tanyanya dengan sepasang matanya itu melekat ke wajahku.

Aku terus angguk. Rona indah mula terasa. Haish…adakah ini rasa indah kala mula bercinta dan dicinta? Adakah ini rasa itu?

Izz Amir tarik nafas. Dia senyum nakal! “Satu, saya nak kahwin dengan awak!”

Erk!

“Dua…seperti yang saya kata, saya nak anak sebelas orang!” Izz Amir mengenyitkan matanya.

Gila! Kilang anak ke aku ni?

Izz Amir tersengih lagi. Bahagia. “Tiga…saya mahu bawa awak keliling dunia.”

Wahh..seronoknya. Naik kapal selam, boleh? Aku ketawa tiba-tiba. Angan-angan aku pula meninggi dari dia.

“Empat…saya nak awak masak untuk saya hari-hari. Seperti yang saya selalu kata, saya nak ikan siakap tiga rasa buatan awak! Itu paling penting ya. Dan kita akan makan bersama-sama sambil menikmati keindahan rumah mewah yang akan saya bina untuk kita dan anak-anak kita!”

Wah! Dahsyat sungguh angan-angan lelaki ini. Mat jiwang betul! Mat bunga sungguh! Aku tersengih-sengih macam kerang busuk! Bulu roma rasa tegak berdiri! Jantung terus berdegup kencang.

Kepalaku rasa teleng! Rasa nak tercabut mendengar senarai permintaan yang datang dari hasil pemprosesan kepalanya.

Tetapi bila aku mendengar senarai kelimanya. Aku terkedu seribu bahasa! Sungguh rasa mahu menangis sebanyak lautan ini. Rasa mahu berlari memeluk ibu! “Lima…saya akan mencintai awak dengan hati saya! Sampai bila-bila dan sampai ke syurga!”

Bunga-bunga sakura gugur di Malaysia. Ada salji pula melanda dan jatuh perlahan-lahan di atas air laut! Pitam dibuatnya dan Izz Amir tersengih-sengih kacak di depanku. Rasa bahagia dan ada nada cinta bahagia sedang berlagu di Mersing. Dia tersenyum dan memandang aku dengan sungguh-sungguh. Sambil mata aku terkebil-kebil seolah-olah tidak percaya.

Tetapi, jika benarlah seperti kata-katanya ini… akan aku bahagiakan lelaki ini dan menjadi isterinya. Isteri dunia akhirat dan isteri yang sentiasa mencari redha suami. Aku akan mencintainya sebanyak mana dia mencintai aku. Aku akan bahagiakannya sebanyak mana dia bahagiakan diri ini. Sungguh, aku akan kotakan segala janji ini.

Aku terkulat-kulat sebab terkujat! Aku tersengih lagi macam kerang busuk! Muka merona merah-merah pink! Lantas bibir aku terus menjerit, “Awak…saya nak pitam!”

Kaki rasa tidak berpijak bumi!

Ya Allah, selamatkanlah hambamu ini!

8 ulasan:

  1. Tanpa Nama20/3/12 14:09

    Juta-juta like. seperti biasa, gaya penulisan yg x mengecewakan. Terbaik dihah! Suka benor saya sampai saya yang sengih-sengih sorang kat sini. :)

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama20/3/12 15:18

    alahai yaya..time tgh romantik2 ni smpt lg nk pitam..hehehe..anyway,sgt2 best..2 thumbs up lalink

    BalasPadam
  3. wewit, x lama agi boleh la makan nasi minyk mcm papa adib... hahaha yaya ni ada darah gemuruh kot.... aww silalh novelkn criter ni, besh bangat. thanxs puan writer

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama21/3/12 12:42

    sukanya saya!

    BalasPadam
  5. Rasa mcm terbang di awangan...
    Dasyat betol sampai ade bunga sakura & salji di Malaysia...hehehe
    Sayang sis Mardihah juta-juta kali...

    BalasPadam
  6. Tanpa Nama23/3/12 11:39

    Puan writer...good and best..wish u good luck!!

    BalasPadam
  7. Tanpa Nama29/10/12 19:00

    salam...
    suka shangat2...rasa epi bahagia...
    tahniah dan teruskan menulis yek

    BalasPadam
  8. saya suka dengan jalan cite ni.saya bayangkan saya adalah yaya hehe..terlebih perasan lak.saya amat terharu dengan kata2 dari izz amir kepada yaya.sub..sub..saya happy dan enjoy sangat membaca cerita ni.jadi teruskan usaha..selamat berjaya..cayok!!!!!

    BalasPadam