Pages

06 Oktober 2011

Ude II

258230_226501197361076_100000035914605_1041425_1892231_o


Maaflah, kak lang letak gambar adik-adik kak lang yang cun dalam blog ni! Bila lagi nak glamerkan?




Masa yang semakin menyesakkan. Emosi yang berbayar dengan air mata. Sungguh, sehingga saya merasakan blog inilah teman saya berbicara. Saya teringatkan teman-teman saya. Terima kasih banyak-banyak membantu saya dan memberi kekuatan. Saya tahu, ‘kamu’ semua sedang membacanya. Saya sedang tersenyum dan kemudian seolah-olah ada gerimis sedang jatuh di hati saya. Tahukah kalian bagaimana gerimis itu jatuh di hati? Ia bagaikan air mata yang tiada siapa lihat, seperti ada air mata bergerak perlahan di hati. Saya tersenyum tapi gerimis terasa semakin laju mengalir di hati! Seolah-olah kamu sekarang sedang berdiri di lautan manusia yang beribu-ribu jumlahnya dan kamu akan berdiri seorang diri memerhatikan gerakan manusia yang sedang berjalan tanpa siapa mempedulikan kamu. Atau melihat dedaunan hijau yang gugur di muka bumi dengan satu perasaan halus. Begitukah?

Seminggu berlalu, amat pantas dan sekelip mata! Ude pantas menjadi tema hati, jiwa, fikiran dan perbualan semua kalangan teman-teman rapat saya ! Terharu..

30/09/2011
Ude keluar dari hospital selepas CT Scan dan pendarahan berhenti. Tiadalah kata nak operate atau memberikan jalan penyelesaian. Ok fine. Tapi surat discharge dan report tak berbagi ! Argh..maka menyukarkan kami membawa ude ke mana-mana. Jawapan ringkas sebab doc tiada ketika hari berkenaan. Maka report akan diberikan pada hari Isnin 03/10/2011. Pelik...

1/10/2011
Fikiran saya HUKM memberikan jawapan lain, tapi ubatnya tetap sama, caranya sama dan saya malah tak pula tahu HUKM ada yang berbayar dan tak berbayar. Saya fikir yang saya pergi itu berbayar, tapi bukan rupanya, ahh, bodoh sungguh saya rasa. Tak bertanya, memang sesat jalanlah nampak gayanya ! Akhirnya emak, ayah, ude, kembar & abang chik datang ke rumah. Darah ude masih keluar tak henti-henti. Wad emergency tak terima ude sebab tekanan darah normal. Memang seperti yang saya lakarkan dalam entry ‘Ude’, dia kelihatan sihat, normal dan boleh berjalan. Tapi hatinya siapa yang tahu bukan? Darah memang still keluar sehingga sekarang.

Scan dibuat sekali lagi. Ada cyst, 5.5cm. Pantas selepas doc yang buat lagi ujikaji dalam biliknya. Entah ada dua orang doktor pelatih bagai, saya rasa dalam 1 jam duduknya ude di dalam bilik bernombor x(dirahsiakan). Sabarjelah ! Ditanya macam-macam, soalan-soalan seperti biasa selepas ude bercerita, dan ulangan-ulangan pertanyaan lagi oleh dua orang doktor cantik jelita. Iya, saya hormati apa juga keputusan doktor. Tapi doktor itu bukannya tuhan. Dia juga bekerja mencari makan. Ubat yang sama, katanya datang dua minggu lagi. Hai..saya tak fahamlah! Darah dah 3 bulan masuk 4 bulan tak berhenti maaaaa!!!! Operation pun katanya kena tunggu. Saya terkelip-kelip tahan hiba. Kalaulah saya kaya….

Kenangan jari manis gua.

Pantas gua teringatkan doc yang memeriksa jari manis gua ketika dihimpit kaki lipat van(bangku duduk van). Jari gua patah, dia kata "ala, sikit sahaja. I balutkan ya, tak adalah orang terpijak ke, terlanggar ke jari awak ni." Gua terkedu-kedu depan doc itu! Ada ke sesiapa berani pijak jari manis gua yang runcing bagai ni?

Akhirnya gua half day petang, suami bawa ke klinik di Sri Permaisuri. Doc baik hati yang memeriksa gua sebelah petang melakukan scan dan benar-benar jari manis gua patah di depannya! Sampai sekarang beb, jari manis ni tak boleh tekan keyboard. Kira-kira gua cacatla sikit. Tapi menulis tetap laju o! Disebabkan kelalaian doc itulah gua tak dapat mc dan claim perkeso gua tidak dilayan kerana kategori tak ada mc. Gua menderita sakit jari lebam-lebam, berdenyut-denyut sakit, berdarah-darah, bayar perkeso bulan-bulan, isi borang bagai nak gila, minta sain sana sini, akhirnya bagaikan teratai layu di tasik madu aje! Sedih gua rasa sebab jari inilah yang bikin gua cari makan separuh masa menulis. Gua rasa nak libas muka doc itu, tapi gua muslimah sejati…maka gua halalkan perkhidmatan sucinya sebagai seorang doktor. Sekarang, gua dah tak tahu mana doc tu pergi. Sebab kerana gua report dan beberapa kawan gua report mengenai ‘ketidakarifannya tentang dunia kedoktoran’ maka dia direject perkhidmatannya di sini! Gua rasa gua tak bersalah! Sob sob…

Eh, terlari topik pula. Bergua-gua pulak ya! (BMR disengajakan) Mari gelak beramai-ramai. Hwa hwa hwaa…

03/10/2011
Sekarang, ude di Hospital selepas pendarahannya makin teruk. Tahad wad dan doktor nak tunggu setahun sampai darah dia berhenti baru boleh operation.(ayat dah tunggang langgang, ahh…biarkan) Ubat hari-hari ubat yang sama. Katanya tak boleh operate sebab cyst tak besar dan kena tunggu darah berhenti. Saya tension! Saya bukan budak medic dan bukan juga doc maka haruskah saya bersabar dengan beberapa ayat mereka untuk menyedapkan hati, usus dan jiwa yang memang dah parah!?

Saat ini, kalau mahu dibilang detik dan masa yang berlalu, ketabahan itu pastinya ubat paling mujarab. Ude, saya bagi kekuatan kepadanya. Ayat-ayat Al-Quran, ayat-ayat penawar, yang saya berikan, saya suruh ude jadikan terapi kepada dirinya. SMS bersilih ganti bertanya khabar. Ketegangan jelas dari suara ayah ketika saya mahu membawa ude ke sebuah hospital lain. Soal duit bukan masalah bagi saya. Saya usahakan, ya! Insya-Allah.

Hari ini dan esok, saya amat berharap ada sesuatu keajaiban dari mulut ayah membenarkan ude keluar dan melakukan pembedahan secepat mungkin. Saya berusaha, berdoa dan bertawakal. Kadang-kadang memang kita buntu cari jalan penyelesaian. Saya lantas terfikir, begini agaknya perasaan ayah, ibu dan mereka insan-insan lain yang berhadapan dengan kenyataan mengenai dugaan ‘sakit dan kewangan’. Saya tahu hati emak dan ayah. Saya juga tahu tahu hati ude bagaimana, kerisauan dirinya. Saya juga tahu kerisauan along, angah, abang chik, kak teh dan kak chik. Dalam keadaan sekarang, saya tahu Tuhan menguji sejauh mana hati dan akal bertindak. Sejauh mana nafsu juga berperanan. Ketabahan, doa dan kekuatan itu perlu ada.

Saya bawa air mata jauh-jauh lagi.

Melihat susuk tubuh emak yang semakin susut…
Melihat juga wajah hening ayah yang membuatkan saya sayu dan hiba…

Maka, nikmat yang sedang dikecapi ini seharusnya kita syukuri. Semoga ada jalan penyelesaian dengan dugaan kecil ini. Terima kasih teman-teman yang sudi membantu, menelefon bertanya khabar dan tak putus-putus bertanya di fb. Saya terharu lantas gerimis di hati mendatangi lagi. Ukhwah bertahun-tahun itu terbukti kini.




326469_284340651579034_100000093034666_1178718_1657974348_o


Dah macam iklan baju sukan kak lang rasa. Hahaha!







Hari ini.

Salah satu perkara yang saya belajar kini adalah, di saat kita susah, kita akan melihat wajah sebenar mereka yang berada di sekeliling kita. Teman, saudara mara hatta jiran tetangga. Kita akan belajar menghargai adik-beradik yang sedarah dan sedaging. Kasih sayang lantas bertaut hebat!

Kami miskin harta, tapi kaya kasih sayang yang berjiwa!


Terima kasih semua.

1 ulasan:

  1. Kalau cyst, selalunya xdela seteruk ni.

    Makcik ain sebelum puasa haritu baru operate fibroid. Punca sebab haid tak menentu.

    Cuba refer ke Hospital Assunta @ PPUM lak. Hospital berbayar ni, cepat sikit dari gomen.

    BalasPadam