Pages

12 Oktober 2011

Wahai bulan




Bulan.

Dahulu, bila saya duduk di dalam kereta dan ayah tenang memandunya saya akan melihat bulan perlahan-lahan mengikut saya berjalan-jalan. Cantiknya kamu wahai, bulan!

“Bulan ikut kita berjalan. Ke mana sahaja!” Saya pandang bulan. Deruan angin terus menyusup masuk ke dalam kereta. Ahh – angin malam yang nyaman dan saya melihat bulan tetap setia menunggu saya di hadapan rumah.

Pantas, banyak perkara yang mendewasakan. Dari kenangan-kenangan yang jatuh ke lubuk hati sehinggalah kenangan yang sukar dicari ganti. Emak bahkan selalu menceritakan dan mencorakkan kehidupan saya sehingga sekarang. Bagi seorang anak gadis, duduk di dapur itu satu kewajipan. Dari hal memasak, mengemas, membasuh pinggan mangkuk dan menjaga adik-adik yang masih kecil. Ah – semua itu memang banyak mengajar saya menjadi manusia berguna. Mengajar saya erti berdikari dan rajin membuat kerja.

Bulan lantas menceritakan bahawa cinta itu monyet! Juga cinta itu buta. Lantas kepingan hati yang ketika itu masih kecil terhendap-hendap melihat dia di balik tingkap. Jika suamiku membaca coretan kisah ini pasti dia tersenyum geli hati. Nama dia Mustaqim. Kira-kira cinta monyet sudah memanjat hati saya ketika darjah 5 lagi. Kelas tuisyen yang berhadapan dengan rumah menjadi tempat jelingan manja kami. Aduh – tersengih sudah di depan PC ! surat-surat bersilih ganti dan gambarnya tersorok di celah susunan baju. Jika emak tahu, sudah pasti kes naya !

Zaman kecil.

Lantas entah kenapa saya rasakan ia bukan menjadi realiti bila saya dewasa nanti. Entah apa angin, ribut dan taufan, saya pulangkan kembali gambarnya. Saya koyak surat-suratnya. Dan peralihan zaman kecil sedikit sedikit kemudian meniti dewasa.

Barangkali hati saya macam batu. Apabila dia bersekolah tingkatan 2 di sekolah yang berlainan dengan saya dan saya menginjak di Tingkatan 1. Hanya pertemuan menampakkan dia berjalan dengan seorang kawan perempuannya. Harus cemburu ? Adakah ? Dia buat-buat tidak nampak dan sengaja-sengaja berjalan rapat-rapat dengan kawannya sehingga satu hari baru saya tahu memang benar gadis itu kekasih hatinya. Jadinya keputusan saya, biarlah. Saya merasakan ia bukan keperluan untuk saya menjadi ‘makwenya’ ketika itu.

Gadis comot macam saya manakan pula ramai peminatnya ! Berkawan-kawan dan zaman remaja dahulu penuh dengan batas-batas susila yang dihadkan. Tidak ada berpeleseran selepas sekolah, tidak ada teman lelaki yang perlu berjalan bersama-sama. Tidak ada istilah hujung minggu berjalan ke Mahkota Parade. Juga tiada Facebook dan blog ! Oh, yeah ! Oh, semuanya di rumah membatasi ruang masa dan waktu bersama-sama emak dan adik-adik tersayang saya ! Membuat kuih, membantu emak membuat inti kuih karipap dan inti kelapa. Harus juga menjaga adik-adik. Sehingga malam menjelma dan bulan masih setia terang menemani diri di dalam bilik mengadap buku dan tersengguk-sengguk kerana mengantuk !

Zaman kecil yang paling padat dalam kehidupan !

Zaman kecil yang masih memberikan kesan dalam jiwa!

Zaman kecil yang sentiasa berlagu dan memberi kematangan kepada hati!

Lantas, bulan dan bintang silih berganti menjadi teman.

:::Eh, jangan lupa membaca sambungan Mr Epal bab 3 di SINI ya. Nanti saya siarkan di blog. Komenlah ya, memberi sokongan pada saya..eceh!^_____^:::

2 ulasan:

  1. dihah
    lama tak kesini- semakin menarik dan boleh dikongsi info

    BalasPadam
  2. salam cguJinggo,

    Terima kasih sudi singgah di sini. ya, saya tahu cikgu sibuk..sebab saya pun sibuk..^___^

    BalasPadam