Pages

30 Oktober 2011

Mr Pai Epal 6

Sambungan Mr Pai Epal Bab 6 hari ini. Semoga terhibur dan senyum-senyum sampai telinga, okey! Mari kita bermimpi indah-indah dan moga menjadi nyata! ^___^





Tepat jam 5.30 petang. Aku bergegas membawa skuterku menuju ke stesen minyak berdekatan. Beginilah rutin harianku, setiap hari Isnin sehingga Jumaat aku akan bekerja bermula jam 8.30 pagi sehingga 5.30 petang sebagai kerani di syarikat ini. Jam 6.00 petang pula aku akan bekerja sebagai juruwang di sebuah stesen minyak. Kerjaku akan tamat lebih kurang jam 10.00 malam. Sekiranya kilang percetakan memerlukan pekerja pembersihan, maka aku akan segera ke sana selepas jam 10.00 malam. Kilang percetakan tersebut akan memanggil aku dan Melati untuk melakukan pembersihan tiga kali dalam seminggu.

Sabtu dan Ahad yang membolehkan aku berehat, tetapi aku menyambung kerja pula di sebuah pasaraya. Sehingga menjejaki jam 10.00 malam dan selepas itu aku semestinya akan berehat di rumah. Ibu akan menanti aku pulang di atas sofa – kami akan duduk berdua-duaan, bercerita apa sahaja sehingga ibu akan terlelap sebelum aku dan Fatin memimpin ibu masuk ke dalam bilik tidurnya. Jadual semingguku yang sungguh padat. Sungguh memenatkan tetapi aku seronok kerana dapat membantu ibu dan Fatin. Biar dengan apa cara sekalipun, aku akan bergadai nyawa dan harta sehingga ke akhir nyawaku.

Aku berfikir lagi. Mencukupi setakat ini untuk membayar wang ansuran kepada Chef Daud. Dia yang telah memiliki seluruh hotel Marjan di bandar ini dengan sewenang-wenangnya. Walhal, aku akui Hotel Marjan adalah hasil titik peluh arwah ayah. Pelik kerana selepas pemergian arwah ayah, seluruh pemilikan Hotel Marjan menjadi miliknya dan harta kami sekeluarga dirampas olehnya. Aku masih ingat gertakan Chef Daud terhadapku bahawa dia akan membocorkan rahsia bahawa arwah ayah mempunyai isteri kedua.

“Ingat Yaya, sekiranya awak tak lunasi hutang arwah ayah awak kepada saya sebanyak tiga ribu lima ratus ringgit sebulan, saya akan pecahkan rahsia arwah ayah kamu kepada ibu kamu. Jangan ingat awak semua boleh terlepas dari membayar hutang arwah ayah kamu!”

Semudah itu.

Aku tergamam mendengar rahsia berkenaan selepas Chef Daud satu persatu membongkar rahsia itu. Benarkah ayah mempunyai isteri kedua dan aku sanggup bersumpah bahawa kami tidak pernah tahu mengenai berita ini. Malah, arwah ayah tidak sesekali akan melakukan perkara berkenaan tanpa persetujuan ibu. Jika ibu tahu pun, aku yakin yang ibu akan membenarkan. Dan sehingga kini, aku berdiam diri dan menyembunyikan rahsia itu. Ya – antara aku dan Chef Daud berdua. Akan remukkah hati ibu jika berita ini diketahuinya? Bagaimana dengan Fatin sekiranya dia turut sama tahu aku merahsiakan perkara ini daripada dia?

Sepanjang hidupku, adakah akan dipenuhi dengan gertakan seseorang? Adakah aku harus mengaku kalah dengan Chef Daud tanpa membuat apa-apa tindakan terhadapnya? Bukankah Hotel Marjan adalah kepunyaan kami sekeluarga? Mencukupikah juga wangku pada bulan ini kerana tambahan pembayaran pasu itu? Mengapa pasu pula harus menjadi topik utama dalam hidupku seminggu ini? Otakku ligat berfikir. Seperti kalkulator sedang mengira-ngira. Kelihatan angka-angka berjalan berpusing-pusing di dalam otakku. Perlukah aku menyerah kalah dengan Mr Pai Epal itu juga? Dahiku berkerut-kerut mengingatkan lelaki itu.

Sudahkah dia membuka facebooknya? Hatiku cukup puas! Puas- kerana melayangkan beberapa ayat di dalam facebooknya. Mahu sahaja aku tergelak besar kerana membayangkan rakan-rakannya membaca posting berkenaan.

Sampai di satu simpang empat, aku lantas memberhentikan skuterku. Aku fokus memandang jalan raya. Kemudian sebuah kereta turut sama berhenti di sebelah kananku. Bunyi hon bergema tiba-tiba. Aku tidak peduli dengan bunyi hon tersebut dan masih terfikir-fikirkan Mr Pai Epal dan statusku pagi tadi. Wajarkah aku bertindak sedemikian kepadanya ?

“Cik Yaya!” satu suara yang cukup aku kenali memanggil. Aku buat tidak peduli lagi. Siapakah yang sedang memanggil aku ?

“Cik Yaya!” nama samaranku bergema lagi. Aku toleh ke kanan. Aku amati wajahnya. Giginya ditayangkan tiba-tiba.

Erk !

Mr Pai Epal ?! Mengapa dia panjang umur ? Mengapa saat aku menyebut namanya di dalam hati dan saat memikirkan wajahnya di dalam fikiran, dia betul-betul ada di hadapan mataku ? The six sense betul!

Dia tersenyum memandang aku. Seperti kerang busuk! Kereta volkswagen beetle yang comel berwarna ungu muda itu tersergam di atas jalan raya. Ahh, kenapa keretanya ini perlu berwarna ungu? Kenapa dia menggunakan sebuah kereta yang cukup comel ‘cute-cute’ ini? Nampak sepasang pula warnanya dengan skuterku ini. Haish! Aku menelan air liur. Gulp!

Kemudian dengan sepantas kilat aku membetulkan kepalaku. Aku tidak ambil peduli dengan panggilannya. Buat-buat tidak nampak, Yaya! Buat-buat jual mahal!

+Sila fokus, Yaya! Fokus!
+Jangan bertindak terburu-buru di atas jalan raya. Kalau sekalipun engkau mahu menghempuk dia seperti yang engkau idam-idamkan selama ini, cari masa yang sesuai, okey?

“Terima kasih approve saya jadi kawan awak dalam facebook ! Saya suka!” Izz Amir menjerit kuat. Aku dengan helmet separuh bulat buat-buat tidak dengar. Lelaki ini memang gila! Selalu menggangu hidup aku. Kenapa dia perlu berperanan merubah jadual hidup aku? Kenapa? Mengapa? Beberapa penunggang motorsikal yang lain memandang kami dan tersengih-sengih.

+Ahh, dia memang lelaki sengal!
+Tapi dia kacaklah Yaya!
+Kacak menurut Kak Mahani, okey?
+Sungguh, cuba tengok senyuman dia, ouch…menawan hati, menggegarkan jiwa dan mendebarkan jantung. Memikat!
+Yaya! Fokus Yaya! Fokus! Jangan termakan hasutan syaitan kerana seorang lelaki.

Aku menoleh kembali ke arahnya. Aku amati betul-betul lelaki di dalam kereta volkswagen beetle itu. Iya, betul! Memang Izz Amir.

+Iyalah Kak Mahani, dia memang handsome!

Aku terkebil-kebil saat ini. Suara hati menjerit-jerit lagi. Ya Tuhan, selamatkan hambamu ini. Jangan kau pesongkan hati ini, Ya Allah. Jangan perangkapkan aku dengan mata lelaki ini, Ya Allah. Aku berdoa lagi. Terkumat-kamit mulutku.

Izz Amir memberikan senyumannya kepada aku. Err – benarkah telahan Kak Mahani itu? Akhirnya bibirku menjawab kepadanya, “Sibuk!”

Izz Amir tertawa tiba-tiba dan menayangkan wallet berwarna ungu milikku. Aku mengetap bibit kegeraman. Mahu sahaja aku turun dari skuter dan menghempuknya dengan helmet ini.

“Pencuri!” aku menjerit kembali. Kemudian aku menjelingnya. Hati memang sakit dan sudah menanah-nanah! Bagaikan gunung berapi yang menanti larvanya keluar meletup-letup. Wallet aku telah diambilnya dalam diam. Juga menjadi bahan dia memaksa aku menerimanya sebagai rakan di facebook.

“ Saya bukan pencurilah cik Yaya ! Nanti awak datang ke café saya okey? Awak nak kan beg ni ? ” Izz Amir tersengih suka hati.

Ah – sudahlah aku meminjam duit daripada Kak Mahani untuk mengisi minyak skuterku. Kad pengenalan, lesen memandu, kad perbankan dan segala macam benda aku juga ada di dalam wallet berkenaan. Lelaki ini memang sengaja mencari nahas! Jangan aku ditahan polis, sudah! Jangan juga aku dicop sebagai pendatang tanpa izin.

“Saya akan reject awak dalam senarai kawan saya di facebook! Apa? Apa?” aku mencebik. Sekadar mahukan tiga ribu ringgit dan usahasamanya dengan Lily, pirah!

Izz Amir memerhati lagi diriku. “Ala Yaya! Saya ikhlas sangat-sangat. Saya mahu berkawan dengan awak. Kalau awak reject, saya datang rumah awak, jumpa ibu bapa awak dan saya akan terus pinang awak! Boleh?”

Kami berpandangan sesama sendiri. Mataku terbeliak dengan tiba-tiba. Aku tiba-tiba menjadi tidak fokus dengan suasana persekitaran. Lantas, bunga-bunga sakura tiba-tiba berguguran. Aku melihat diriku sedang berpimpinan tangan dengannya. Awan menjadi biru melindungi kami berdua. Kami berbual-bual mesra dan dia mengucupi dahiku. Chup! Aku menggelengkan kepala. Tidak-tidak! Itu sama sekali tidak akan terjadi kepadaku! Manakan boleh seorang lelaki bukan mahram menciumi dahiku ini. Oh, tidak! Itu mimpi dan khayalan semata-mata.

Lampu isyarat pantas bertukar warna kepada hijau!

Dup dap dup dap! Apa pula yang telah terjadi dengan jantungku kala ini ? Kenapa darah aku tiba-tiba rasa menyerbu naik ke muka. Mengapa pula seluruh bulu romaku meremang-remang? Izz Amir pantas mengenyitkan matanya dan membunyikan hon keretanya. Volkswagen beetlenya berlalu pergi.

Aku terkedu tiba-tiba! Mengapa aku kala ini? Kenapa dia mengganggu jiwa, emosi dan perasaan ini. Kenapa hati ini dan mata ini terbayangkan senyuman mengejeknya itu? Kenapa pula dia harus mengenyitkan matanya kepadaku ? Argh…

Pantas aku menggelengkan kepala lagi. Menampar pipi kiriku sendiri berkali-kali dan memulas minyak. Skuterku pula tidak bernyawa tiba-tiba ! Rosakkah? Semua kenderaan sudah menderu laju. Aku terkapai-kapai keseorangan dengan skuterku yang tiba-tiba buat hal dan merajuk. Alahai, Miss MJ Ungu, mengapakah kamu bermuram durja sebegini?

Aku turun dari skuterku. Membaca doa di dalam hati supaya aku selamat dari apa-apa bencana yang tidak diingini. Aku cuba melihat-lihat apakah penyebab skuter ini terdiam tiba-tiba walhal aku sepatah haram pun tidak mengetahui bagaimana untuk membetulkan skuter ini. Perempuan? Isi minyak dan terus vrooomm…vrooommm. Bukannya tahu memeriksa motokar mereka. Betulkah? Aku tersengih sendiri. Memujuk hati supaya bertenang selalu.

Aku mengeluh. Sudah! Wang aku tidak mencukupi kerana wallet masih belum aku perolehi dari lelaki durjana itu! Aku memandang jalan raya yang lurus. Kereta berdesap desup membelah kesibukan jalan raya. Dan adakah aku perlu menolak skuter ini sejauh 3 km sendiri? Aku tongkatkan skuterku, mencari telefon bimbit dan nama Melati segera menjadi pilihan.

“Assalammualaikum Melati,” aku bercekak pinggang. Kemudian mataku segera menangkap kereta volkswagen beetle berwarna ungu yang datang dari arah hadapan dan membelok segera ke arah aku. Bukankah itu Izz Amir? Mengapa dia kembali ke sini ? Apa lagi yang dia mahukan daripada aku ?

“Waalaikumsalam. Yaya lambat ya?” Melati terus memberikan soalan cepu emasnya kepada aku. Aku tersengih geli hati.

“Yalah! Miss MJ Ungu buat hal hari ni. Merajuk entah kenapa!” jawabku jujur.

Melati terdiam seketika.

Aku pantas menambah, “1 jam lewat dan sampaikan pesan pada Abang Haikal, okey?”

Hmm, okey! Hati-hati ya. Eh, Yaya tolak skuter seorang dirikah? Perlukan bantuan? Abang Haikal ke sana, boleh?” Melati memberikan cadangan dengan segera.

Eh, tak perlu. Yaya boleh tolak sendiri. Sekejap lagi sampailah bengkel. Tak jauh mana pun.”aku menipu Melati.

Sekejapan, Izz Amir sudah tercongok di hadapan mataku. Dia turut sama bercekak pinggang sambil melihat-lihat skuterku. Pantas aku mematikan talian telefon.

“Err…err…”Izz Amir tiba-tiba terdiam. Aku perhatikan dia yang memandang diriku dengan simpati. Jemarinya bertautan antara satu sama lain.

“Apa err…errr?” pantas aku bertanya dan perlahan-lahan menolak skuterku. Aku biarkan dia di belakangku. Aku toleh dan melihat dia kembali ke kereta mewahnya. Entah apa yang dia ambil, aku tidak peduli. Sekejapan dia berlari-lari anak mengejarku dan kami beriringan kembali.

“Saya dah agak ada sesuatu berlaku pada awak. Emm…saya tolong tolakkan skuter awak, boleh ? ” Izz Amir serius wajahnya.

Aku pantas menjawab, “Tak apa, saya boleh tolak sendiri. Lagipun saya ada kudrat sendiri. Sibuklah awak ni!”

Izz Amir mengeluh tetapi mulutnya masih mahu mencuba memujuk gadis di sebelahnya itu. “Naik kereta dengan saya. Saya hantarkan awak, okey? Saya beri sekali wallet awak!”

“Saya tak suka naik kereta. Saya suka jalan kaki!” jawabku ringkas dan aku pantas menolak skuterku. Aku buat-buat bodoh dengannya. Haruskah dalam saat begini, aku jual mahal dengan permintaannya? Atau sememangnya dia ada niat jahat terhadapku. Ah – gerun pula aku memikirkannya.

“Tadi saya perlahankan kereta, tengok awak. Simpang lampu isyarat kedua di sana awak tak muncul-muncul juga. Saya risau pula apa-apa berlaku pada awak, Yaya! Saya tolong tolakkan ya!” pintanya sekali lagi. Dahiku berkerut tiba-tiba. Mengapa perlu dia menantikan aku di simpang kedua itu? Banyak lagi kerja lain yang dia boleh lakukan dari mengintip aku.

Izz Amir dengan kudrat lelakinya, menarik skuterku dan sekejapan dia telah menolak skuterku. Aku memandang Izz Amir yang berkerut-kerut wajahnya seperti memikirkan sesuatu.

“Jangan buat baik dengan sayalah! Saya tak suka!” jawabku memperlihatkan kemarahanku terhadapnya. Aku pantas menarik semula skuterku, tetapi apa dayaku kerana genggaman jemarinya lebih kuat menggenggam pemegang. Dia bersahaja menarik semula genggaman dan semahu-mahunya menolak skuterku.

Wajah lelaki itu mengundang seribu pertanyaan. Kami baru dua kali bertemu dan kenapa dia menunjukkan sikapnya sebegini terhadapku. Lelaki ini siapa sebenarnya? Atau, adakah kerana aku yang telah menggangu hidupnya? Kerana pai epal? Kerana pasu yang pecah? Kerana bajunya yang menjadi kain pengelap itukah? Fikiranku menjadi kusut!

Izz Amir memberhentikan tolakannya. Tangan kirinya menggenggam pemegang dan tangan kanan pula mengambil telefon bimbit di dalam kocek seluarnya.

Pantas, suara Izz Amir memecah gegendang telinga ini, “Adnan, datang ke sini. Jalan Jujur 14. Bawa motorsikal kamu. Oh ya, dengan Shidie sekali. Kamu ambil kereta saya teman kami di sini dan iringi kami, Kemudian bawa ke café, okey?”

Volkswagen beetlenya yang cantik itu akan mengiringi kami? Gila apa lelaki ini! Wajah Izz Amir tekun memberi arahan seterusnya kepada Adnan.

“Saya ada hal sekejap. Skuter cik Yaya rosak! Kami akan ke bengkel motor! Awak bawa elok-elok kereta saya ya! Jaga café juga!” pesannya kedengaran lagi. Baru juga aku perasan, bahawa dia memanggil aku dengan memulakan gelaran ‘cik’! Oh, so sweet! So cute! Macam gula-gula pula aku rasa! Jantungku pula ini entah kenapa, berdegup kencang! Bulu romaku bila memandang dia, terasa tegak sentiasa! Aduhai!

Aku terdiam menantikan dia. Entah kenapa aku rasa begitu terharu kerana sikap tulusnya terhadapku. Tuluskah dia? Mengapa pula dengan tiba-tiba aku katakan dia begitu baik saat ini? Bukankah dia selalu membuatkan aku marah.

Izz Amir memandang aku. “ Bahaya berjalan seorang diri di sini cik Yaya! Awak tahu tak, minggu lepas ada satu kes rogol di kawasan sini. Saya bantu awak hari ini, okey? Jangan risau ya cik Yaya. Saya serius ni sebab kata Ustaz Muhyidin, membantu sesiapa di dalam kesusahan, kita akan dapat pahala!” panjang lebar penjelasan Izz Amir. Nampak seolah-olah aku ini kawan rapat pula dengannya.

Ustaz Muhyidin? Pahala? Gulp – ada kes rogol di sini? Aku terdiam. Kenapa perlu ada nama Ustaz Muhyidin dalam ayat-ayatnya. Ohh, ayat memikat ustazah rock nampak? Hik hik hik, aku ketawa di dalam hati! Mahu sahaja aku ketawa sambil menghentak-hentakkan kaki. Berguling-guling di tengah jalan raya kerana lawaknya. Ustaz Muhyidin konon! Pirah!

Suaranya lantas bergema lagi, “ Kami akan teman awak sampai ke bengkel dan sampai skuter awak boleh bergerak! Adnan akan pandu kereta saya dan akan mengikut kita berdua dari belakang. Awak setuju sahajalah ya. Lima minit lagi, Adnan dan kawannya akan datang. Kita tolak perlahan-lahan skuter awak dulu, okey?” pintanya lagi. Suara lembutnya terus menusuk ke lubuk hatiku yang paling dalam. Jantungku kini berdegup-degup tanda isyarat ia berproses bersama bunga-bunga yang kembang setaman. Dalam hati, seolah-olah ada lautan bunga-bungaan! Izz Amir memandang aku mahukan persetujuan. Aku terdiam dan terus mati akal!

Wallet aku dengan pantas diseluknya dari kocek seluar. Dihulurkan kepadaku dengan senyuman. “Saya minta maaf ya cik Yaya!” suaranya kedengaran lagi. Aku menggigit bibir. Perlahan-lahan aku mengambilnya dan terus memasukkan ke dalam beg galasku. Kami berjalan perlahan lagi. Mujur petang ini, cuaca tidak sebegitu panas dan kawasan tepi jalan raya ini dipenuhi dengan pohon-pohon menghijau. Sekurang-kurangnya membantu meneduhi perjalanan kami. Tapi tahukah dikau wahai lelaki -Mr Pai Epal, bahawa jantungku harus diperbaiki, harus dikawal selia nampaknya. Mengapa jantung ini berdenyut-denyut hebat?

“Tapi saya suka status awak di facebook dan apa yang awak tag! Kawan-kawan siap bertanya, siapa Miss MJ Ungu?” tanyanya tiba-tiba. Izz Amir tersenyum bersahaja. Lekuk lesung pipitnya kelihatan. Barulah aku sedari bahawa dia memiliki sepasang lesung pipit yang cukup dalam.

“Saya jawab apa awak nak tahu?” dia tersengih tiba-tiba. Aku terkebil-kebil. Debaran makin dahsyat! Dalam menolak skuterku ini, rupa-rupanya aku dan dia sedang berbual-bual! Meski aku tidak membalas sedikitpun dia tetap rancak menghangatkan suasana bisu dan ketegangan ini. Dia tidak marahkah dengan apa telah aku buat di dalam wall facebooknya itu?

Semakin pantas jantungku berdegup! Lebih hebat dari tadi.

Mengapa dia nampak bersahaja, boleh tersenyum-senyum dan ritma tubuhnya juga sederhana sahaja. Tidak gelisah, tidak lagi marah seperti kemarahannya gara-gara aku mengotorkan baju berwarna putih itu. Dia lupakah yang aku telah mengotorkan baju putih itu dan memarahinya? Lupakah dia mengenai hutang pasu pecah yang perlu aku jelaskan kepadanya?

Pantas aku memandangnya dan bibir ini terbuka, “Awak jawab apa?”

Izz Amir memberhentikan tolakan skuter aku. Hanya skuter kesayanganku yang memisahkan kami berdua kala ini. Bibir Izz Amir tersenyum lagi, dan pantas dia berkata, “Kekasih saya!”

Aku terkebil-kebil. Menelan air liur berkali-kali. Entah apa ajaibnya, pipi ini terasa merah! Meski aku tidak nampak tetapi aku yakin pipi ini sudah mengeluarkan warna merah jambu itu! Adakah pipiku juga telah bertukar menjadi warna ungu ? Ahh, malunya ! Bulu romaku yang tadi reda kembali tegak kembali. Jantungku kembali berdegup kencang bagaikan mahu terkeluar. Bagaikan seekor kuda sedang berlari laju!

“Gila!” mulutku menjawab dan aku menggelengkan kepala. Aku mengucapkan astaghfirullah berkali-kali. Pantas, wajah ibu tersenyum bermain di layar mataku. Aku pantas berjalan laju ke hadapan bersama degupan yang sungguh tidak pernah aku rasai selama ini. Izz Amir aku tinggalkan di belakang yang masih setia memegang skuterku.

Izz Amir ketawa dan menjerit kuat,“Ya, memang saya tergilakan awak. Gilakan awak, cik Yaya!”

Ouch! Daun-daun sakura lantas berguguran kala ini. Adnan yang entah bila ada di belakang menuruti perjalanan kami ini. Volkswagen beetle mengiringi! Indahnya saat ini dan awan gemawan sekali lagi menjadi teduhan hari ini. Angin terasa menyerbu-nyerbu dengan kedinginan. Jalan raya tiba-tiba lengang dan kosong. Hanya kami berdua saat ini. Hatiku rasa berbunga tiba-tiba! Rasa kembang-kembang semuanya. Lagu Dealova, nyanyian kumpulan Dewa lantas kedengaran mengiringi perjalanan ini. Aku bermimpikah?

“Awak bukan bermimpi, cik Yaya! Saya serius ni!” suaranya bergema lagi.

Dan aku mahu pengsan!



p/s: bersambung lagi okey... ^___^

8 ulasan:

  1. arasnieryie@199531/10/11 19:33

    tersgt lar manis....melayang2 d awanan biru..uuuuuu,uuuuuu..

    BalasPadam
  2. jangan melayang-layang arasnieryie! hehehehe. Nanti terpikat dengan mr pai epal. ^__^

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama3/11/11 16:12

    tersangatttt la sweetnyer...hehe best cpt2 sambung ea... like it...

    BalasPadam
  4. wah, cepat sambung ye :)

    Selamat Hari Raya (;

    BalasPadam
  5. tanpa nama : sweet macam gula-gula. hehe. insyaAllah saya akan sambung setiap minggu.

    BalasPadam
  6. natasya : selamat hari raya! hehehe

    BalasPadam
  7. Salam.. memang best citer ni.. macam kembali ke zaman remaja la plak..

    Wassalam

    BalasPadam