Pages

19 November 2012

Nama Dia Joe 16



Esok, teman saya belajar  ya.
Eh, saya kan sibuk dengan nasi ayam saya ni.
Tak. Saya tak kira. Esok, awak kena cuti!
Eh eh. Suka hati mak ayah tiri dia je! Huh!
Dia sandarkan tubuh tinggi lampai ke dinding. Tangan kanan pegang air tin Pepsi. Teguk perlahan-lahan. Air segar masuk ke dalam kerongkong. Cuaca cerah dan Joe sesekali larikan bola mata melihat kenderaan yang menghalang pandangan nakalnya. Deretan bangunan kedai ini membantunya tekun memerhati susuk tubuh Mawar dan dua orang pekerja yang tekun membantu Mawar. Tiang tempatnya berdiri ini dah jadi kawan baik untuk Joe. Hari pertama Mawar bersama nasi ayam, lori 1 tan dicat kuning dan payung-payung yang meneduhkan meja bersama kerusi. Joe masih tekun memerhati. Pendek kata dia mengawasi gerak geri Mawar. Segala kerja Mawar dan pengurusan Mawar diperhatikan dari jauh Bola matanya cekap! Punggung dia pula terasa panas berbahang. Kaki rasa mahu saja menerjah ke arah Mawar di sana. Tapi dia tahan. Rileks Joe. Rileks. Bertenang dan kawal nafas. Dah macam orang gila pun ya, duduk terpacak hampir dua jam bersandar di tiang ini. Hahaha. Joe geleng kepala sambil tersenyum. Orang yang lalu lalang di hadapannya tidak diendahkan. Dia hanya menjadi bodyguard Mawar dari jauh sahaja. Kaki dah lenguh Mawar oi!

Tengok Mawar dari jauh pun tak apalah Joe. Asalkan Mawar tak perasan yang dia ada di sini. Jangan Mawar tahu yang matanya sedang tekun memerhati gerak kerja Mawar di kawasan perniagaannya. Agak-agak kalau perut lapar, menendang dan menerajang minta diisi, dia berlari ke arah gerai ala lori ‘Nasi Ayam Mawar’ dapat tak nasi ayam free dari Mawar? Joe gigit bibir. Sengih lagi sambil teguk air Pepsi. Geleng kepala dan rasa macam nak cepuk kepala sendiri. Ingat kegatalan maha petala diri sendiri terhadap Mawar. Sebab pertama buat dia geleng kepala dengan tabiat sendiri yang bertanya pendapat Mawar. Tanyalah pendapat Mawar fasal kemenangan Obama ke, fasal planet Pluto terbang ke, fasal bunga ros tak kembang-kembang ke. Ini tak, tanya fasal Suri. Kalau saya cuba untuk lupakan Suri. Awak okey tak?

Joe garu kepala. Dah-dah Mawar terlopong tanpa jawapan. Apa kena entah penyakit gatal menyerang jiwanya. Mahu sahaja dia suruh Mawar jawab saat dan detik itu. Eh, mestilah okey. Memang saya nak awak lupakan Suri pun. Begitu? Ouchhh…..Mawar menjawab apa pun tak. Dia saja yang terhegeh-hegeh nak Mawar menjawab segera dan letak namanya dalam hati Mawar. Ah, bilalah agaknya Mawar mahu mengaku. Bila agaknya ya rasa cinta yang sama ini terjalin. Ewah!

Dia tengok Mawar mengenyit-ngeyitkan dahi. Mata Mawar mengecil. Itulah yang membuatkan Mawar makin comel. Mawar sedang duduk sambil memerhati pelanggan-pelanggan yang sedang menikmati nasi ayamnya. Joe senyum. Peluk tubuh melihat Mawar mengelap dahi sendiri dengan tuala good morning.
Mawar tarik nafas. Betulkan duduk di depan mesin mengira dan dia teguk air suam. Penatnya. Rasa macam nak patah pinggang. Tapi penatnya rasa berbaloi sebab nasi dah ulang dua kali tanak. Ayam sudah berpuluh-puluh ekor goreng dan kukus. Kartika pekerja Indonesia dan Ummi Zahrah memang handal membantu.  Tak sia-sia juga pilihan mummy Joe dengan dua pekerja Indonesia ini. Berbaloi dan boleh diharap.

Hari pertama berniaga nasi ayam. Dia rasa macam tak percaya punyalah ramai orang yang datang ke kedai berlorinya dan semua pelanggan sedang duduk bersantai seperti di tepi pantai pula. Hehe. Mawar seluk telefon di poket. Kartika dan Ummi Zahrah masih setia meneruskan khidmat bakti. Macam tak cukup kaki dan tangan. Meja plastik hanya ada sepuluh sahaja. Susun secara rawak. Pakai letak sahaja. Darab dengan empat buah kerusi untuk sebuah meja. Dah ada empat puluh kerusi. Sekali hadap, hanya empat puluh pelanggan sahaja boleh menikmati nasi ayamnya. Itu sekali hadap. Kalau tiga empat kali hadap semua serbu? Pengsan dibuatnya. Oh, makcik kaya! Mawar pandang Kartika yang gigih membuat air buah-buahan. Pelanggan dah beransur pergi. Boleh dikira pelanggan yang ada waktu ini. ada sepuluh orang sahaja. Kartika dan Ummi Zahrah boleh handle benda kacang macang begini.

Menunya ringkas. Ada nasi ayam bersama ayam garing dan ayam Hainan. Gerai Mawar diserikan dengan air buah-buahan sahaja. Tidak ada teh tarik, Nescafe, kopi, cappuccino, sirap limau, teh halia mahupun air sirap. Hanya air buah. Titik. Semalam pun semasa dia dan Joe memborong buah-buahan di Pasar Selayang, mereka boleh bergaduh. Dua puluh minit mereka bercekak pinggang dan bertikam lidah. Gara-gara Joe mahukan air teh tarik dihidangkan di gerainya.

Kenangan semalam. Antara Joe dan Mawar berhey hey hey dalam kotak memori Mawar. Suara Joe hey hey hey dalam mindanya. Mawar ukir senyum. “Saya nak awak buat teh tarik yang awak buat tu.” Joe tinggikan suara. Capai oktaf sepuluh.

Mawar masukkan buah tembikai dalam beg plastik. Malas layan karenah Joe. Tujuh bijik cukup rasanya. Untuk dua hari dia akan gunakan sebaik mungkin. Mawar mahu buah segar. Manisnya mesti ada dan air buah mesti sedap. “Saya tak nak!” Mawar segera membayar wang kepada tauke buah. Dia tinggalkan beg plastic berisi lima buah tembikai untuk diangkat Joe.

“Hei budak ni. degil. Awak buat teh tarik tu sedap tau tak?” Joe tak nak kalah.

Mawar terus melangkah. Masam muka. “Habis, saya jugak yang nak jaga nasi ayam. Kartika jaga air. Awak ingat saya nak hadap buat air teh tarik untuk semua pelanggan yang nak. Sebab tu saya nak buat air buah saja. Senang. Saya tak nak tanggung pelanggan saya mati cepat.”

“Eh, apesal pulak mati cepat?” Joe heret sama plastik yang berisi lima bijik buah tembikai. Punyalah berat. Ya rabbi!

Pegun. Angin berlawanan dengan mereka. Mawar segera letak buah tembikai belakang lori. Joe turut sama. Sempat dia jeling Mawar. “Haaa..jawablah. Apesal mati cepat. Saya minum hari-hari air teh tarik. Tak mati pun.”

“Kencing manis. Awak tahu tak minum teh akan buat kolesterol awak tinggi? Sekarang memanglah tak nampak kesannya. Lagipun kalau saya yang buat nanti saya tak menang tangan nak layan pelanggan. Saya lebih suka buat air buah je. Senang. Berkhasiat dan mudah. Tak payah beli susu dan carik teh. Menyusahkan. Huh!” Mawar naik atas lori. Start enjin.

Joe cekak pinggang. Terus bukak pintu sebelah. Duduk. Merenyuk. Merengus. “Kalau saya tahulah aw
ak ajak saya keluar ni setakat nak beli buah tembikai, mangga, pisang dan oren baik saya tak payah ikut. Saya tak kira. Kalau saya datang, awak mesti buatkan saya air teh tarik gelas besar. Dua.”

Mawar tekan minyak. Krek. Pandang Joe. Gigit bibir bawah. Masukkan gear. Turunkan handbreak. Menderum laju dia bawak lori. Sampai Joe terkedu. Saat Mawar pusing ke kanan, mengalahkah bawak motorsikal berkuasa kuda. Laju…streeettttttttttttttt. Joe rasa nak pitam dengan kehandalan Mawar bawak lori.

“Yang nak berniaga tu saya. Bukan awaklah Joe. Pedulik apa saya dengan teh tarik awak tu. Huh! Kalau awak nak mati, haaaaa turunlah kalau awak berani!” Mawar terus bawa lori dengan menjahanamkan usus Joe. Turun naik darah Joe. Terbatuk-batuk Joe sambil Joe kalau boleh nak menekan brek di tempat duduknya. Huwaaaaaa…..Mawar ni perempuan ke lelaki? Bawak lori macam dah sepuluh tahun pengalaman.

Mawar pusing kepala ke kanan. Seorang pelanggan tepuk meja. Nasib baik dia tak mati terkejut. Kenangan berhey hey hey dengan Joe mati. Mawar keluarkan kembali jemari runcingnya yang dah masuk ke dalam poket seluar. Niat nak telefon Joe mati. Terus dia fokus dengan pelanggan di depan matanya ini.

“Maaf. Ambik nasi apa tadi?” Mawar cepat-cepat bangun. Lelaki berkumis dan bercermin mata merenungnya.

Senyum. Arief angkat kening. Tuan kedai ni boleh pulak duduk mengelamun. Mengelamunnya depan mesin duit. Tapi betul sungguh kreatif tauke kedai ini. Siap ada payung gergasi juga sebelah lori. Meja pelanggan sah-sah siap dengan payungnya sekali. Di sini pun ada juga payungnya sekali. Teduhkan mesin mengira dan meja. Tersedia juga kerusi untuk duduk berehat sambil menanti pelanggan datang membayar menu. Makan ala-ala gerai dan siap mesin mengiranya. Hihihi. Arief pandang mesin. Siap berkunci. Mula berfikir…Oh, selamat. “Nasi ayam garing 1. Fresh orange 1. So berapa?”

Otak Mawar berproses. Cepat. “Tujuh ringgit lima puluh sen.”

Jemari lelaki berkenaan hulurkan not sepuluh ringgit. Baru sahaja Mawar mahu menekan mesin wang dan mengambil wang baki, Arief terus angkat tangan. Dia tahu tauke kedai nasi ayam dengan lori comel ini akan mengambil wang baki. “Eh, tak payah. Baki tu awak simpanlah. Esok saya datang lagi.” Ukir senyum. “Sedap nasi ayam yang awak buat. Esok saya datang bawak adik saya. Mesti dia suka.”

Mawar senyum. Angguk. Nasib baik. Sudahlah jenuh dia belajar cara menggunakan mesin ini dengan Joe. Sampaikan kena ketuk jari runcingnya ini. Jadinya, tak perlulah dia menekan berapa penerimaan dan baki semula kepada pelanggan. Resit pun tak perlulah dia keluarkan. Fuh! “Terima kasih. Terima kasih sudi datang. Betul ke ni. Baki ni untuk esok?” Mawar tepuk kocek apron yang penuh dengan wang.

Arief angguk. “Betul. Wait for me tomorrow ya!”  Arief terus pusing. Angkat kaki dan lambaikan tangan. Eh eh. Mawar terkebil-kebil. Lagak macam dah kenal dua minggu pulak mamat berjambang ni dengan aku. Siap lambai-lambai tangan. Huh, tak kuasa nak tunggu esok. Tapi terima kasih ya awak, sebab tak sudi ambik baki. Kalau sepuluh pelanggan macam ni, kayalah makcik. Kihkih.

Mawar senyum. Terus bergegas berjalan ke kawasan kanan lori. Dua orang pelanggan datang mahukan nasi ayam Hainan. Mawar senang hati. Terus capai pinggan yang telah disusun salad, timun dan tomato oleh Ummi Zahrah. Letakkan nasi. Tangan capai sepiring ayam yang sudah dibahagi sama rata. Curahkan sos berwarna hitam. Ambil piring kecil, letak sos berwarna merah. Mawar ligat. Pantas bekerja. Macam pro. Kemudian ambil dulang. Isikan pinggan yang lengkap dengan hidangan nasi ayam permintaan pelanggan. Sup panas di isi ke dalam mangkuk kecil. Ayam, nasi dan sos semuanya bersatu. Aroma menyerap masuk ke seluruh kawasan tempat berniaganya. Mawar siapkan set hidangan. Letak ke tepi. Ummi Zahrah akan ambil hidangan lengkap ini dan menuju terus ke meja pelanggan. Kalau pelanggan ramai, dia sendiri akan membantu. Oh, seronoknya hari ini.

“Tembikau tak nak gula dua ya!” Pelanggan macam buat tempat ini seperti kedai sendiri. Bersahaja. Mawar senyum.

Ummi Zahrah yang sedang mengelap meja kosong menjerit. Membantu. “Jus tembikainya dua. Jangan bubuh gula ya Kartika!” Ummi Zahrah terus berjalan. Hidangan nasi ayam sudah disiapkan Mawar. Dia angkat dulang. Berjalan membawa nasi ayam.

“Siap!” Kartika menjawab. Tangkas ambil dua cawan besar. Masukkan air gula mengikut sukatan yang diajari Mawar. Capai potongan tembikai dan masuk ke dalam blender. Zretttt. Tiga puluh saat siap. Masukkan ais. Capai straw dan ambil dulang.

Ummi Zahrah muncul. Akan mengambil jus tembikai segar. Ummi pandang Mawar. Hari pertama yang seronok. Dapat majikan baik hati dan dapat makan nasi ayam free hari-hari. Aduh, bikin gua gemuk!

Hari indah. Tenang. Nasi ayam Mawar bersama lori 1 tan. Comel. Menarik minat sesiapa untuk datang menikmati nasi ayam super deliciousnya. Tanpa Mawar tahu, di hujung jalan sana. Din, Param dan Sivaraja edarkan kertas mengenai ‘Nasi Ayam Mawar’. Trumpet bagai. Ada belon. Siap meja dan kerusi untuk pendaftaran

Din menjerit. “Makan nasi ayam Mawar di Seksyen 9 Bandar Aman Ria. Kami berikan tiket wayang free. Mari-mari!”

“Terhad sehingga jam 3 petang ini sahaja. Mari-mari! Dua keping tiket wayang free. Mari-mari!” Sivaraja melaung-laung. Tekak perit. Rasa nak luku kepala Joe sebab paksa buat kerja macam badut.

“Cepat-cepat. Nasi ayam Mawar Seksyen 9 Bandar Aman Ria. Tunjukkan resit sebagai bukti!” Param pun rasa nak lempang laju-laju Joe. Badan dah melekit. Batang hidung Joe pun tak nampak. Dikerahnya tenaga jantan mereka semua hanya untuk Mawar. Upahnya makan percuma seminggu. Paksa rela namanya. Chet!

Sebabkan kau kawan kitoranglah kami semua bantu kau Joe! Param mahu laung kuat-kuat. Manalah kau pergi Joe? Takkan kau pergi dating dengan Suri dan tingalkan kami semua di sini.

Jerit pekik Din, Sivaraja dan Param mewarnai suasana. Harmoni sahaja bagaikan sedang menyanyi koir. Param cuba telefon Joe. Misi hampir selesai. Lima minit lagi jam 3 petang. Dua kali mencuba tapi hmmm…suara perempuan seksi menjawab.

Oi, entah manalah Joe ni. Aku call tak dapat. Suara perempuan ni yang jawab. Aku dah penat jadi budak marketing tahap manager kat sini. Jomlah kita chow. Resit pun dah banyak. Tiket free pun sikit lagi nak habis.” Param pandang Sivaraja yang sedang hulur dua tiket wayang free pada tiga orang pemuda. Mereka ghairah betul hulurkan resit sebagai bukti.

“Kau rasa merapu tak kerja Joe ni? Tukar nasi ayam dengan tiket wayang. Eeee. Aku rasa macam nak pergi lepuk je kepala Joe.” Din mula merungut.

“Ni marketing namanya Din. Kita tolong Mawar. Mana tahu nanti, Mawar tolong kita pulak. Aku mendidih jugaklah dengan si Joe ni. Sebab sepatutnya dia ada sekali join aktiviti kita kat sini. Lima minit lagi kita blah la. Kita lepak kedai nasi ayam Mawar. Mana tahu Mawar bagi kita makan free nasi ayam ke. Kehkeh.” Sivaraja gelak sakan.

Ahhh….aku tak peduli. Aku nak tiket wayang free jugak. Lima aku ambik!” Param sengih. Masukkan lima tiket wayang dalam kocek. “Tapi kalau Mawar nak bagi kita semua nasi ayam free, aku belasah je. Haaa..jom-jom!” Param terus capai helmet di bawah meja. Tak sabar-sabar dia mahu menjenguk Mawar bersama lori comelnya.

Sivaraja dan Din tunggang langgang mengemaskan tempat mereka menjadi budak marketing tahap manager.

***

Haaaa…kenapa awak tak datang lagi?” Mawar cekak pinggang.

Joe dari jauh tersenyum geli hati. Suara Mawar masuk lagi dalam telinga. “Awak janji nak datang tolong saya kan? Ni dah pukul tiga tau tak? Pukul empat saya nak tutup dah. Mana? Mana?”

Iya. Saya ada Mawar. Kat sini. Tengah berdiri ni. Kejap lagi saya sampai. Awak tunggu saya ya?” Lembut saja suara Joe. Dia senyum geli hati. Matanya menangkap Mawar yang sedang merah mukanya. Dia dari jauh memerhati.

“Berdiri? Berdiri kat mana? Awak bukan ada kelas ke? Param baru call saya tanya awak ada kat sini ke tak?”

Joe garuk kepala. Alamak, budak-budak ni. Jangan-jangan diorang on the way datang ke kedai nasi ayam Mawar. Habislah rosak program. “Habis tu awak jawab apa?” Joe hayun kaki.

Laaaa…saya katalah awak tak ada.” Mawar tarik nafas.

Hembus nafas. Lega. Senyum lagi sambil pandang Mawar yang semakin didekati.  “Kalau saya tak datang tengok kedai nasi ayam awak okey tak? Ermmm…” Joe cuba cari alasan. Dia dekatkan lagi telefon di telinga.

Mawar hentak kaki. Sekali. Menyampahnya dia dengan Joe. “Iya. Saya okey. Saya kan sentiasa okey. Tak ada masalah pun. Hmmm..” Mawar entah kenapa rasa sedih saja sebab Joe rupa-rupanya ada hal lain. Mungkin bertemu dengan Suri agaknya. Hati rasa sayu. Eeee, pilunya! “Awak keluar dengan Suri ya?”  Mawar sambung perbualan dengan soalan cepu emas kepada Joe.

Joe senyum. Suka tengok wajah merah Mawar dan kemudian dari tepi dia dapat lihat bibir muncung Mawar. Perlahan-lahan Joe melangkah. Dekatkan lagi diri dengan lori Mawar. Berlindung sebalik depan lori Mawar. Kaki jungkit memerhati Mawar. Kartika dan Ummi Zahrah menjeling-jeling sahaja gelagat Joe.

“Iya. Saya keluar dengan Suri.”

“Okey.” Sayu lagi. Mawar rasa terbuang kala ini.

“Okey saja?” Joe tinggikan suara.

Mawar pandang kaki langit depan mata. Angguk. Iyakan sahaja. Apalah hubungan antara dia dengan Joe. Hanya kawan. Titik. “Iyalah. Saya okey saja. Habis awak nak suruh saya buat apa?” Mawar pelik. Toleh ke kanan. Fokus lagi dengan telefon.

 “Kalau saya patah balik dan teman awak kat sana, macam mana?” Joe menduga. Senyum. Langkah perlahan-lahan.

Mawar garu pipi yang gatal. Gigit bibir bawah. “Saya suka!” Mawar senyum. Hilang rasa sayu sebab Joe suka memujuk. Dia pegang telefon seerat yang mungkin. Kalau tak dengar suara Joe, dia rasa macam nanar saja. Macam orang gila bayang pun ya.

“Suka saja?” Joe suka betul buat teka-teki.  Dia dah ada di belakang Mawar. Senyum lebar. Rasa sayang bercambah-cambah terhadap Mawar. Joe cuit bahu Mawar. Tiga kali.

“Habis tu awak nak suruh saya buat apa?” Mawar terus pusingkan badan. Apa agaknya yang Kartika mahukan dari dia kala ini. Bola matanya terus membulat. Bagai guli. Erk! Joe sah-sah dah ada depan mata.

“Saya nak awak buatkan saya air teh tarik. Dua gelas besar. Teman saya minum. Kita minum sama-sama. Itu saja.” Suara Joe perlahan tapi lembut sekali. Joe angkat kening sambil turunkan telefon dari pegangan. Senyumnya kini untuk Mawar.

Mawar sengih. Suka. Sengih lagi sampai nampakkan gigi. “Teh tarik je?”

Joe angguk. Berdiri betul-betul depan Mawar. Rasa bahagia melihat Mawar gembira sebegini. “Iya Mawar. Nanti saya mintak awak cium pipi kanan saya ni…susah awak nanti!”

6 ulasan:

  1. Love you lah sis!!!!!hehehe
    Berbaloi tunggu Mawar dan Joe hari-hari.... #^_^

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama20/11/12 09:06

    suka suka...sambung cepat lagi mar. kikikiki. (mood gatal dengan Joe) hahaha

    BalasPadam
  3. mawar bakal jd taukeh nasi ayam yg berjaya..hehe joe jd org kanan yg akan sentiasa ade bile mawar memerlu kn nyer!!so suri kat mane???

    BalasPadam
  4. Saya pun nak teh tarik mawar gak... hehehehe.. bestnyer entry kali nie...

    BalasPadam
  5. suke2,, best
    xsaba nk tggu next n3. :)

    BalasPadam
  6. Fewittt... ahkak yg bergetar jantung baca bab ni...

    Harap2 ahkak boleh ler khatam blog awak ni cepat Cik Dihah oiii...

    BalasPadam