Pages

13 Oktober 2011

Mr Pai Epal 3







Menurut Lily, Pai Epal Café akan beroperasi tepat pada jam 10.00 pagi. ‘Mr Pai Epal’ menurut gelaran adikku, Fatin akan berada di hadapan kedainya pada jam 9.00 pagi. Pekerja Pai Epal Café pula pastinya akan datang bekerja lebih kurang dari jam 9.00 pagi hingga ke 10.00 pagi. Misi menggantung origami kapal terbang dan menyerahkan duit di dalam sampul ini perlu aku lakukan tanpa ada orang lain nampak. Maka aku perlu berada di hadapan pintu Pai Epal Café selepas subuh dan sebelum kedai-kedai bersebelahannya beroperasi. Jika ada orang lain nampak, maka rosaklah misi ini.

Okey, mari aku ceritakan detik-detik mencemaskan yang membuatkan peluh aku turun menitik-nitik seperti air hujan. Lily menjadi mangsa aku pada hari kejadian. Kerana dia kawan aku yang bekerja berhampiran Pai Epal Cafe, paling mengenali selok-belok keadaan di sana, dan tahu serba sedikit susun atur kedai di sana. Tepat jam 5.30 pagi aku menghubungi Lily. Panggilan ke supuluh barulah berangkat. Tidur matikah ?

“Apa ni, Yaya? Baru jam 5.30 pagi. Nak apa?”

“Teman aku. Misi menggantung origami kapal terbang dan nota ni untuk bos pai epal café tu! Pinjam tangga sekali ya!”

Lily menguap-nguap lagi, matanya terbeliak,“Gantung diri?”

Aku menggaru kepala, “Isk, kita orang Islam, bunuh diri tu berdosa besar. Gantung origami di pai epal cafélah!”

“Tak habis-habis buat origami. Dari sekolah sampailah sekarang. Okey-okey. Pukul berapa ya, Yaya?”Lily malas mahu tahu mengapa sahabatnya itu mahu dia menemani ke Pai Epal Café.

“Okey, terima kasih Lily. Yaya datang lagi 15 minit. Kemudian kita merempit ke pejabat pula!”

“15 minit lagi?” Lily terus bangun dari tidurnya. Matanya terkebil-kebil. Dia terbayang bakal menaiki skuter berwarna merah jambu dan ungu Alya yang comel itu.

Aku angguk, “Ya, 15 minit lagi. Jangan lupa bawa telekung sekali!”

Lily termati kata. Panggilan telefon terus dimatikan sahabatnya, Alya. Lily menggosok-gosok matanya. Gila betul si Yaya ini! Memang selalu buat cerita tergempar. Lily dengan lemah longlai melangkahkan kakinya ke bilik air.

Kami bersolat subuh secara berjemaah di surau kecil yang terletak bersebelahan dengan pejabat Lily. Ibu banyak kali berpesan sebelum aku menghidupkan enjin skuterku, ‘Jangan lupa solat, kak long ! Solat tiang agama !’

Kemudian Lily bertanyakan soalan cepu emasnya kepada aku, “ Engkau biar betul, Yaya! Sudahlah kita menipu emak masing-masing pergi berjogging di tasik. Konon!” Lily memuncungkan bibir dan lantas telekungnya dilipat dan dimasukkan ke dalam beg.

“Kau jangan risaulah Lily. Lepas habis misi kita, aku akan hantar kau pulang segera. Ini Yaya lah! Siapa tak kenal dengan Nur Alya Bte Mohd Wafiy yang berani ni!”aku tersengih-sengih dan pantas melihat Lily yang sedang berbedak dan bergincu. Aduhai, dalam keadaan begini pun dia masih mahu berbedak dan memberi kelembapan kepada bibirnya.

Beberapa minit kemudian, kami tinggalkan surau. Beg galas yang setia, aku kendong. Aku terbayang-bayangkan origami kapal terbang dan sampul berisi not lima puluh ringgit berkenaan bakal diterima oleh Mr Pai Epal dengan senyuman. Muka aku pula mengenyit-ngenyit kerana tangga yang aku angkat bersama Lily rupa-rupanya amat berat. Peluh mulai turun. Bermakna betullah aku dan Lily sedang berjogging bersama.

“Ini kerja gila, tau tak?” Lily mengomel lagi. Kami turun tangga dengan perlahan-lahan. Tangan masih mengangkat tangga berkenaan. Suasana subuh masih gelap dan pekat.
“Kau nak teman atau tak?”

Lily terdiam.

“Kalau tak, di rumah aku sedang tidur! Sedang bermimpi pergi London ! ”

Aku pandang Lily yang berada di atas. “Lily, banyak pahala akan kau perolehi bila membantu insan-insan yang memerlukan seperti aku ni tau! Waktu macam ni, kau masih tidur lagi ? ”
Kami mengangkat lagi tangga berkenaan dengan perlahan. Desah nafas Lily semakin ketara bunyinya. Lily tidak menjawab.

Aku memberhentikan aktiviti mengangkat tangga berkenaan. Aku pandang Lily. “Kalau di rumah, ibu pagi-pagi lagi akan kejutkan aku. Kami akan solat jemaah bersama-sama. Kami akan baca surah Al-Waqiah dan baca Al-Mathurat.”

“Ohh…” ‘Oh’ Lily pula yang panjang dan dia terangguk-angguk. Adakah dia faham apa yang aku cuba sampaikan kepadanya kali ini?

Lantas aku panjangkan lagi beberapa perkara yang ibu selalu pesankan, “Ibu kata, tak elok anak dara bangun lewat-lewat. Rezeki lambat masuk dan jodoh akan datang lambat! Umur 40 tahun baru berkahwin!”

Mata Lily lantas tepat memandang aku. Mulutnya lancar menyambung, “Eh, iyakah? Biar betul?”
Aku ketawa dan kami sama-sama mengangkat tangga berkenaan lagi. Muka kembali ‘gagah’ mengangkat tangga. Wajah Lily masih kelihatan terkejut dengan kenyataan tidak berapa rasmi dariku.

“Kalau begitu, aku kenalah bangun pagi-pagi kan? ” Lily mengomel lagi.

“Iya, memang ya ! Cik Lily, awak kena bangun pagi-pagi, nanti dapat jadi menantu pak menteri ! ”aku ketawa melihat muka Lily. Mengusiknya memang menyeronokkan kerana Lily ‘lurus bendul’ orangnya.

Beberapa minit kemudian, kami telah sampai di depan pintu Pai Epal Cafe. Aku mengesat peluh yang turun. Lily termengah-mengah. Dalam keadaan begitupun, dia sempat lagi membuka mulut comelnya, “Nanti aku kahwin dengan anak pak menteri, kaulah jadi pengapit aku! Jadinya lepas ni, sebelum subuh aku akan bangun. Kau rasa siapa ya akan kahwin dengan aku? Menteri mana ya?”

Aku ketawa perlahan. Kemudian secara senyap-senyap, tangga itu sudah berdiri tegak tanda operasi akan bermula. Beg galas dengan segera aku buka. Pintu Pai Epal Café berada di depan mataku kini. Digril dengan pintu besi berwarna coklat. Aku rasa puas hati kerana akhirnya misi ini sudah berada di peringat yang kedua.

Aku sudah mendaki anak tangga pertama. Beg aku peluk di bahagian hadapan. Aku mahu menggantung origami ini agar Mr Pai Epal nampak dan boleh terus menyambar kapal terbang ini. Benang, riben dan gunting sudah tersedia.

“Lily, jaga line. Clear atau tak, roger-roger tau!” aku memberi arahan.

Lily bercekak pinggang. “Siapa yang akan kahwin dengan aku ya, Yaya?”

Aku ketawa lagi. Lily masih mahu aku menjawab soalannya. Aku terkekek ketawa. Pantas aku sudah berada di atas. Tangan sudah mengeluarkan stapler untuk menggantung riben dan benang bagi mengikat origami berkenaan. Sampul surat sudah aku lekatkan sekali. Kerja aku memang mudah kali ini. Kepala aku ligat berfikir.

“Anak menteri pertahanan!” aku menjerit dari atas. Lily memuncungkan bibirnya lagi. Aku ketawa melihat telatah Lily.
“Kenapa kau nak penatkan badan buat kerja-kerja macam ni, Yaya ? Siap angkat-angkat tangga bagai! Buat origami kapal terbang, siap memo ringkas pula! Bagi sahajalah duit tu pada Adnan pekerja dia atau serahkan sendiri pada bos kedai ni! Senang cerita.”

Aku masih setia menggantung.

Mata aku alihkan memandang Lily yang masih menjadi bodyguard di bawah.

“Supaya Mr Pai Epal rasa dihargai dan terharu. Dan aku harap dia akan memaafkan aku sebab aku telah memecahkan pasu cantik dalam café dia. Bukan senang dia nak dapat memo siap dengan kapal terbang comel ni. Yaya pula tu yang buat. Terhad tahu tak!”
Lily ketawa tiba-tiba.

“Kenapa kau ketawa? Kelakar ya?”

“Terharu! Konon!”

“Kau tak percaya, Lily?”

“ Aku tak percaya!”

“Okey, jam 8.30 nanti kita pergi kerja sama-sama. Aku akan hantarkan kau ke sini semula dan kita hendap sama-sama. Kita tengok Mr pai epal tu senyum atau tak! Okey?”
Lily diam. Kepalanya mendongak ke atas.

“Hmmm…okey!”

Tugas aku hampir selesai. Aku tersenyum selepas misi hari ini berjaya. Lantas aku tutup beg dengan perlahan-lahan. Tangga rasa bergegar tiba-tiba. Peluh dingin mengalir perlahan-lahan. Terasa perut kembali selesa dan hidup akan kembali rasa selamat. Ahh – bahagianya terasa.

Lily menggegarkan lagi tangga. Aku memegang cepat-cepat. Nasib baik aku tak terjatuh. Pantas aku turun dengan pelahan-lahan.

“Janganlah goyangkan tangga ni Lily!” aku menjerit sambil membetulkan beg yang hampir terjatuh dari pelukanku.

“Yaya!” suara Lily nyaring tiba-tiba.

Aku turun lagi. Perut rasa senang hati.

“Yaya!” suaranya bergema kuat lagi. Pantas aku memandang ke bawah. Kaki tiba-tiba rasa tergantung. Sebelah kaki kiriku di atas tangga dan kaki kananku di atas angin. Aku membeliakkan biji mata. Beg aku peluk seearat-eratnya. Betulkah apa yang sedang aku lihat sekarang ini?

“Yaya!” Lily memanggil lagi aku dengan suaranya yang sudahpun tenggelam timbul.

Jantung rasa bergedup. Kemudian rasa ia terberhenti dengan sendirinya. Darah pula rasa tidak mengalir lagi. Kalaulah tudung yang aku pakai ini, dibuka, mahu rasanya mereka melihat rambutku yang mencanak tegak ! Bulu roma pula rasa meremang-remang. Peluh di belakang badanku terasa turun mencurah-curah bagaikan air hujan. Aku mahu pengsan.

Dia bercekak pinggang. Ya, aku nampak dengan jelas sekali.

Dia juga sedang memandang aku dengan matanya yang berkelip-kelip. Ya, aku nampak dengan mata, dan dengan bola mata ini sendiri.

Dan dia sedang mengetap bibirnya dan bola matanya membesar bagaikan sebiji guli. Ya, semakin jelas dan aku nampak dengan jelas mukanya yang merah bagaikan seekor naga mengeluarkan api dari dalam mulutnya sendiri. Telinga dan hidungnya seperti mengeluarkan api marak yang menyala-nyala. Dia berjalan perlahan dan berpusing sekeliling tangga seperti sedang membuat tawaf. Aku pula tiba-tiba terasa pening.

Ah, tidak!

“Apa yang awak buat di atas tu? Mahu mencuri di pagi hari ya ? Pencuri biasanya mencuri tengah malam ! Awak buat apa di depan kedai saya ni ? Tangga ni untuk apa ?”

Dia bercekak pinggang. Badannya berdiri tegak dan kepalanya mendongak ke atas.

Dan kini kedua-dua kakiku sudah berada di atas udara. Aku terkejut beruk. Malah boleh aku katakan beruk pun tidak akan terkejut seperti ini. Degupan jantung rasa terhenti. Darah juga dengan ajaibnya berhenti sendiri. Perut aku kembali bergelodak. Bagaikan ombak yang datang menderu-deru. Tsunami bagaikan bakal melanda hari ini. Siaran langsung perlawanan gusti sedang berada di hadapan mataku. Aku lelap mata. Apa yang berlaku, maka berlakulah. Aku rela jatuh maka kakiku mungkin akan patah atau tanganku yang akan patah. Aku rela.

“Budak pasu pecah ! ”

Jeritannya kali ini mungkinkah yang terakhir bakal aku dengari ? Aku lelapkan mataku lagi. Terasa badan melayang-layang di udara. Apa akan jadi, maka jadilah ! Bukankah aku sudah katakan dari tadi bahawa aku rela. Ya, aku rela. Aku rela untuk jatuh.

Lily menekup telinganya. Aku bagaikan beraksi untuk pasukan akrobatik dari negara China. Mengapa aku tidak terfikir sebelum aku merelakan diri untuk menjatuhkan diri? Eh – bukankah aku terkejut dan tubuhku sendiri yang terasa melayang-layang dengan sendirinya? Bukankah aku yang berpesan kepada Lily bahawa membunuh diri itu adalah berdosa besar. Eh – apa yang berlaku sebenarnya? Aku tidak membunuh diri – Tidak, sama sekali tidak ! Kerana ibu dan Fatin memerlukan aku. Bukankah tubuhku sendiri yang sedang melayang-layang terbang ? Ya, adakah dengan keajaiban dari Tuhan? Eh – aku ada kuasa Harry Potterkah?

Jeritan Lily memecah keheningan pagi pada hari ini yang baru bermula, “Yaya!”

Mata aku lantas terbeliak dengan tiba-tiba! Eh – eh – eh! Oh, tidak!

Dan…

5 ulasan:

  1. saja mahu natasya cuak! hehehe

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama13/12/11 19:44

    Salam..Kah3..kah3..memang best!! lawak habis!! like it very much.. hehehe.. u chill me up Mardihah.. thank you.

    Wassalam.

    BalasPadam
  3. aini ismail17/12/11 17:27

    Lawaklah episod ni.... hihi.... ^^ tergelak2 sy dibuatnya.....

    BalasPadam
  4. azian zul11/6/13 16:30

    lawak giler..sakit perut gelak..hahaha

    BalasPadam