Pages

20 April 2007

Mengembara

Kita manusia sebenarnya mengembara...
Mengembara menyelinap wajah manusia..
Yang barangkali sukar kita kesan..
Sukar kita kesan pada riak wajahnya....

Saya juga mengembara. Adakala saya mengembara ke dalam diri dan adakala mengembara ke dalam diri orang lain. Meneliti pengembaraan orang di sekeliling..yang kadang kala ketawanya tidak seperti ketawa..seperti bermain-main dengan perasaan sendirI...mereka ketawa tetapi menangis sebenarnya...
Adakala kita mengembara bersama sahabat-sahabat..namun fitrah semulajadi manusia..
Sahabat..adakala mentertawakan dan adakala mengecewakan...

Saya juga mengembara...melihat manusia....pada fitrahnya...mereka Islam...tetapi mungkinkan pengembaraan mereka hanya sekadar " Aku adalah Islam".....jalinnya dan intimnya dengan Allah bagaimana? Tidak takutkah mereka pada pengembaraan mereka seperti noda dan penuh dosa itu..ohhh saya terfikirkan pengembaraan mereka...sedangkan dan sepatutnya saya perlu memikirkan pengembaraan saya sendiri...adilkan itu wahai pengembaraan?

Saya juga mengembara....hingga ke hujung dunia..tetapi pengembaraan saya hanya dalam mimpi sahaja.....mengembara di taman syurga yang diidamkan ramai manusia...yang diimpikan ramai karyawan juga ilmuwan.....taman syurga itu pastinya seperti sungai yang mengalir lesu...indah dengan bunga-bunga wangian........buah-buahan segar...syurga bagaimana pengembaraannya??

Saya mengembara di dalam Al-Waqiah....ada titisan air mata saat menyentap kalam dalam mengembara...maghrib itu hening.......maghrib itu menghalusi diri.....ketenangan diri yang dirobek-robek dan di rabak-rabak dengan dosa dan noda yang lalu...Saya bertangisan panjang........mana kembara lalu yang penuh noda dicalitkan......?? mana perginya??? kembara itu makin hilang dengan sebuah harapan yang tegar....sebuah pengembaraan baru bermula sebenarnya..baru saya tersedar.....

Rupanya dalam mengembara, saya banyak lupa pada diri....saya banyak lupa pada kekurangan diri ..dan saya banyak lupa pada kebesaran Ilahi...

Al-Mulk itu mendewasakan diri....Rupa-rupanya dalam mengembara...adalah kita semua....adalah kita yang akan terus mengembara.....hingga ke hujung dunia....

Dunia seperti sebuah kembara diri...yang memerlukan kira meneruskan pengembaraan diri......
Kancah dunia akan juga dan turut mengembara...tanpa kita sedar...kita dan saya yang membawa pengembaraan diri.....

Kita akan terus mengembara..........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan