Pages

18 Oktober 2011

Mr Pai Epal 4




Aku pandang wajah lelaki berkenaan dengan serius. Mata kami bertentangan. Aku terlongo tiba-tiba. Adakah dia ‘Mr Pai Epal?’Bagaimana dia boleh berada betul-betul tepat dengan wajahku? Hidungnya kembang kempis dan mukanya merah menahan marah. Angin dingin terasa menampar-nampar pipiku. Mataku terkelip-kelip lagi. Kemudian aku pandang Lily yang tersengih-sengih seperti kerang busuk. Aku baru bangun dari tidurkah? Kepalaku seolah-olah beralas bantal yang cukup selesa.

Aku pandang lagi matanya. Kemudian aku melihat kedudukan diriku.Ya Allah! Secara automatiknya jantungku terus berdegup kencang. Sederas kuda berlari kerana takutkan hantu! Lantas aku teringatkan pesan ibu ketika zaman kanak-kanak dahulu, “Jangan bagi sesiapa pegang tangan Yaya. Yaya, jangan berani mengurat-ngurat, tersengih-sengih dengan lelaki yang tak dikenali. Ingat pesan ibu!”

“Ibu – tolong!” aku menjerit kuat dan menutup mukaku dengan sepuluh jemariku. Secara automatiknya untuk kali kedua aku meloncatkan tubuhku yang sempat diselamatkan oleh lelaki berkenaan. Wajahnya terperanjat kerana bernasib baik tidak berlaga kepalanya dengan aku. Aku terguling dan kemudian terbaring kaku!

Lily menjadi pemerhati dan dia seolah-olah patung tidak bernyawa di hadapanku. Lelaki bermata redup itu terkebil-kebil dan mulutnya terherot kiri dan kanan. Dia aku lihat pantas bangun dan menepuk-nepuk bahagian belakang seluarnya. Dia pandang aku dengan wajah terkejutnya. Terkejutkah dia dengan tindakan berani mati aku untuk meloloskan diri dari pegangannya beberapa minit tadi? Bulu romaku meremang-remang tiba-tiba. Ya Allah, bersalahkah aku? Haish – bukankah aku tidak sengaja terpegang kuat lengannya tadi. Aroma minyak wanginya terasa melekat-lekat di kerongkongku.

Gulp! Aku telan air liur. Lily dengan pantas mendapatkan aku dan menarik aku segera untuk bangun.

“Kau okey kan, Yaya?” tanya Lily. Aku terangguk-angguk seolah bersetuju dengan soalan Lily. Okeykah aku? Sedangkan pada hakikatnya jantung aku terkejut kerana pandangan matanya yang menusuk-nusuk ke hati dan jiwa ragaku. Aku tidak ‘okey’ kerana aku telah memautnya! Oh –tidak!

Lily, aku rasa mahu pengsan dan adakah kau yakin yang aku mampu berdiri dengan tenang di kala ini? Aku mengomel sendiri di dalam hati.

Aku menarik nafas dan berdiri tegak. Lantas membetulkan tudungku yang sedikit herot dan kami berdiri seperti kayu dan memandang dia yang bercekak pinggang. Memang ada api di telinga dan hidungnya. Ia keluar bagaikan naga yang sedang marah seolah-olah kami baru saja selesai mengacau anak-anaknya.

Dia memandang aku dengan penuh luar biasa! Kakinya melangkah ke hadapan. Aku dan Lily melangkahkan kaki setapak ke belakang. Dia pantas mendongak melihat origami kapal terbang tergantung dan sampul surat yang melekat dengannya. Betul-betul di atas kepalanya. Dia menunjukkan wajah hairannya. Lantas origami kapal terbang dipegang dan dia melihat riben-riben dan benang yang bergantungan.

Jantungku berdegup lagi.

“Awak yang tak bayar duit pai epal dan pecahkan pasu epal saya tiga hari lepas, kan?” Mata Izz Amir membutang besar. Dia mara selangkah lagi. Kami pula seperti biasa, melangkahkan kaki setapak ke belakang lagi. Aku pegang erat jemari Lily. Peluh jantan terasa turun mencurah-curah. Ingatannya memang superb tajamlah !

Aku menelan air liur. Wajahnya penuh persoalan dan memandangku seolah-olah inginkan kepastian.

“Betulkan?”tanyanya lagi. Aku rasa mahu lari lagi, tapi kerana janji terhadap ibu yang aku harus membayar wang pai epal dan pasu yang pecah itu aku harus sabar menanti.

“Eh - ya. Eh –bukan! Eh – ya!” sekejap aku angguk dan sekejap pula aku menggeleng.

Lily dengan pantas menekup mulutku. “Memang dia. Ya, dia tuan! Tapi Yaya gantikan duitnya hari ini. Sebab tu kami datang menggantung origami tu. Untuk awak!Itu!” Jemari Lily lantas menunjukkan origami yang bergantungan. Adakah aku harus pasrah dengan pengakuan jujur Lily hari ini? Pasrahkah aku ?

Aku tolak jemari Lily yang menekup mulutku sampai aku tidak bernafas dengan baik. Aku menarik nafas cuba berlagak tenang walhal jantungku rasa mahu tercabut lagi!

“Ya. Ya!” aku terangguk-angguk ketakutan. Jemari Lily aku bawa ke bawah dan bersatu bersama jemariku. Sempat aku berbisik dengannya, “Kau kata dia akan datang ke kedainya jam 9.00 pagi. Sekarang jam 6.30 pagi. Lily, kau bohong aku ya ? ”aku pandang jam tangan yang melekat di tangan kiriku.


Lily lantas membalas bisikanku. Kami rapat-rapat berdiri. “Manalah aku tahu dia pun nak berjogging selepas subuh hari ni ! ”

“Gilalah aku hari ni, Lily ! ”

“Gila tak gila. Sila berikan jawapan yang tepat dan bernas ya ! ” Lily tersengih-sengih memandang aku.

Kemudian lelaki bermata redup dan separuh nyawa sanggup menyelamatkan aku tadi, mengangkat tangga dan meletakkannya ke tepi. Baru aku teringat aksi akrobatik aku dan sesi menjatuhkan diri sendiri dari terjunan tangga telah diselamatkan olehnya. Oh-malunya aku.

Auww! – aku terkebil-kebil sendiri melihat dia memandang aku dan terasa mahu pula aku sorokkan wajah ini ke dalam baju Lily. Aku tergelak kecil. Kelakar pula rasa! Eh – hati aku terasa kembang berbunga-bunga pula dengan sendirinya. Seperti bunga apa ya? Haa..Bunga roskah? Bunga mataharikah? Ah- seronoknya! Apakah? Mengapakah?

Dengan tenang, lelaki berkenaan mendapatkan origami yang telah bersusah payah aku gantungkan tadi. Perlahan-lahan dia membuka ikatan origami kapal terbang dan sampul surat yang terisi not lima puluh ringgit berkenaan.

Aku dan Lily berpandangan.

“Siaran langsung ya, Yaya! Siaran langsung upacara merasmikan surat cinta. Tak ada sesi terhendap-hendap untuk melihat dia tersenyum, terkejut atau memasamkan muka. Mari kita saksikan bersama-sama. Ingat, apa-apa yang terjadi dekat aku lepas ni, kau siap!”

Aku pandang Lily dengan mengetap bibir, “Diamlah. Jangan bising-bising dan jangan risau. Aku akan cover line kau. Kau yang kata, aku sahabat dunia akhirat! Baru tolong sikit aku hari ni, kau nak bebel-bebel. Allah baru uji kita sebegini, kau dah patah semangat, janganlah macam ni, Lily. Kata nak pergi berperang ke Afghanistan. Jadi muslimah sejati, angkat senjata !”Aku buat muka sepuluh sen.

“Banyaklah perang kau tu, Yaya! Konon!” Lily mencuka. Kami pantas memandang lelaki berkenaan.Aku berdoa di dalam hati. Mengharapkan sesuatu keajaiban berlaku saat ini. Saat-saat begini, Lily memang hatinya sipi-sipi ikhlas membantu aku. Dasar kawan! Huh!

Izz Amir memandang not lima puluh ringgit berkenaan. Bibir merahnya mengeluarkan suara, “Jangan lari ya budak pasu pecah! Kalau awak lari saya kejar awak sampai dapat!”

Erk – aku terpaku!

Mataku membulat besar. Dia panggil aku dengan gelaran ‘budak pasu pecah’? Ya Rabbi! Berilah gelaran untukku si gadis comelkah, gadis cutekah, gadis berbaju merah jambukah atau gadis ayukah. Main sedap mulut saja! Haish!

Not lima puluh ringgit dilipat cermat dan dimasukkan ke dalam sampulnya kembali. Kami berpandangan dan aku masih setia memegang jemari Lily. Seperti kami berada di dalam balai polis untuk edisi soal siasat kes kecurian. Sampul berkenaan lantas dimasukkan ke dalam kocek seluarnya.

Origami kapal terbang dipandang lama. Izz Amir meneliti dengan penuh minat. Matanya menangkap wajahku. Lagi – aku rasa macam hatiku berbunga-bunga. Kali ini seperti bunga ros berkembang mekar.
- Yaya – jangan pandang lelaki yang bukan muhrim! Suara ibu terngiang-ngiang jelas di cuping telingaku.

+ Eh, bukan Yaya yang pandang dia,bu. Dia yang pandang Yaya! Dia yang suka pandang Yaya. Betul ibu. Dia pandang Yaya sudah 4 kali! Sumpah, Yaya tak tipu ibu!
Origami kapal terbang lantas dibuka. Masa seolah-olah berjalan begitu perlahan. Dia pandang kertas berwarna jambu yang telah aku tuliskan semalam. Keningnya terangkat-angkat. Wajahnya serius sekali-sekala. Kemudian kami berpandangan lagi. Ah – kali ini aku betul-betul mahu menyorokkan mukaku ke dalam baju Lily. Malunya!

Matanya menangkap wajahku lagi. Senyumannya berpanjangan untuk diriku. Jantung aku terasa berhenti tiba-tiba. Oh, tuhan! Sungguh aku tidak sengaja untuk merasai degupan seperti ini.
- Jangan perasan Yaya!
+ Ouch.. betul-betul rosak hati aku! Betul-betul aku dipanah senyuman si teruna! Ya Allah, kuatkan imanku, kuatkanlah hatiku!
Izz Amir membaca nota ringkas yang dikhaskan untuknya, “Mr Pai Epal - ni duit pai epal dan bakinya untuk harga pasu epal yang pecah tempoh hari. Memaafkan saya akan membuatkan hari-hari terindah menjelma untuk Mr Pai Epal! Maafkan saya menolak Mr Pai Epal sehingga jatuh tersembam macam nangka busuk tempoh hari. Maaf ya! Saya suka tengok awak terjatuh seperti nangka busuk! Kelakarlah! Ha ha ha!”

No – no! ayat terakhir itu bukan aku yang tulis. Bukan, argh – tidak! Dia pembohong di hadapan Lily. Aku malu. Aku malu lagi!

Lily ternganga tiba-tiba. Dia memandang aku. “Yaya! Kau tulis begitukah? Serius?”

“Eh, tak! Taklah! Dia penipu!” aku menjerit kuat.

Izz Amir membelek-belek nota berkenaan dan tersenyum lagi. Wajah marahnya sudah kembali reda dan dia tertawa kecil sambil mengeleng-gelengkan kepalanya. Lawakkah baginya kerana mempermainkan aku? Aku ketap bibir memandangnya yang kelihatan bersahaja. Nota dengan kertas berwarna merah jambu itu lantas dilipat kemas-kemas. Sama seperti tadi, dimasukkan ke dalam kocek seluarnya.

“Mari kemaskan segala benang, riben dan gunting yang berterabur. Comotlah kedai saya!” Izz Amir memberi arahan. Beg galasku diambil. Benang, riben dan gunting lantas satu persatu dikutipnya.

“Awak dengan sengaja dan telah sengaja menambah ayat dalam nota saya, bukan? Penipu!” aku melangkahkan kaki untuk rapat dengan dia. Wajahku masih merona merah kerana malu dan Lily masih tersengih-sengih.

Dia memusingkan badannya. Tepat memandang wajahku. Beg galasku lantas dipeluk erat. “Memang awak yang tulis semua. Saya bacalah apa yang awak tulis. Buat apa saya nak menambah-nambah cerita yang memang hakikat terjadi. Tapi awak memang comel! Cute!” suara Izz Amir tenggelam timbul, sengaja dia perlahankan intonasinya ketika mengeluarkan perkataan comel dan cute.

Aku terkesima. Terkebil-kebil mataku. Dia kata aku cute? Eh - Telinga aku rosakkah? Adakah aku salah mendengar setiap inci butiran dari mulutnya.

“Comel?”

Suara Izz Amir mendatar tiba-tiba, “Karikatur yang awak lukis tu, comel. Saya suka karikatur tu. Saya tak kata pun awak yang comel. Jangan perasan ya!” Tegasnya dengan senyuman. Izz Amir menggelengkan kepalanya. Dia tersenyum melihat telatah gadis berkenaan. Teringatkan karikatur itu membuatkan dia tersenyum sendiri. Amat kreatif dan menarik hatinya.

Wajah Izz Amir bersahaja lagi. Lily pantas membantu Izz Amir mengutip segala barangan beg aku yang berterabur. Aku memerhati dengan mengetap bibir.

Aku ketap bibir. Isk – geramnya aku! Dia kata aku perasan?

“Tapi saya nak awak tunggu di sini. Tunggu di dalam kedai saya sehingga jam 9.00 pagi. Sebab baki pai epal tu tak mencukupi untuk membayar semua harga pasu epal saya. Ngerti?” Izz Amir memberi arahan. Tombol pintu kayu di bahagian kiri kami dimasukkan kunci dan pintu dibuka perlahan.


Aku bercekak pinggang. Ewah-ewah, banyak cantik muka dia!

“Semua? Apa maksud awak semua? Pasu awak yang pecah hanya sebiji sahaja okey?” Belumpun habis hati aku yang sakit kerana dia mempermainkan nota aku di hadapan Lily, kini dia mengaku pula yang aku telah memecahkan pasunya dengan jumlah yang banyak.

“Sebiji?” Izz Amir membutangkan matanya lagi. Kepalanya ligat berfikir untuk mengusik gadis berkenaan.

Aku pantas menjawab, “Iyalah, sebiji sahaja okey!Jangan menipu saya. Saya nampak dengan biji mata saya sendiri!” aku mengambil beg galasku yang berada di tangannya. Pantas aku menjelirkan lidah mengejeknya.

Izz Amir tersenyum geli hati. Menggelengkan kepala dan memandang gadis dihadapannya kini.

Aku memusingkan badanku. Malas melayan gertakan dari dia. Apa yang akan terjadi, maka terjadilah. Asalkan aku sudah menjelaskan duit pai epal berkenaan. Memang sah dan jelas pasu yang pecah hanya sebuah sahaja. Jangan memandai-mandai menambah. Huh! Hatiku sedikit panas.

“Hello, awak pecahkan tiga biji okey! Semua tu mama saya beli dari luar negara dan hadiahkan untuk saya!Jadinya awak kena ganti!” Izz Amir membuka gril kedua pintu kayu.

Aku pantas menarik tangan Lily. “Jom balik. Kita angkat tangga naik semula ke atas! Malas layan tauke kedai ni! Sengaja cari pasal! Penipu besar! Mr Pai Epal konon, Mr Penipu Besar lebih layak gelarannya!”

Lily tiba-tiba keras berdiri tegak macam batu. Dia memandang pemilik café berkenaan yang berada di belakangku. Aku terkebil-kebil melihat Lily.

“Kau kenapa, Lily? Jom balik. Jangan layan penipu besar ni! Dasar lelaki!”marahku tiba-tiba pula. Emosikah aku?

“Err…err… err… Aku sakit perutlah Yaya. Aku naik pejabat sekejap ya. Betul Yaya, perut aku memulas-mulas ni.!” Lily berkerut-kerut memegang perutnya. Lily lantas mengangkat kakinya segera. Ah- sudah! Lily memang sengaja akan membuatkan kami putus persahabatan selama satu minggu. Aku pandang tangga yang bersandar di depan pintu besar bergril Pai Epal Café. Tangga begini, masakan mudah untuk aku mengangkatnya seorang diri. Alahai, Lily!

Aku memusingkan badan segera. Lelaki ini mesti gagah membantu aku, bukan? Aku tersengih lagi. Izz Amir mengangkat keningnya. Pantas, otaknya ligat berfikir.

Ah- sudahlah dia penipu besar dan telah memalukan aku di hadapan Lily. Genggam bara api biar sampai jadi bara, Yaya! Bisik hatiku segera. Aku boleh angkat tangga ini, yok!

Aku mencebik ke arahnya dan berpusing kembali mengadap tangga berkenaan. Sepantas kilat tanpa aku sedari, dia telah memegang lenganku yang beralas t-shirt lengan panjang ini dengan kuat! Dia menarik aku terus masuk ke dalam Pai Epal Café yang sudah terbuka pintunya.

Badanku yang ringan bagai angin lantas terus terperosok masuk ke bahagian tengah café berkenaan. Aku terkesima tiba-tiba! Kami berdiri berhadapan bersama-sama. Dengan cepat, aku menarik kembali lenganku yang dipegang olehnya.

Aku menjerit sekuat hati, “Hei! Berani awak pegang lengan saya ya? Belum ada lelaki yang berani memegang lengan saya tahu tak! Eh- kita berdua dalam café ni? Saya nak keluar sekarang juga!”

Izz Amir pantas berjalan menuju ke pintu. Merengus marah dan mengunci kedua-dua pintu. Apa nak jadi, maka jadilah ! Jeritan gadis berkenaan membuatkan dia mati akal tiba-tiba. Geram pula dia dengan sikapnya yang tidak mahu mengaku kalah dan mengejek-ngejeknya. Izz Amir pantas mencari suis. Suasana gelap harus diterangkan segera.

Dia pantas memasukkan tangannya ke dalam kocek seluar dan meletakkan kunci kereta di atas meja. Izz Amir memandang gadis yang masih berdiri kaku di tengah-tengah cafenya.

Aku berdiri memandang lelaki berkenaan. Ah- Mr Pai Epal ini memang memberikan masalah dalam hidupku. Lepas satu dan satu mendatangi.

“Lengan awak tu beralas, cik Yaya!Awak ingat saya sengaja sangat ke nak pegang awak?” Izz Amir tersengih nakal. Kenangan gadis itu masuk ke dalam cafenya beberapa hari lalu menggamit hatinya. Sungguh dia tidak menyangka yang gadis ini akan datang kembali ke kedainya untuk memulangkan wang pai epal dan pasunya yang pecah itu.

Aku mengetap bibir. Tidak menjawab sepatah perkataan darinya.

Izz Amir lancar memulakan niat nakalnya mengusik gadis itu, “Bukankah saya katakan tadi, awak mesti duduk di dalam kedai saya sehingga jam 9.00 pagi. Sebab baki pai epal yang awak makan tu tak mencukupi untuk membayar semua harga pasu epal saya yang pecah! Saya mahu kira kos sebenarnya!”

Aku terdiam lagi. Benarkah 3 pasunya pecah ? Atau lelaki ini sengaja mempermainkan aku? Berapakah kos pasu yang telah pecah itu ? Mahalkah ? Aku berfikir berkali-kali. Wangnya ada pasti tidak mencukupi untuk membayarnya.

Izz Amir memandang gadis berkenaan. Sanggup gadis ini datang - menaiki tangga dan menggantung origami berkenaan untuk memberikan wang pai epal dan nota menarik itu untuknya. Siapa dia? Kenapa dia sanggup bersusah payah demi aku? Bisik hati Izz Amir.

Aku memandang seluruh kawasan Pai Epal Café. Jari telunjuk dan tengah lantas tegak berdiri. Aku tarik nafas dan mengatur percakapanku. Aku amat berharap dia sedikit simpati dengan apa yang bakal aku luahkan ini, “Awak, adakah kita berdua akan duduk di sini selama dua jam ? Awak tahu bukan, apabila kita berdua akan ada orang ketiga iaitu syaitan ? Ustazah saya selalu berpesan pada kami supaya menjauhi zina. Kawan-kawan di facebook juga selalu tag tazkirah dengan tajuk, ‘Duduk berdua, ada yang ketiga’. Saya nak balik cepat juga, sebab akan bekerja. Nanti saya lewat dan akan dimarahi bos saya. Awak baik kan? Kan? Kan?” kepalaku terangguk-angguk.Tajuk tazkirah itu sebenarnya tidak pernah wujud! Hentam sahaja, Yaya!

Izz Amir menundukkan wajahnya. Senyumannya disembunyikan. Kelakar betul gadis ini. Tengoklah matanya yang merayu-rayu itu. Dia pandang lagi gadis di hadapannya. Jarak mereka agak jauh kerana dia berada di hadapan pintu dan suis.

“Awak ada Facebook ya?”


“Kenapa?”

“Saya nak add awak, boleh?”

“Merepek!” tegasku.

“Apa pula merepeknya. Saya seriuslah cik Yaya!”

Ah- dia sudah mengenali namaku. Dengan mudah pula dia menunjukkan budi bahasanya terhadapku. Kenapa dia mahu tahu nama Facebook aku? Sibuk!

“Saya tak mahu berkawan dengan lelaki yang saya tak kenal. Saya nak balik!”

Izz Amir ketawa. Dia berjalan menyeluruhi ruangan café. Entah apa yang sedang dibuatnya di meja cashier. Aku amati perlakuannya yang sekejap-sekejap memandang aku. Matanya nakal dan seakan-akan mengejek aku yang berdiri kaku. Lantas aku menarik sebuah kerusi. Punggungku pantas duduk meredakan lenguh! Geram sungguh aku dengan perangainya! Aku mahu keluar dari sinilah!



Izz Amir membuka peti sejuk yang terdapat di sebelahku. Muka aku sudah monyok macam nasi basi! Sebotol air dan dua biji gelas dikeluarkan. Meja bulat kecil ditarik dengan kakinya. Sekejapan semua benda yang dikeluarkan dari peti sejuk sudah berada di atas meja berkenaan. Sebuah kerusi turut sama ditarik Izz Amir dan akhirnya kami berdua duduk bersama-sama dengan sebotol air dan dua biji gelas berwarna merah jambu itu.

“Saya terima duit awak ni!” Izz Amir mengeluarkan sampul surat yang berisi not lima puluh ringgit berkenaan. Dia memandang wajah redup gadis yang tiba-tiba merubah jadualnya hari ini. Gelas lantas diisikan dengan air.

Aku tiba-tiba gembira dan mahu meloncat-loncat. Hilang rasa marahku terhadapnya yang memalukan aku di hadapan Lily sebentar tadi. Penat lelahku berhasil juga akhirnya. Aku tersenyum seorang diri.

“Minumlah! Jangan risau, saya orang baik-baik!” sapanya penuh hormat dan dihadiahkan senyuman kepada gadis yang digelarnya, Yaya.


Aku terkedu. Udara nyaman di dalam Pai Epal Café ini meredakan gemuruh jiwaku. Sedikit sebanyak, meredakan malu kerana aku sebenarnya tidak pernah duduk berdua-duaan sebegini dengan seorang lelaki.

“Saya nak balik!” ucapku dengan sendu. Pantas aku mengambil segelas air yang dipelawanya.
Izz Amir mengangguk mengerti. “Selepas jam 9 pagi, okey? Sekejap lagi pekerja saya sampai. Hari ni ada gotong royong membersihkan kawasan café. Sebab tu saya datang awal!”

Air yang dituang tauke Pai Epal Café ini lantas membasahkan tekakku. Nyamannya rasa! Tetapi hatiku menyumpah seranah kerana dia hanya membenarkan aku pulang selepas jam 9pagi. Apa – ingat aku saudara mara diakah? Adik diakah? Kakak diakah? Emak diakah? Oh, patutlah dia datang awal hari ini. Tetapi kenapa perlu hari ini? Hari lain tiadakah? Aku menggigit bibir.

Izz Amir lantas meneguk air yang dituangnya. “ Dahaga sungguh saya. Berat juga awak ya! Nasib baik tak patah pinggang saya!”

Dan air yang kali kedua diteguk olehku dan baru sahaja sampai di kerongkong menyembur keluar secara tiba-tiba. Laju dan tersembur kuat juga tepat mengenai wajahnya.

Izz Amir mengetap bibirnya. Aku terkedu seribu bahasa. Sungguh memalukan dan dimalukan. Malah aku sanggup bersumpah yang aku telah malu, semalu-malunya hari ini. Aku mahu menangis, mahu segera balik ke rumah dan memeluk ibu!

Dihadapannya kini, aku menutup bibirku dan kami terkesima. Hari ini adalah hari malu sedunia untuk aku.

5 ulasan:

  1. ah , gile la !
    tersembur ? :D

    BalasPadam
  2. gila jangan tak gila dik. hehehe

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama13/12/11 20:02

    Salam..Mardihah..i really..really..really like this novel..kelakar sgt..citer sebegini secara tak lgsg dah meringankan beban kepala saya.. thanks a lot.

    Wassalam.

    BalasPadam
  4. aini ismail17/12/11 17:44

    adushhh..... lepask tersenyum sorg2.... baca next dialog, sy tersenyum lagi.... haha... kelakarlah!

    BalasPadam
  5. Tanpa Nama16/3/12 18:01

    comel n klakar~

    BalasPadam