Pages

29 November 2012

Mr Pai Epal [Memori Kelat Yaya]


Saja. Bagi semua panas je. Tepeklah kejap plot pilihan Mr Pai Epal ke dalam blog. Saya pun panas dan tak senang duduk dengan Mr Pai Epal. Tapi harap sabar tau semua. Untuk makluman, sesebuah manuskrip akan diterbitkan makan masa juga. Penilaian tiga bulan, kemudian perlu beratur dengan manuskrip rakan-rakan penulis lain. Ironinya makan masa selama tujuh bulan atau lapan bulan. Malahan setahun pun boleh. Sama juga ketika saya menanti manuskrip terdahulu. Okey semua? Jangan risau-risau ya. (ceh, sebenarnya diri sendiri yang risau..cet!) Ni saya kongsikan salah satu plot dalam blog ini juga tetapi telah diedit dengan lebih baik. Ekk? Hehehe.

Okey, jom layan! Sambil saya siapkan Nama Dia Joe ni, mari senyum comel-comel ya.


Kini kami sedang berdiri di depan sebuah kedai aiskrim. Entah apa nama kedai berwarna hijau ini, aku tidak tahu. Mahu menyebutnya pun payah. Tergeliat rasa lidah. Selepas menikmati buah jambu batu sambil rasa feeling-feeling cintan, aku segera berpaling. Cepat-cepat membawa kaki ke depan dan Izz Amir yang ketinggalan di belakang terus mengejar aku.

Aku memandang ke atas. Langit terbentang luas. Tetapi kali ini tidak ada salji dan bunga sakura menemani. Sudah dibawa pergi oleh angin segala khayalanku.

+Haihlah Yaya, bunga sakuralah, saljilah, Optimus Primelah, transformerslah.
-Yaya tak tahulah kenapa dengan Yaya ni. Asyik berangan saja kan?
+Eh eh, bukan ke kau sendiri yang berkata, bahawa angan-angan itu percuma.
-Hehehehe.                                                                                                                             

“Kita makan aiskrim ya? Saya teringin pula makan aiskrim.” Sapanya. Aku pandang jam di tangan. Memang betul perut lelaki ini perut ular sawa. Eh, perut gajah pun sekali. Kuat makan. Aku ikut sahaja langkah kaki ini. Kami masuk ke dalam kedai berhawa dingin ini. Cantik. Dekorasi memikat.

Aku pandang jam di lengan. Geleng kepala dan tepat pandang dia yang kacak.

Alah, awak ambil half day saja hari ni ya? Teman saya makan aiskrim ni pulak. Aiskrim paling terbaik. Sedap tau, cik Yaya sayang. Dari tak lapar terus akan jadi lapar balik. Serius!” Izz Amir tersenyum sambil mengambil dua mangkuk cawan kertas yang besar.

Aku gigit bibir. Suka hati emak dan ayah dia sahaja menyuruh aku untuk half day. Sudahlah dia meminjam aku dari bos. Kemudian bibirnya itu masih lagi kekal memanggil aku dengan nama, cik Yaya sayang, cik Yaya sayang. Aku lantas duduk memerhatikan kedai yang ringkas dan menarik pandangan mata ini. Kemudian susuk tubuhnya terus beralih ke hadapan.

Aku perhatikan sahaja tingkahnya. Bersahaja. Memilih perisa aiskrim. Kemudian Izz Amir ke sebuah kaunter untuk mengisi pilihan topping yang tersedia. Ada biskut, buah-buahan dan entahlah macam-macam ada. Susah nak sebut. Iyalahkan, sebab mana pernah aku menikmati aiskrim yogurt yang mungkin sedap ini. Izz Amir yang kata sedap dan sesiapa yang tak lapar pasti akan lapar. Itu menurut kata Izz Amir.

Perlahan-lahan aku bangun mengikutnya. Mata macam orang gila memerhati bekas-bekas teratur yang penuh dengan berbagai-bagai pilihan. Warna-warni. Eh, ada kacang gajus dan badamlah. Eh, ada buah kiwi. Eh, ada biksut rokoklah. Eh, ada buah strawberry. Buah nanas, pisang, beri biru pun adalah. Wah, seronoknya. Hilang penat aku berjalan sampai keluar peluh tadi melihat aiskrim dan pilihan topping yang ada di kedai ini.

“Eh awak,  ada coklatlah. Biskut oreo pun ada. Buah strawberry pun ada.” Aku macam orang gayat.Sumpah aku gayat.

Dia tersengih. “Inilah tutti frutti cik Yaya sayang oi! Frozen yogurt.” Ceh – dia memperkenalkan nama yang aku katakan susah untuk aku sebut. Macam buat iklan percuma saja dia memperkenalkan produk ini kepadaku. Bolehlah lelaki kacak ini menjadi promoter atau artis Tutti Frutti. Kalaulah dia jadi artis memperkenalkan produk aiskrim ini kan? Ada pula gambarnya depan kedai aiskrim ini, aku pasti terpacak melihat gambarnya sampai malam. Malam balik ke pagi dan kemudian sambung ke malam pun boleh.

“Susahlah nak sebut nama kedai ni. Saya pandai makan saja. Tuan belanja saya ya?” Ah – aku memang tidak tahu malu. Sudah tahu lelaki ini pasti belanja, mahu bertanya pula. Hik hik hik.

Dia pandang aku dengan senyuman menawannya. “Iyalah, saya belanja awak, cik Yaya sayang. Pilihlah nak topping yang mana?” dia memegang cawan besar yang penuh dengan aiskrim dan dihulurkan kepada aku. “Nah.” Dia hulurkan mangkuk besar yang penuh dengan aiskrim yogurt.

Wah, perasa coklat dan vanilla. Erm…awak kan tahu saya suka warna merah jambu, kenapa tak ambil perasa strawberry? Mahu merajuklah kalau macam ni.

+Yaya!!!
-Apa?
+Amboi-amboi. Izz Amir dah beri betis, awak nak peha pula ya.
-Saya kan suka warna merah jambu. Tak kan dia tak tahu lagi?
+Dah, ambil sahaja cawan tu. Memilih. Tak pandai bersyukur betul.
-Alhamdulillah. Amin-amin. Sibuklah awak ni. Asyik kacau saya sahaja.
+Tahu pun sebut syukur. Sebab tu saya datang kacau awak. Tarik telinga nanti.

“Tunjuk saja dengan pelayan kedai ni awak nak topping yang mana. Kita duduk di sana.” Bibirnya dimuncungkan ke arah sebuah meja kosong. Pelayan wanita itu memandang wajah Izz Amir lama-lama. Iyalah kan, seperti semua sedia maklum – Izz Amir handsome . Izz Amir ada lesung pipit. Izz Amir memiliki hidung terletak dan terpacak. Kulit putih dan bersih pula. Badan tinggi lampai. Kalau senyum, aku juga jadi cair. Haih, tidak terkata nikmat dan anugerah kekacakan yang Allah swt berikan kepada dia.

Aku pandang pelayan itu dan bila dia tersedar aku memerhatikannya, terus dia memberikan aku senyuman malu. Ceh – mesti dia cemburukan aku kan? Wah-wah. Perasan sendiri si Yaya ni.

Serentak itu juga dia melayani permintaan aku. Seperti yang selalu aku sebut, ‘Rezeki jangan ditolak, iya tak?’ Berpinar-pinar biji mata ini memilih. Sampai terkulat-kulat aku menunjuk topping pilihan. Sekejap mahu itu. Sekejap mahu ini. Izz Amir hanya angguk dan mengangguk sahaja. Mengiayakan semua pilihanku. Tapi entah kenapa, dia asyik tersenyum memerhatikan aku.

Kami ke kaunter pembayaran. Harga Tutti Frutti, frozen yogurt aku sahaja bernilai RM45.70. Pengsan! Seperti mahu pitam dibuatnya. Kenapa mahal sangat harga aiskrim ini? Aku pandang Izz Amir yang tersengih geli hati. Dia meninjau-ninjau bekasku. Pantas aku menutupnya dengan jemari halusku.

Eh eh. Jangan tengok. Jangan, jangan. Malulah saya, tuan. Banyak saya pilih. Ingatkan harga aiskrim ni murah. Tapi mahal.” Aku mencebik. Malunya. Rasa mahu lari laju-laju keluar dari kedai ini. Izz Amir terkekek-kekek ketawa. Dan dia terus berjalan perlahan ke meja yang ditunjuknya tadi. Kepalanya menggeleng-geleng dengan ketawa yang masih bersisa.

Aku bagaikan orang lurus. Memerhati kawasan sekeliling dengan rasa keajaiban. Makan aiskrim yogurt mahal macam ini? Sudahlah malu tahab gaban dengan Izz Amir. Manalah mahu aku letakkan muka yang makin menebal ini?

Aku duduk di hadapannya. Jemari menutup-nutup bekas Tutti Frutti yang penuh bagaikan mahu tertumpah. Dia perhatikan aku dengan senyuman. Aku pula buat-buat jual mahal. Ceh – hari ini aku sudah langgar arahan ibu. Aku juga sudah lupa kesedihan yang berlaku malam tadi. Aku lupa kesebakan lelaki ini dan langsung lupa mahu bertanya kisahnya. Ada tiga perkara menarik berlaku dalam hidupku hari ini. Hanya dengan dia, tuan Izz Amir atau lebih tepat dengan gelarannya, Mr Pai Epal.

Satu.
Aku tidak pernah cuti half day. Hari ini adalah hari dalam sejarah kerana aku memonteng kerja. Hanya untuk menikmati makan tengahari dengannya. Izz Amir belanja minum air batu campur. Ada aiskrim lagi. Seronoknya.

Dua.
Berjalan-jalan dengannya. Berdua sahaja. Ada angin dingin menemani kami. Ada rasa cinta entah kenapa hadir di jiwa ini.

Tiga.
Aku menikmati Tutti Frutti dengan Mr Pai Epal. Sedap dan mahal gila. Sekarang, kami berdua sedang duduk dengan nyaman di sini. Ini juga kali pertama aku makan yogurt yang dikatakan terbaik oleh Izz Amir dan duduk di dalam kedai cantik ini. Selalu Kak Mahani sebut-sebut sampai meleleh-leleh air liur aku.

Hari ini – dan sekarang kami berdua sedang menikmati aiskrim yogurt ini. Sedap ya rabbi. Tanpa sepatah perkataan dan kami masing-masing menyuap masuk ke dalam mulut. Sesekali dia menjeling-jeling aku. Kedai aiskrim ini dipenuhi ramai pelanggan. Sesekali dia mencuri aiskrim aku dan masuk kali ketiga ketika dia sengaja mahu mencedok aiskrimku, dengan pantas aku mengetuk jarinya dengan sudu dijariku.

“Tak boleh ambik. Ni aiskrim saya. Tuan yang belanja, lepas tu nak main minta-minta pula. Buruk siku.” Bibirku terherot ke kanan. Dia tersenyum lagi dan matanya menangkap wajahku. Terbantut aktiviti mencuri aiskrimku. Tangannya cepat-cepat mengundur ke belakang.

Iyalahkan, orang kesayangan dia belanja.” Ceh – dia mula jiwang karat. Jantungku kembali berdebar-debar. Urat rasa mahu putus.

Dia merenung aku. “Pipi cik Yaya sayang saya ni dah bertukar menjadi warna pink-pinklah...” Dia senyum kacak.

Dia sengih lagi. Suaranya gemersik. “Bila boleh saya cium pipi awak yang comel tu? ” Bibirnya muncung ke depan. Pandang aku dengan rasa tidak bersalah.

Serentak itu juga, bersama dengan aiskrim yogurtku yang berbaki setengah, buah strawberry sebanyak 4 ketul, biskut rokok coklat dan segala macam mak nenek topping berwarna warni terpelosok jatuh ke bawah bersama denganku. Kerusiku sekali lagi hilang kawalan. Aku terus ke belakang dan gedebub sekali lagi. Bagaimana ya kerusi cantik ini boleh menggelongsorkan aku? Huwaaaaaa….

Tudung bersama wajahku dipenuhi aiskrim tutti frutti.  Lekit wajah dan separuh badanku. Ditambah dengan bau masam berjalan ke sana sini dan bau tutti frutti ini. Jenama minyak wangi baru menyusup terus ke hidungku. Jemariku juga dipenuhi aiskrim. Aiskrim perisa coklat dan vanilla merayap dari dahi ke bibirku.

Aku terkebil-kebil. Hari malang sedunia muncul sekali lagi hari ini. Bersama dengannya juga. Dia ketawa tak ingat dunia. Inilah balasannya menderhaka dengan larangan ibu? Kenapa Bumblebee  yang comel itu tidak datang menyelamatkan aku dari terjatuh tadi?  

:::Press like itu comel:::

7 ulasan:

  1. bila siap niiiiiiiii

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama29/11/12 20:29

    Rindu giler mr pai epal. Still tunggu sampai bila bila k.

    BalasPadam
  3. aduhai!rindu nyer kat Mr pai epal neh...bile lh dapat di peluk sambil menatap nyer..meroyan gak akk tunggu cam neh dek...hehe ngan marah hea...pape pun semuge Mr pai epal cepat berade di pasaran....

    BalasPadam
  4. Waaa...π_π
    Rindunya..... #^_^

    BalasPadam
  5. Sumpah..sy rindu kat Cik Yaya Sayang dgn Chef Izz Amir. Tak tertahan rindu sampai termimpi-mimpi. Agak-2nyer bilalah cite ni nak kuar, dh rindu sangat. Tahap 14 juta kali petala langit dah nih...syg Cik Mardihah 14 juta kali..heheheee

    BalasPadam
  6. RadziahMohdHashim30/11/12 10:58

    Cik Mardihah menambah rasa rindu kat MPE....bila nak peluk MPE ni...

    BalasPadam
  7. Izz Amir ♥ Yaya... Mmg xsbr nk peluk Mr Pai Epal nie...

    BalasPadam