Pages

13 April 2007

Renungan Diri

:: Katakanlah:"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH, TUHAN alam semesta."
Rasulullah saw bersabda:"Bila umatku melakukan 15 perkara ini, maka malapetaka akan menimpa mereka. Yakni: Bila mereka mengambil harta rampasan dengan berebutan, amanah diremehkan, zakat dianggap rugi, suami taat pada isterinya, derhaka pada ibunya, kejam pada ayahnya, mengeraskan suara di masjid, memuliakan seseorang kerana takut pada kejahatannya, pemimpin suatu kaum adalah orang yang paling hina, orang memakai sutera, minum minuman yang memabukkan, menjadikan hiburan dan muzik sebagai kebanggaan serta generasi terakhir mengutuk generasi yang pertama."

:: Dua kelompok dari umatku sangat menentukan: Bila kedua kelompok tersebut baik, maka umatku akan baik. Bila keduanya rosak, maka umatku rosak. Yaitu para ulama' dan pemerintah.
Bila pemerintah kalian adalah orang-orang terbaik dari kalian dan orang-orang kaya kalian adalah orang-orang dermawan dan masalah yang kalian hadapi selalu diselesaikan dengan musyawarah di antara kalian sendiri, maka permukaan bumi lebih baik bagi kalian daripada perutnya; Tetapi, bila pemerintah kalian adalah orang yang terjahat dan orang-orang yang kaya adalah orang-orang yang pelit dan segala persoalan kalian diserahkan kepada wanita, maka perut bumi ini adalah lebih baik bagi kalian daripada permukaannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan