Pages

30 Mac 2012

Mr Pai Epal 25

Mr Pai Epal 25. Saya iringi dengan air mata. Sobsss…sobssss.. sobsss…Selebat air mata Cik Yaya Sayang! Selebat hujan yang mengiringi. Sila naikkan volume mendengar latar lagu blog ini untuk turut sama memberi kesan ketika membaca bab ini! Sobbb…sobsss…

InsyaAllah, saya akan poskan ‘bab bonus’ untuk Mr Pai Epal! Akan ada untuk hilangkan rindu kalian dengan Mr Pai Epal. Mr Pai Epal terhenti di sini untuk memberi laluan saya menyiapkan manuskrip penuh ini. Jika ada berita gembira, saya panjangkan di laman ini. Jika tiada, saya tidak akan berputus asa! Dan akan terus up entry MPE sehingga ke penamat! Doakan perjuangan saya ya! Saya sedih sebab ini bab penuh terakhir untuk semua. Semoga terhibur ya dan jutaan terima kasih untuk semua peminat tegar Mr Pai Epal. Tanpa anda, siapalah saya yang kecil-kecil sahaja di sini! Juga komen-komen semangat dan 'LIKE' anda tidak kira di blog ini, facebook saya dan page Mr Pai Epal!


lee-min-ho-straight-hair-i2




“Hari jadi Izz Amir hari Rabu ni, Yaya!” Adnan memandang aku sambil jemarinya lincah memotong bahan-bahan utama masakan untuk Chef Ridzwan. Salmi nampak sibuk dengan arahan baru dari Chef Fikri. Salmi hari ini perlu membantu Chef Fikri yang pemalu lapan belas juta kali itu! Chef Ng di dapurnya menjerit-jerit memarahi para pembantunya yang melakukan kesilapan. Aku lihat wajah tegang Izz Amir hari ini. Entah kenapa hari ini, hari stress sedunia semua pekerja Pai Epal Café. Mana tidaknya, selepas sahaja balik bercuti dari Mersing, ada tempahan set buffet untuk makan tengah hari! Sudahlah sebanyak 350 pax! Gila! Chef Ridzwan siap berSMS dan aku diwajibkan datang seawal jam 5 pagi! Dengan mata merah dan wajah sugul, aku datang juga. Tengok-tengok Izz Amir sudah tercongok di depan pintu Pai Epal Cafe. Menanti aku datang dengan senyum manisnya. Matanya juga merah kerana mengantuk. Nasib baik kami semua bertolak selepas Zohor ke sini. Sempat juga berehat dan bergegas dengan rutin harian di Pai Epal Café!

“Awak rindu dengan saya tak?” tanyanya. Dia yang bersandar di pintu keretanya tersengih. Sejuk betul dan jika di negara Korea, pastinya ada asap berkepul-kepul keluar dari mulut dia.

Aku mengejek. Menjelirkan lidah dan aku parkingkan elok-elok, Miss MJ Unguku di sebelah keretanya. Aku buka helmet dan baju sejukku. Beg pantas digalas.

Aku gelengkan kepala. “Tak! Sumpah tak. Rindu dengan ibu dan Fatin saja!”

Izz Amir menjeling. Kakinya pantas melangkah. Pintu Pai Epal Café memang sudah terbuka. Pekerja-pekerja dapur sudah sampai awal dari aku. Aku membontotinya. Kami berdua sudah berada di dalam Pai Epal Café yang sudah terang benderang dengan lampu.

“Tipu! Awak tipu!” tambahnya lagi membuatkan aku tersengih.

“Okeylah, sikit bolehlah. Kalau nak rindu betul-betul, nanti tunggu saya pergi luar negara sambung belajar! Saya akan sebut nama awak banyak-banyak.”

“Betul ni?” kaki Izz Amir terhenti dan dia menoleh. Serta merta matanya galak memandang aku dengan wajah kacaknya. Aku angguk dan turut sama automatik menghentikan langkah kaki ini.

“Sukanya saya ada orang rindukan saya!” jawabnya dengan senyuman. Ah – pagi-pagi dingin ini, jantung aku sudah bergetar hebat. Usus sudah bergelodak dengan rasa cinta rindu-rinduan terhadapnya.

Tak tahu malu betul Izz Amir ni!


“Kerja elok-elok! Kalau mengantuk, tidur sekejap di surau! Hari ni jemaah sama-sama di surau!” pesannya buat aku mengangguk dan tersengih suka hati. Mahu tergolek pun ada! Sawan sasau dibuatnya. Senyumnya membunuh terus salur pernafasan aku! Alahai, Izz Amir!

Adnan mengetuk meja dengan tangannya. Sengaja dia mahu memadamkan khayalan aku dan ingatan aku kepada Izz Amir beberapa jam yang tadi! Cet! Kacau daun betul!

Aku meneruskan kerjaku dengan memori indah di Mersing! Ah – kami semua meninggalkan Mersing dengan penuh kenangan. Penuh rasa cinta dan kasih sayang kepada Nek Pa. Kalau Izz Amir, semestinya ‘Milah sidai baju’ akan rindu! Apa nak dicemburukan sebab Izz Amir sudah terang lagi bersuluh sukakan aku! Aku pula pasti akan rindukan Nek Pa dan Mak Su! Nek Pa sampai menangis-nangis memeluk aku! Bonet kereta Volkswagen beetle Izz Amir pula penuh dengan pisang. Ubi keledek, segala macam ulam-ulaman kegemaran aku dan paling penting ada buah kelapa yang memenuhi ruang duduk aku dan Melati. Izz Amir terkekek-kekek ketawa melihat bonet keretanya. Menggeleng kepala kelakar melihat telatah Nek Pa. Kalaulah ada lori, harus satu Mersing disuruhnya kami bawa pulang.

Pesan Nek Pa kepada Izz Amir, “Hei Ustaz kacak! Jaga cucu Nek Pa ni baik-baik. Cepat Yaya habis belajar, cepat-cepatlah kahwin! Nek Pa nak tengok cicit-cicit Nek Pa yang sebelas orang tu membesar depan mata!”

Erk.

Cit podah! Nek Pa pun tahu impian Izz Amir yang mahukan anak seramai sebelas itu? Muka aku merona merah. Malu aku dibuatnya! Mak Su ketawa tak ingat dunia. Ibu dan Fatin juga tersengih suka hati.

Tetapi paling membahagiakan bila ibu dan Nek Pa sudah mula sukakan lelaki berwajah empat belas juta itu. Lelaki bergelar chef yang suka membantu Nek Pa di dapur. Lelaki yang sudah pandai ke masjid dan sah-sah sudah menjadi imam ketika kami semua bersolat jemaah di ruang tamu.

Imam Muda Izz Amir! Yang sudah memikat hati ibu. Yang sudah membuatkan jantung, usus, penkreasku dan segala macam urat ini kembang-kembang semua! Aku sudah rasa mula mencintai dirinya. Biarpun aku simpan dan diam-diamkan dalam hati. Biarlah juga dia selalu berjiwang karat sehingga ada bunga-bunga sakura gugur di depan mata ini. Biarlah dia selalu membuatkan aku pitam dan bikinkan aku pengsan selalu! Tetapi, aku suka dan suka dengan sikap nakalnya itu!

Tetapi aku sudah bersumpah di dalam hati yang Izz Amir lelaki pertama yang aku cintai dan lelaki terakhir berada di dalam hati ini. Sampai bila-bila. Sehingga ke syurga. Oh, berangan betul aku!

“Rabu ni ya?” tambah aku dan Adnan mengangguk. Aku memandang pisau yang terletak di atas meja. Kenangan akhir di Mersing aku lenyapkan bila teringatkan hari lahir Izz Amir. Apa pula hadiah yang perlu aku beri kepada lelaki kesayangan hati itu?

Dapur agak ribut! Kartina juga sama sibuknya. Semua pembantu dapur tidak menang tangan! Aku juga turut sama terbabit dengan proses penyediaan makanan pada pagi ini. Chef Ridzwan juga sudah mengarahkan aku agar menghafal nama-nama rempah yang akan disoal kelak oleh Izz Amir. Nama rempah senang bagai pun! Semua aku sudah ingat. Dalam kepala sahaja, okey! Aku mengangguk mengiyakan. Hari jadi Izz Amir hari rabu ini ya?

Apalah aku ini, ya! Sampaikan tarikh hari lahir kekasih hati pun tidak pernah aku ambil peduli! Ceh! Kekasih hati sangatlahkan!

“Dia suka apa ya?” aku soal Adnan yang lincah jemarinya.

Adnan memandang aku. Aku pandang dia semula dengan sengih panjang. Kami sudah agak rapat selepas sama-sama dia menyertai Izz Amir ke Mersing. Mentelah lagi, Adnan serumah dengan Izz Amir dan bersahabat baik dengan lelaki pujaan hatiku itu.

“Yaya tak tanya dia?” Adnan ambil sebiji lagi kubis. Harus dipotong untuk proses memasaknya sebentar lagi. Tangkas dan cepat jemarinya.

Aku geleng perlahan sambil mata cuba-cuba mencari batang tubuh Izz Amir. Ohh, haruslah lelaki itu ke sana dan ke sini memeriksa dan mengawal dapur dan sebelum café ini dibuka. Jawapanku berbunyi sedih sahaja, “Tak. Mana sempat tanya!”

Adnan sengih!

“Dia suka kereta! Kereta comel-comel. Kalau dekat rumah adalah sebilik barang permainan dia. Kereta, lori, bas, basikal, kapal terbang! Eh, semua adalah. Sampaikan ke jentolak pun dia kumpul!”

“Permainan budak-budak tu! Ada minat kereta. Permainan tak adventure langsung! Minatlah kumpul setem ke, kumpul jersi ke, kumpul jam ke, kumpul kasut ke, kumpul Tupperware ke!”

“Habis, transformers tu bukan budak-budak suka jugak ke?” mata Adnan menjeling aku. Dia galak ketawa dengan cara aku menjawab.

Padan muka aku, kan? Sudahnya Adnan memerli aku.

Tupperware? Eh, tolonglah Yaya! Itu mak-mak orang dan perempuan yang dah kahwin saja suka kumpul!” Adnan gelengkan kepala dengan telatah aku.

Mulutnya menyambung lagi, “Yang asyik dengan transformers kalahkan budak-budak lelaki tu siapa? Hantu?”

Aku menyengih dengan usikan Adnan. Lantas ilham bertandang untuk meraikan hari jadi Izz Amir. Aku pandang Adnan dengan kening terangkat-angkat.

“Kenapa?” Tanya Adnan.

“Saya ada idea!” dan dengan sepantas kilat aku menyudahkan baki-baki kerja dan membantu Chef Ridzwan. Adnan turut sama di sisi. Bagaikan ada semangat baru, maka hari ini bermula idea yang aku harap-harap akan menggembiran Izz Amir.

Satu.

Aku siapkan semua kerja dengan cemerlang, gemilang dan terbilang. Aku bancuh kopi, nescafe, teh dan milo. Selepas selesai tugas kami semua di dapur untuk penyediaan menu kepada 350 orang, semua bersorak riang! Bagaikan pesta dan tugas penyediaan di ruang Pai Epal Café diambil alih oleh para pelayan pula. Chef-chef yang mengawal hidangan turut sama terbabit mengawal menu buffet di hadapan. Semua air yang telah siap aku bancuh, diagihkan kepada semua pembantu dapur, commis dan semua chef. Cawan kecil diagih-agihkan! Bau kopi, teh, nescafe dan milo memenuhi ruang! Asap berkepul-kepul!

Pesanan ringkas dengan kertas berwarna kuning turut terselit! Guys, buat kek berbentuk kereta untuk Chef Izz Amir. Malam esok, tepat jam 9.00 malam di sini!

Pesanan rahsia untuk semua. Dan Adnan turut bersetuju mencuri kunci Pai Epal Café dari bilik Izz Amir. Kerja gila katanya. Ah – aku tidak peduli. Jadi tak jadi, kunci itu harus ada di tangan aku untuk projek membuat kek kepada Izz Amir! Jika Adnan tidak berjaya mengambil kunci berkenaan, aku boleh pecahkan pintu belakang untuk semua pekerja masuk ke dalam café bagi menyertai projek ini. Jika Izz Amir marah, marahlah!

Chef Fikri yang pemalu lapan belas juta kali bersetuju membuat Rich Chocolate Pudding! Puding karamel kesukaan Izz Amir turut sama tercatit! Aku berpusing pula mencari Chef Ng. Chef Ng dan pembantu dapurnya mahu menyertai dengan membuat pizza!

“Oh, saya akan buat 'Pizza Comel Yaya'!” Chef Ng mengenyitkan mata! Ah, tersenyum seronok dibuatnya. Chef Rita mahu memasak nasi jagung!

Oh, dalam tidak disangka-sangka, semua bersetuju menyertai malam hebat berkenaan.

Dua.

Menu juga telah aku susun rapi secara curi-curi. Meski Izz Amir berlegar-legar di dapur. Yang pasti aku akan memasak ikan siakap tiga rasa kesukaan Izz Amir. Sup sayur yang akan diolah resipinya gaya Italy! Salmi bersetuju membuat air! Aku perlu memasak lebih kurang jam 5 pagi sebelum semua sampai ke Pai Epal Café dan meraikan hari jadinya! Itu perlu dan aku juga menyusun jadual untuk persiapan majlis hari jadi Izz Amir. Memasak untuk 30 orang pekerja dapur dan dicampur dengan semua pelayan Pai Epal Café mudah bagi aku! Maka, mungkin ini boleh membuktikan keupayaan aku memasak sendiri. Dibantu pula dengan Adnan dan Salmi yang bersetuju menyertai projek ini!

Dan malam itu, ketika berseorangan di rumah. Aku keluarkan duit tabung untuk membeli semua bahan-bahan yang perlu untuk persiapan esok malam. Kalaulah Fatin ada, bolehlah meminjam sedikit wang darinya. Saat-saat genting ini, aku mengira semua duit. Aku keluarkan wang kertas dari beg duitku. Seratus lima puluh sahaja! Aku terkebil-kebil. Wang syiling bertaburan di atas katil. Aku garu kepala yang tidak gatal sambil memerhati bahan-bahan yang perlu aku beli!

Duit ini tidak cukup! Serius!

Aku ambil telefon bimbitku. Pantas aku mendail nombor telefon Melati. Berbual lebih kurang lima minit, mengenepikan rasa malu dan hasilnya aku perolehi sebanyak seratus ringgit! Dan dengan Lily pula aku perolehi sebanyak seratus ringgit. “Yaya pinjam sahaja ya! Nanti Yaya dapat elaun, Yaya akan ganti balik!”

Sebak pula dengan bantuan kawan-kawan untuk projek kali ini! Terima kasih Melati dan Lily! Adnan menyumbang sebanyak seratus ringgit untuk majlis berkenaan. Dan malam berkenaan selepas memecut mendapatkan duit dari mereka semua, aku, Adnan dan Salmi menyusul ke pasaraya untuk membeli semua bahan-bahan berkenaan.

Mencukupi! Semua bahan akhirnya berjaya kami beli sebelum diseludup dan di bawa masuk ke dalam stor Pai Epal Café. Serahkan semuanya kepada Adnan dan dia bijak berurusan dengan Abdul Ghani penyelia stor Pai Epal Café!

***

Bagaimana untuk membuktikan rasa cinta dan sayang kepadanya? Iya, aku tiada hadiah mahal untuknya. Aku tiada wang mencukupi untuk membeli minyak wangi kesukaan Izz Amir atau baju mahal-mahal kepadanya. Rasa segan pula nanti kalau Izz Amir melihat hadiah ini.

Sebuah kereta comel Volkswagen Beetle mencukupi. Puas juga aku merayau di kedai-kedai permainan sekitar Bandar. Aku tersenyum membeleknya sebelum membalut hadiah berkenaan dengan pembalut lebihan membalut bukunya dahulu. Naïf betul aku! Kedekut sungguh! Tapi betul, duit yang ada hanya berbaki Ringgit Malaysia Lima Puluh sahaja. Cukup membeli kereta berkenaan yang berharga empat puluh sembilan ringgit, sepuluh sen tunai! Gila mahal kereta comel macam ini. Nasib baik berdiskaun! Baki sembilan puluh sen berkenaan aku masukkan ke dalam tabung derma di pasaraya berkenaan.

Aku pulang ke rumah sambil meletakkan hadiah comel berkenaan di dalam sebuah beg kertas buatan sendiri. Selepas selesai projek dengan semua pekerja Pai Epal Café, hadiah ini harus bertukar tangan kepada Izz Amir.

-Hei Mr Pai Epal! Awak harus terima hadiah ini seadanya. Ikhlas saya beri, ikhlas awak terima.
+Dia terima Yaya! Asalkan Yaya ikhlas memberi! Semoga berjaya untuk esok, Yaya! Sehabis baik dan fighting!
-Oh, terima kasih! I tacing! Sobsss sobsss…

Saat-saat genting menjelma. Kesibukan di Pai Epal Café! Malam penuh rasa cinta dan kasih sayang terhadapnya. Membuat kek berbentuk kereta dengan dibantu chef yang pakar sebenarnya. Chef Rita dan Chef Ng bersungguh-sungguh mengajar. Aku membuat aising dan ganache coklat! Mahu menutup kereta ini dengan balutan coklat lazat!

“Yaya!” pekik Chef Ng

“Awal sedia?” tanyanya lagi.

Aku mengangguk. “Sedia chef!”

“Semua sedia?” aku pula menjerit dengan muka merah menahan penat.

Angguk dan tersenyum!

“Sedia, chef Yaya!”

Bergelak ketawa dengan semua pekerja Pai Epal Café! Suka-suka memanggil aku dengan gelaran berkenaan! Sudahlah masuk ke dalam café ini secara seludup! Jika Izz Amir tahu, nayalah aku!

Semua pekerja bertungkus lumus bagaikan pesta! Seawal jam 9 malam kami sedaya upaya berusaha! Meski penat, tetapi seronok. Kartina muncul lewat dan ada juga yang terpaksa pulang lebih awal!

Menu seperti yang dirancang. Kek sedia terhidang dan disembunyikan di dalam sebuah kotak. Di masuk ke dalam peti sejuk dan kek comel berkenaan benar-benar memikat hati! Bahan-bahan untuk aku memasak seawal pagi ini nanti sudah disiap-siapkan. Pizza harus dipanaskan juga!

Jam 2 pagi, Rich Chocolate Pudding siap! Puding caramel turut sama tersedia. Nasi jagung semerbak harumannya dan di masukkan ke dalam bekas panas. Aku harus memastikan nasi berkenaan tidak basi dan diletakkan betul-betul di tempat pemanas. Semua pekerja Pai Epal Café harus balik awal juga! Mereka akan bekerja lagi esok! Momentum kerja mereka tidak boleh aku ganggu dengan projek kali ini.

Aku berlari ke sana dan ke sini! Sebagai perancang projek, aku harus memastikan semua berjalan lancar.

Menginjak jam 5 pagi! Hanya aku seorang berdiri memasak! Mata menahan mengantuk dan Adnan sudah terjelepuk lesu di dalam surau. Salmi sedang berdengkur di dalam stor. Setidak-tidaknya aku punya teman kerana yang lain sudah pulang untuk bekerja pagi ini pula.

“Ikan kerapu ni kesukaan Izz Amir!” aku tersengih pagi tadi. Salmi terkebil-kebil! Mengangguk-angguk!

“Kita makan pagi dengan hidangan berat, Yaya!” ulasnya.

“Lauk-lauk ni kalau ada lagi, kita semua boleh bedal masa makan tengahari! Entah-entah hanya tinggal tulang sebab perut orang lelaki ni macam tong!”

“Kau gerenti semua boleh habis?” mata Salmi memandang susun atur sepuluh ekor ikan kerapu yang siap digoreng. Kuahnya sahaja sedang dimasak dan akan dipanas sebelum diletakkan di atas ikan bergoreng garing ini.

Ah – penatnya terasa! Aku habiskan proses projek ini dengan menggantung belon dan riben di tengah Pai Epal Café. Aku tarik sebuah papan tulis dan lakarkan ucapan ‘Selamat Hari Lahir, Chef Izz Amir. Semoga Allah merahmati dan setiap langkahmu, diberkati!’ Aku corak-corakkan papan berkenaan dengan kapur. Melukis berbagai-bagai wajah dan mewarnakannya. Origami berbagai-bagai bentuk bergantung! Semua itu aku yang buat semalam!

Segalanya lengkap dan telah siap!

Dan aku sempat mandi di dalam bilik air di surau! Bersama Salmi tersengguk-sengguk menahan kantuk. Bersolat dan menanti saat-saat ketibaan Izz Amir dengan penuh debaran. Tetapi entah kenapa ketika matahari mula terbit, rasa tidak selesa mula wujud. Aku perhati bungkusan comel yang telah aku balut sempurna. Harap-harap Izz Amir terima kereta comel ini. Diakan pengumpul tegar koleksi kereta-kereta sebegini?

Aku tutup lokerku dan terus menyiapkan proses terakhir iaitu memanas makanan yang perlu. Salmi mengeluarkan bekas air dan menyusun cawan-cawan di hadapan! Semuanya berjalan sempurna. Adnan selepas berehat membantu pula mengeluarkan kek dan meletakkan kek berkenaan di tengah-tengah Pai Epal Café!

“Terima kasih Adnan untuk semua ni!” ucapku untuknya. Dia angguk seperti sudah kehabisan bateri.

Aku tersenyum memerhati Salmi yang arif mengenai hubungan ala-ala istimewa antara aku dan Izz Amir!

“Serius!” ucap Adnan tiba-tiba. Aku menoleh memandang Adnan

“Serius apa?” tanyaku. Adnan yang sedang menolak bekas air tersengih. Beberapa orang pekerja dapur mula masuk dan keluar. Hari Rabu bakal bermula dengan sambutan hari jadi untuk Izz Amir. Tangkas sahaja beberapa orang pembantu dapur membantu aku menyelesaikan susunan menu ini.

“Serius Izz Amir akan angau lagi!”

Serentak itu kami semua ketawa. Harap-harap plan Adnan menjadi! Plan menyuruh Izz Amir mengambil bahan mentah di sebuah pasar raya! Tepat jam 10.00 pagi, Izz Amir akan terpacul di dalam kedai!

***

“Chef Izz datang!” Adnan menghendap perlahan-lahan ke arah kami semua. Kami semua berdiri menantikannya. Semua pekerja Pai Epal Café berdiri bersama-sama! Menantikan Izz Amir. Haruman nasi jagung terus menyambar! ‘Pizza Comel Yaya’ turut sama menambat selera. Lapar sungguh perut ini!

Aku berdiri di depan kek! Mahu troli berkenaan berada betul-betul di hadapannya dan aku mahu mengucapkan selamat hari lahir untuknya!

Dan bila pintu Pai Epal Café ditolak perlahan. Troli ini juga bergerak senada ke arahnya. Izz Amir melopong ala-ala syahdu dan bergaya ala-ala drama melayu Malaysia! Serentak itu juga lagu ‘Allah selamatkan kamu’, Allah selamatkan kamu! Allah selamatkan chef Izz Amir, Allah selamatkan kamu!’

Izz Amir tersenyum dan memerhatikan aku penuh rasa cintanya! “Terima kasih Yaya! Terima kasih semua!” Belon lantas gugur bagaikan bunga-bunga sakura! Cantik suasana di Pai Epal Café dan Izz Amir memerhati ruang Pai Epal Cafenya yang dihias indah. Takjub wajahnya! Seperti tidak percaya!

Aku tersenyum puas. Penat tidak tidur terus hilang melihat senyuman kacak dan lekuk lesung pipitnya itu! Ah- rasa berbaloi projek hari ini. Khas untuknya. Aku pegang hadiah yang ingin aku beri kepadanya.

Lagu tamat dan tepukan bersama-sama jerit pekik semua pekerja kedengaran. Tetapi, bila pintu sekali lagi ditolak dan hadirnya seorang wanita cantik, mulut kami terkunci dengan sendirinya! Wanita berkenaan berdiri tegak memandang kami dengan senyuman. Dia turut sama memerhati ruang Pai Epal Café yang indah digubah!

Rambutnya panjang berkilat-kilat sehingga paras pinggang. Seluarnya berwarna hitam dan blousenya cantik berwarna ungu muda. Tingginya bagaikan seorang model. Wajahnya cantik, putih mulus! Kasut bertumit tinggi dan begnya berjenama mahal!

Sebuah hadiah bersaiz kotak kasut dipegang erat. Berbalut cantik dan menewaskan pembalut berharga Ringgit Malaysia Satu Ringgit aku ini! Aku pandang hadiah sendiri yang akan aku berikan kepada Izz Amir. Terasa tewas tiba-tiba! Rasa malu menerpa!

“Izz Amir sayang!” panggilnya senada membuatkan semua terpaku! Salmi dan Adnan serentak itu juga memandang aku.

Dan aku…

Bila Izz Amir menoleh memandang wanita tersebut, dia memberikan senyuman mahalnya. Bukan untuk aku dan bukan lagi tercipta untuk impian bila bersama dengan aku.

“Jasmin!” panggil Izz Amir lembut dan serentak itu mereka berdiri seiringan. Izz Amir memandang aku dengan wajah penuh rusuh! Wajahnya berubah bila Jasmin menarik lengan dan memeluk pinggangnya.

Perlahan-lahan kotak hadiah yang tidak semahal hadiah dari Jasmin aku simpan di dalam kocek baju chef jacketku. Entah kenapa rasa sebak mula menebal di dalam jiwa. Hati bagaikan disiat-siat nipis! Air mata rasa mahu menitis-nitis tetapi aku tahan dari mengalir. Bagaimana mungkin aku mahu menahan sebak ini, bila Jasmin terus sahaja menolak tubuh Izz Amir dan menemani lelaki itu memotong kek. Ada gerimis di hati. Mahu sahaja, aku tutup mulut ini dengan jemari dan menangis semahu-mahunya! Tetapi aku tahan dan tahankan sekuat hati!

Di hadapanku, kek berkenaan dipotong dan disuap penuh perasaan! Liuk lentuk tubuh Jasmin merimaskan seluruh jiwaku! Perlukah aku memaniskan muka? Bukankah hari ini adalah hari lahir Izz Amir dan sekarang saat gembira untuk Izz Amir? Sungguh-sungguh aku terluka dan pedihnya hanya Allah swt yang tahu. Saat ini, aku betul-betul rasa yang aku rindukan ibu dan Fatin. Aku mahu menangis dan memeluk arwah abah!

Aku tidak diendahkan dan sedikitpun Izz Amir tidak memberikan senyumannya untuk aku. Jasmin…dia jauh lebih cantik dari aku. Lebih tinggi dan lebih bergaya dari aku yang comot dengan pakaian chef ini!

Andai ada masa, aku ingin mengundurkan jarum minit dan saat itu. Aku mahu membiarkan kenangan manis itu berlalu pergi. Aku mahu kuburkan sahaja impian Izz Amir itu di dalam tanah! Sungguh, aku kecewa dan benar-benar rasa tertipu! Aku tidak mahu ada bunga sakura menemani lagi dan aku tidak mahu berangan indah-indah seperti selalu.

Aku kecewa. Pedih dan sakitnya teramat sekali!

Penat terasa. Kepala pening berputar-putar!

Aku tidak menjamah apapun makanan yang tersedia. Lapar dari malam tadi terus menghilang. Saat semua pekerja Pai Epal Café sedang bergembira, aku menyusup perlahan-lahan ke belakang. Terus sahaja aku membuka loker dengan titis-titis air mata. Tiada sesiapa menemani aku kala ini. Lemah longlai langkah kaki ini. Aku tidak bertenaga dan sungguh-sungguh aku rasa ini semua bagaikan mimpi ngeri!

Hanya angin dingin menemani dan aku melangkah keluar dari Pai Epal Café sambil menguatkan hati. Mencari Miss MJ Unguku dan aku segera membawa skuterku dengan air mata yang mencurah-curah. Aku tidak kuat menghadapi semua ini. Aku tidak tabah menyaksikan aksi-aksi manja Jasmin terhadap Izz Amir!

Aku rindu dengan ibu. Saat ini aku terasa aku mahu balik ke Mersing dan memeluk Nek Pa. Aku mahu air mata ini berderai di hadapan Fatin. Aku tiada sesiapa melainkan mereka semua untuk melepaskan sedih ini.

Di mana Melati? Di mana Lily? Aku mahu memeluk kalian berdua juga. Tersedu-sedu aku kesedihan hanya kerana seorang lelaki! Lelaki yang aku sayangi dan sumpah dia lelaki yang sentiasa memberikan aku senyuman sehingga hari ini! Skuter berjalan senada dengan aliran air mata!

Dan di atas bukit ini, air mata terus melebat! Selebat hujan yang mencurah-curah!

Katanya kepada aku ketika kami sama-sama menikmati kepingan Pizza Hut, “Kalau saya nampak matahari, saya sentiasa nampak wajah awak yang bercahaya! Kalau saya nampak bulan, saya sentiasa nampak awak yang sentiasa tersenyum dan kalau saya nampak bintang, saya sentiasa rasa awak bintang di hati saya! Entah – saya tak tahu kenapa dengan hati saya sekarang ni, Yaya!”

Aku meraung sekuat hati! Bukti indah ini bertukar menjadi pilu dan hujan mengiringi tangisan syahdu ini. Kata-katanya dahulu kembali mengusik jiwa dan minda ini. Bagaimana mungkin aku memadamkan nama Izz Amir di dalam hati ini? Hujan membasahkan aku! Hujan menemani aku!

+Yaya…..(sambil kesat air mata) Janganlah menangis begini! Yaya kan kuat! Yaya kan anak ibu dan abah yang kuat hatinya! Yaya kan kuat! Kalau Yaya menangis, saya pun menangis.
-…….
+ Yaya…hujan ni Yaya! Nanti Yaya sakit! Baliklah Yaya! Kesat air mata tu! Kalau Yaya demam, siapa susah nanti?
-Yaya sedih sangat-sangat! Yaya rasa Yaya nak peluk ibu kuat-kuat! Jangan kacau Yaya. Pergi! Pergi! Pergi!
+Yaya….(sambil kesat lagi air mata)

Hujan melebat. Air mata laju dan semakin laju. Derasnya seperti air terjun! Kenangan itu kembali menjelma! Kembali menguasai diri!

“Dan awak tak lupa kan?” matanya memandang aku.

Aku tersengih luar biasa. Apa pula jiwangnya kali ini? Ah, ada juga lelaki berjiwang sebegini dalam dunia ya! “Lupa apa?”

“Impian saya!” tegasnya.

Suara Izz Amir terus buat jantungku berdegup kencang! Salur darah laju berproses! Aku mahu pitam dan pengsan! “Awak akan teman saya makan setiap hari! Masak untuk saya sedap-sedap. Selalu buat saya tersenyum macam sekarang ni dan teman saya setiap detik dan waktu! Awak dan saya. Hanya kita berdua. Dan kita berdua akan duduk di dalam sebuah rumah mewah dengan ada anak-anak bersama! 11 orang. Mesti comel kan? Dan tambahan perlu ada ikan siakap tiga rasa dengan sup sayur yang sederhana rasanya!”

Saat itu, aku terus terduduk menangisi lagi diri. Kasihannya Yaya, hanya Yaya yang tahu. Kasihannya Yaya kerana jatuh cinta dengan lelaki yang sudah punyai seorang kekasih yang cantik jelita! Memori itu semakin kuat dan semakin menguasai diri.

“Cik Yaya sayang!” sekali lagi suaranya menerpa. Bergema di telinga ini!

Kali kedua ia mengganggu hati ini! “Cik Yaya sayang!”

Aku kesat-kesat air mata! Hujan menjadi teman dan hujan menjadi kawan. Miss MJ Ungu tersadai penuh hiba dan aku tidak terdaya untuk bangun sehingga menginjak ke petang! Aku cuba mencari gema suaranya yang memanggil aku, tetapi hampa!

Air mata itu penawar, Yaya! Aku mencuba menguatkan semangat sendiri! Tetapi, aku sekarang, menjadi gadis yang tidak tabah seperti yang arwah abah mahukan. Aku menjadi wanita bodoh yang menangis hanya kerana seorang lelaki yang bernama Izz Amir.

Dan, adakah kisah ini akan terhenti di sini? Adakah rasa cinta dan sayang kepadanya akan terus bersemi di hati?

10 ulasan:

  1. Tanpa Nama30/3/12 17:23

    wahhhh,,,sedihnya..kesian yaya!!! meleleh habis...YAYA!!!! tq writer.. choiyok2..fighting..keep it up..syg yaya..

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama30/3/12 17:23

    wahhhh,,,sedihnya..kesian yaya!!! meleleh habis...YAYA!!!! tq writer.. choiyok2..fighting..keep it up..syg yaya..

    BalasPadam
  3. Ahkak RSL30/3/12 22:34

    Ntah2, sepupu Chef Izz kot... ishhh cepat sangat nak bersedihnya.

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama30/3/12 23:27

    Salam..iringan instrumental ni betul2 wat akak mental.. huhuhu.. sedihnyer.. xpe2..akak yakin Izz bukan mcm tu.. klu dia mcm2 siap dia!

    Mar, 50 - 49.10 = 0.90 kan balancenya.. nape kamu kata..oppps taip 10 sen? kamu typo ke? tetiba akak jd blur math la plak.. hehe..

    apa2pun memang best citer ni..penuh ngan bunga2 cinta.. akak doakan MPE akan diterbitkan dan mendapat sambutan. akak juga doakan semoga semoga urusan kamu dipermudahkan dan diberkati.. Insya Allah..

    Wassalam

    BalasPadam
  5. kak...tahniah..ria memang dah agak..citer ni best hihihihi

    BalasPadam
  6. Tanpa Nama31/3/12 23:52

    ala..sedihnya cik yaya sayang..agak2 nya chef izz datang ke memujuk hati yang lara..apa pun writer..air mata plak tetiba nak meleleh ni + lagu instrumental ...good job.i like ..

    BalasPadam
  7. hu..hu..hu sedihnya...meleleh-leleh air mata..rasa kerdil nya diri dan jiwa...pujuklah hati ..pujuklah jiwa Yaya...sedihkan ...jika kita sudah mula menyayangi...tapi ini yang terjadi....ahhhhhh!!!sakitnyaaa!!!

    BalasPadam
  8. huhu... sedih... :(

    BalasPadam
  9. Sedihnye...huhuhu
    kesian kat yaya...
    Izz amir curang dgn yaya ke!

    BalasPadam
  10. huhu.. syahdu nyer.. i will miss this story.. kalu dah keluar yg complete bagi tau ekk.. nanti boleh ler beli novelnyer... heheh

    BalasPadam