Pages

16 April 2007

Kenangan Terusik Di Minda


Assalammualaikum,

Lewat ini, terasa begitu sibuk sedikit....mungkin kerana keperluan diri terhadap keluarga di kampung dan beberapa masalah yang melanda. Setiap manusia sebenarnya tidak dapat lari dari masalah dan wajib kita menerimanya dengan Redha. InsyaAllah...Saya akui, kira-kira setiap masalah adalah satu pengalaman yang paling tidak membuatkan kita matang dan mengajar kita tentang erti kehidupan.

Manusia seharusnya banyak belajar dari pengalaman dan pengamatan. Saya terkenangkan satu kisah saya dan pelajar-pelajar di Politeknik.
Jam 3.00 pagi, pintu bilik saya diketuk (kerana tanggung dan jawab saya sebagai Naib Presiden, maka masalah mengetuk pintu bilik adalah menjadi rutin harian)
Kenapa yer?

kak...kawan bilik tak balik dari semalam.....ayah dan mak Lina (bukan nama sebenar) datang...nak jumpa akak.....
Ohh...Kenapa Ina tak beritahu dari semalam lagi?Lina ke mana yer? pantas aku ambil jubah dan tudung..isk...mana Lina pergi. ?Ajk mungkin terlepas pandang selepas kuliah maghrib.
Tak apa...jom kita jumpa,akak call ketua waden dulu dan waden disiplin. Hanes lena di balik mimpi...
Pantas menyambar telefon, kunci dan mengejut Hanes..ternyata dia terpinga-pinga...
Lina tak balik...!!..kami ke bilik waden sekejap..
Pukul 3 pagi...??
Ha'a...hang pi salin baju lekas.....teman Ina g depan...

Nenek itu menangis-nangis....bapanya merah padam muka. Maknya juga menangis..merintih-rintih...
...Pakcik yang dok hantaq Lina depan pintu gate...nampak anak pakcik jalan masuk asrama...macam mana pulak dia tak ada??
Hanes mengesahkan Lina tiada di dalam bilik...
Telefon di tangan berdering-dering..sekejap dari ketua waden, sekejap dari waden disiplin..saya ke sana dan ke mari, mencari pengesahan di dalam fail butiran pelajar....cantik orangnya..manis dan segak sekali
Ni mesti Lina dok gatai dengan jantan tu....kurang ajar!!ayahnya marah-marah
Saya mencuba menelefon Lina,,tetapi tidak berjawab langsung....lama mencuba....
Jam 3.45 pagi...kami masih menanti...
Nenek nya masik teresak-esak dan menangis lagi....kami memujuk...ahh...inilah agaknya perasaan seorang mak dan ayah juga nenek kesayangan melihat anak gadisnya hilang di depan mata. Ayahnya ke hulur dan hilir...meski agak marah, saya tahu, hatinya sedikit gusar dan kecewa....
Kami memujuk..Hanes (kuyu sudah matanya) ....

Tahu ke mana Lina pergi.....
Saya mengucap panjang.....akhirnya saya tahu dia mengikut lelaki itu ke sempadan.....saya sendiri mencarinya di setiap rumah sewa rakan-rakannya dan mendapat tahu dia ke sempadan...sudah tugasan saya, memastikan adik-adik puteri selamat dan baik di asrama.
Saya mencungkil cerita dari Ina (biasanya inilah perkara paling mencabar, memujuk dan mencuba berdiplomasi dengan adik-adik yang bermasalah) memang ya...Lina ke Sempadan dan apa yang lebih buruk perhubungan Lina dan lelaki tersebut ????? Saya tidak mahu berbicara panjang tentang hal ini, kerana masing-masing tahu dan cukup dewasa..

Saya membayangkan wajah mak, ayah dan neneknya yang menangis malam itu.......
Perjumpaan itu cukup menakutkan...apa yang saya tahu, keesokan harinya, Lina pulang ke kampung dan di soal selidik waden juga ayahnya....Saya merasakan dia dipukul dan saya merasakan dia menghadapi satu masalah dan tekanan dari ayahnya yang dikatakan "GARANG" dan tidak memahami anaknya, si Lina....benarkah??? kasih sayang yang bagaimana agaknya anaknya mahukan?
Namun saya akui, betapa mata saya membengkak kerana perihal Lina...tapi saya puas kerana ianya tanggungjawab saya..
Saya mengikuti perkembangan Lina dari semasa ke semasa...adakalanya, perbualan dan sesi mencurahkan perasaan adalah yang terpenting sekali...bagi seorang gadis,perempuan, wanita.....memujuk dengan nasihat yang baik-baik dan merapatkan diri pastinya membuahkan hasil yang lumayan sekali..............

Lina pelajar baru...sayang bagi saya kerana melihat wajah cantiknya dan dia mendedahkan diri dengan banyak perkara negatif...saya bukan menuduh melulu..hakikatnya saya melaluinya dan saya mengenalinya dan saa menyaksikan dirinya yang terumbang-ambing tanpa pegangan yang cukup kukuh...
Lina mungkin sekarang sudah berkahwin...dan mungkin bahagia dengan suaminya....itu doa saya...
Hakikatnya saya belajar tentang kasih sayang seorang ayah, mak dan nenek...dan saya mengetahui betapa tingginya nilai harga dan maruah diri seorang yang bernama wanita dan gadis sunti.....
Saya mengharapkan Lina sedar tentang tanggungjawabnya sebagai Khalifah Allah di muka bumi...Adakah kerana CINTA dia menjadi sebegini.....

Doa kami, agar kehidupannya dilindungi.................

Simpati saya datang bertubi-tubi kepada neneknya yang saya peluk malam itu..memeluknya, menyatakan cucunya selamat dan cucunya akan kembali ke sini........Apatah lagi melihat wajah sugul ibunya...tidak tidur semalaman....

Minggu itu, minggu penyelesaian masalah dan minggu itu agak mencabar minda dan naluri saya sebagai pemimpin adik-adik di asrama......hakikatnya, saya harus study (assingment dan tutorial juga kuiz yang silih berganti)

“Dalam menghayati maksud cinta itu, sebagai manusia kita perlu mengasihi dan mencintai diri kita terlebih dahulu, sebelum kita mencintai orang lain. Tetapi kita perlu ingat cinta kita pada Tuhan, agama dan keluarga merupakan cinta yang kekal selamanya.
“Apabila kita cinta dan yakin pada diri sendiri, cinta itu akan hadir bersemi pada setiap jiwa dan sanubari setiap insan yang dilahirkan didunia ini,”
Cinta yang abadi menjadi penguat dalam memantapkan semangat juang bagi memperoleh kecemerlangan kehidupan dan sahsiah apabila cinta yang disemai mewujudkan semangat integriti yang kuat dalam diri masyarakat.

Bagi saya CINTA adalah bukan kerana nafsu semata-mata...Cinta adalah kenikmatan dalam perhubungan dua jasad...Cinta adalah anugerah Ilahi yang harus kita tanggung dengan ikhlas hati....

Realitinya, hari ini, saya berdiri di celah kelompok warga kota yang bermacam rupa...mungkin masalah ini sama cuma orangnya berbeza-beza..
Saya ingin membantu adik-adik yang tidak peka tentang maruah dan nilai diri....sayunya hati saya...cuba lihat sahaja mereka di dalam LRT...pakainya?wajahnya?.....saya ingin menerpa dan menegur mereka...tetapi saya bukan seperti satu masa dahulu yang boleh menegur adik-adik di asrama (dulu, ada kuasa...sekarang saya juga penumpang di dalam LRT......) hati saya masih berkata-kata.....

Mungkin ini cerita saya...dan setiap orang mempunyai cerita yang berlainan............

Minda saya masih menari-nari tetapi cukup rasanya sampai di sini......Saya merasakan satu keperluan berkongsi pengalaman dan satu perkara yang mematangkan saya tentang nilai kasih sayang seorang anak kepada kedua ibu bapanya...hargainya....
-pejabat, di hadapan kertas yang masih menanti disiapkan.......di hadapan selerak meja menanti dikemaskan..saya masih belum pulang dari menari-narikan khayalan-..
s@l@m k@sih S@yang


2 ulasan:

  1. salam harith hauzah,

    memang menarik..lagi tercabar apabila melayani karenah mereka yang tidak memahami istilah "maruah" diri...
    tapi pengalaman menyeronokkan juga mengajar erti kematangan kehidupan..

    BalasPadam