Pages

14 Oktober 2011

Kenapa saya perlu emosi?

Gambar ehsan pakcik google, anak angkat saya. Amacam, comel tak? comel tak? ^____^

Seminggu dua bab harus saya lunasi. Rasa pening-pening sudah kepala saya! Dua malam sudah saya berhempas pulas menyiapkan bab ke dua Yang Terindah dan bab ke empat Mr Pai Epal. Ayo! Rasa macam tamak haloba menulis pula kala ini! Apakah? Ini, sudah bergelas-gelas air saya minum. Kepala rasa berpusing-pusing pula di pejabat. Saya darah tinggikah? Haaaaaduyai nyer pun!

Kadang-kadang plot bermain-main semasa membawa kereta! Bercampur aduk untuk dua buah manuskrip ini. Memang tidaklah saya mengharapkan e-novel ini dijadikan novel kelak. Tetapi rasa puas hati mengisi masa lapang. Rasa macam blog dah kembali meriah dengan adanya dua e-novel saya ini.

Pinta saya, semoga pembaca terhibur, suka hati, senang hati dan ternanti-nanti semua sambungan e-novel ini setiap minggu. Ha ha ha. Perasan! Yang baik-baik sentiasa saya iringkan untuk bacaan semua. Sambil saya tetap menantikan proposal novel fantasi saya dengan PTS Pro diluluskan. Entah apa khabarnya ya. Mahu emel bertanya dengan editor, saya segan!

Juga saya sedang memikirkan satu lagi proposal saya yang ditolak dan harus saya ubah corak/plot dan kemasannnya serta mungkinkah bakal saya layangkan manuskrip berkenaan kepada penerbit lain? Mungkinkah?

Tetapi saya tidak menjanjikan e-novel saya yang terbaik untuk semua. Sebab saya yang tulis dan saya juga editornya sekali. Haa..hambik! Sedikit kekurangan atau terbanyak kelemahan saya mohon maaf sekali lagi. Kerana saya dengan tiba-tiba meloncatkan diri ke arena e-novel dan menulis bersama penulisan2u. Harapan pastinya besar. Menulis itu sebenarnya peluang dan jika Tuhan menjanjikan rezeki, maka saya sambar rezeki itu. Kerana saya menulis separuh masa. Dan masa juga memang mencemburui!

Rezeki saya mungkin dengan penulisan saya kira. Untuk sekarang saya mahu tumpukan sepenuh rasa, jiwa dan raga*cheh kepada penulisan. Maka, jangan…jangan… jangan… tanya macam-macam perihal peribadi saya okey!

Hal peribadi itu termasuklah saya kira soalannya seperti ini – maksud ayat saya kira sama, okey!

1) Dah ada isi ke?
2) Eh, awak sihat? Dah ada belum?
3) Bila lagi ni? sambil tengok-tengok perut gua..eh, saya !
4) Dah nak masuk dua tahun kan kahwin, pergilah makan ubat ini.
Saya ada ubat bla bla bla bla…
5) Ni, bila nak ada baby ?

Okeylah..fine!fine!fine! (gaya Shuib Sepah), sekali tanya okey lorrrr...sekali gurau-gurau okey maaaa...tapi masuk 4 kali, sentap! sentap hati!

Hati mak sentap sangat-sangat nak! Sentap sampai terkapai-kapai nak bagi jawapan. So apabila mendapat jawapan saya sebegini, anak-anak sila jangan tersentap-sentap okey ? sebab sekarang mak sudah pandai menjawab!

1) Eh, ada dah ni. Anak ikan, anak ayam semua ada. Nak yang mana? Anak kucing pun banyak!
2) Sihat sangat-sangat! Ni sihat, makin bahagia, makin tembam. Makan pun banyak.
3) Bila apa kak? Perut saya memang buncit kak, minum air banyak!
4) Saya terus tak jawab soalan &*(^%$ itu!
5) Tahun depan kak! Saya memang merancang pun!

Eh eh, teremosi pula ya! Ini blog saya, okey? Hwa hwa….

Jadinya, kesimpulan dari cerita hari ini adalah, sabar itu separuh dari iman dan menjawablah soalan-soalan berkenaan dengan jawapan bernas dan tip top! Usahalah lagi kerana usaha itu tangga kejayaan. Hehehe, gelak nakal sekejap! Maaflah ya, tiba-tiba jemari ini tersentap pula dan menulis perihal peribadi.

Tetapi serius…sambil saya pandang PC ini. Saya bukan tuhan untuk menentukan takdir saya. Saya juga berharap… ya! Bohonglah kalau saya kata saya tak cemburu tengok kawan-kawan saya dah ada dua, tiga orang anak! Juga baru kahwin, terus melekat! Kadang kala saya malas ambil pusing, lebih baik duduk rumah menulis dari menyertai aktiviti kawan-kawan. Siapa mengandung dulu, siapa yang bersalin, anaknya sihatkah, bila waktu bersalin, nama anaknya apa, eh kulit anak gelapkah, putihkah macam cina? sepetkah? Semua saya tak ambil tahu. Saya kadang-kadang dengan dunia saya sendiri. Tapi, saya bukanlah sekejam itu. Saya tetap like, saya tetap ucap tahniah, tetap berikan ucapan Alhamdulillah kepada sesiapa sahaja. Cuma ni, hati ni tau...hati ni sentap! sentap nak! sentapppp!

Tapi saya manusia yang punya hati dan perasaan. Maka saya memahami sesiapa sahaja isteri, wanita yang masih belum dikurniakan rezeki mereka iaitu anak. Juga saya mengerti mereka yang masih belum berkahwin, belum ada jodoh, belum ada anak, belum tambah anak, belum dapat cucu, belum lah segala-galanya kan? Kan? Usaha tetap berusaha. Meski adakala manusia itu sebenarnya akan ada perasaan putus asa dan kecewa. Berdoalah dan kemudian tawakal juga. La Tahzan! Jangan bersedih wahai hati, kerana...

Tuhan itu ada janjinya, bukan?

Sob sob…

Kenapa saya perlu beremosi ni..haish!?*&^%$#@!)(*_+}{][';/.,>&lt

Tiada ulasan:

Catat Ulasan