Pages

25 Oktober 2011

Mr Pai Epal 5




Aku bawa skuterku dengan perlahan. Angin menyerbu-nyerbu melanggar tubuh badanku. Skuterku ‘Miss MJ Ungu’, tayarnya sedang berputar tanpa perasaan. Skuterku bagaikan tidak bertenaga dan mulutku terherot kiri dan kanan membebel menyalahkan diri sendiri. Rasa mahu sahaja aku menampar pipi ini atas episod yang sungguh memalukan seluruh hidupku. Sungguh aku marah benar dengan Mr pai epal itu! Sudahlah berlagak kemudian menggertak aku. Hei, siapakah kau yang mahu membuli Yaya haaa? Hidungku kembang kempis lagi. Hati ini juga telah menjerit berkali-kali sebanyak lapan puluh juta kali.

+‘Yaya, kau memang sengal!’,
+‘Yaya, cubalah bertenang sedikit. Jangan kelam kabut! Sudahlah tersembur air tepat wajahnya, ah, malunya!,
+‘Ah- adakah mulut aku berbau busuk dan hamis! Tidak!Tidak!’
+‘Yaya, kau memang selalu memalukan diri sendiri tanpa memikirkan apa-apa mengenai maruah sendiri!’.

Maruah? Ahh, mataku terkebil-kebil.
Ibu – Yaya rasa mahu menangis! Huwaaaa!
Ibu- Yaya rasa mahu peluk ibu kuat-kuat!

Dan ketika tragedi hari malu sedunia itu berlaku, mataku terkelip-kelip. Dia tersengih-sengih memandangku dan mengesat air yang berhamburan di wajah dengan jemarinya. Bajunya sedikit basah akibat semburan memalukan dariku. Baru sahaja mulutku mahu terbuka untuk meminta maaf, pintu kayu Pai Epal Cafe diketuk bertalu-talu. Dia aku lihat bangun perlahan dan tersenyum-senyum seorang diri. Jam di tangannya diperhatikan. Lenggok badannya kelihatan sederhana. Tidak menunjukkan riak cemas. Ya, fizikalnya sedikit memikat hatiku.

Dia aku lihat membuka pintu. “Masuk Adnan. Oh, Kartina dan Salmi juga ada. Awal kamu semua datang ya.” Suara lelaki berkenaan memecah gegendang telingaku. Lantas aku memandang sehelai baju terletak cantik di sebuah kerusi. Cepat-cepat aku bangun dan mencapai baju berkenaan. Aku mengelap meja yang basah kerana semburan air dari mulutku sendiri. Sekelip mata aku mengelap meja berkenaan. Bajuku yang sedikit basah juga aku kesat-kesat dengan baju yang kuanggap kain pengelap itu.

“Eh, siapa ni bos?” Adnan berjalan gaya-gaya penyiasat persendirian. Mulut dimuncung-muncungkan dan memandang aku. Aku terhenti dan memandang Adnan. Dua orang wanita yang aku tahu namanya Kartina dan Salmi turut sama berjalan menuju ke arah aku.

“Pekerja barukah bos?” Adnan bertanya lagi. Izz Amir lantas menutup pintu gril cafenya. Pintu kayu lantas dibiarkan terbuka.

“Bukanlah. Dia kawan saya. Cik Yaya!” Izz Amir memandang aku. Aku letak kain pengelap berkenaan. Izz Amir dengan segera berjalan ke arah baju berkenaan. Dia mengangkat baju berwarna putih itu dan ternganga tiba-tiba. Aku terkelip-kelip lagi. Wajahnya masih basah kerana semburan percuma dari mulutku sebentar tadi.

“Eh, awak ni yang datang beli pai epal tiga hari lepas, bukan? Budak pasu pecah! Aku ingat. Ingat dah!” dia tersengih lagi.

Aku angguk berkali-kali. Cis, dia pun memberikan aku dengan gelaran budak pasu pecah! Bedebah punya budak! Kurang asam punya budak!

Adnan memandang bosnya. Menghadiahkan senyuman dan melirik ke arah kawan-kawannya. Tetapi mata aku menangkap tubuh lelaki berkenaan dan tangannya yang masih memegang kain pengelap berkenaan. Dia terkebil-kebil memandangku.

Wajah Izz Amir berubah tiba-tiba dan mulutnya lancar memberikan kejutan, “Yaya, ni adalah baju saya, okey. Baju ini mama saya juga yang belikan. Ya Allah, kemeja saya dah kotor! Ini bukan kain pengelap mejalah. Arghh!” Izz Amir menghempas baju berkenaan di atas meja.

Gedebuk! Aku rasa macam terjatuh dari pokok nangka. Aku rasa macam bumi berputar tiga ratus enam puluh darjah. Mahu sahaja aku berlari lagi. Atau menyorokkan wajah ini ke bawah meja.

Aku tersengih-sengih lagi. Mukaku sudah kelat seribu. Aku mahu memohon maaf atas kesilapanku. Tetapi, suara Izz Amir dengan terlalu laju menghalang aku dari bersuara dan jelas tinggi intonasi suaranya di cuping telingaku, “Adnan, suruh dia keluar sekarang dan katakan pada dia bahawa dia berhutang membayar wang pasu berbaki tiga ribu ringgit lagi. Bulan depan harus datang ke sini dan jelaskan tanpa ansuran! Wajib!”

Mata bertentang mata. Aku harus melawan. Aku harus membuktikan bahawa aku tidak bersalah. Aku rasa dia dengan tiba-tiba bersikap biadab denganku hanya kerana sehelai baju berwarna putih itu.

“Hei, mana saya tahu tu baju awak! Lain kali lekatkan papan tanda besar pada baju tu. Ini baju Mr Pai Epal. Sila jangan sentuh! Baju ini adalah baju pemberian mama kesayangan saya, okey?” aku merengus dan mengambil beg galasku. Tekakku rasa kering tiba-tiba ! Sempat aku menuang air dan ke dalam gelas dan meneguknya dengan laju.

Izz Amir memeluk tubuhnya. Matanya terjegil besar. Hanya kerana baju itu, dia tiba-tiba naik marah kepadaku. Ada aku kisah? Setakat baju sehelai hanya berharga Ringgit Malaysia dua puluh ringgit, sudah berlagak!

“Tiga ribu ringgit, okey? Bulan depan harus selesaikan di sini. Dan awak boleh keluar sekarang dan sila basuh baju ini sampai bersih. Jika tak, saya buat sesuatu pada Lily!” dia tiba-tiba menggertakku dengan jumlah tiga ribu ringgit dan menyebut nama Lily. Dia kenalkah dengan Lily? Apa yang dia mahu lakukan terhadap Lily? Aku memandang dia yang tersengih-sengih. Huh! Dia membuatkan aku panas hati dengan pantasnya. Muka sudahlah macam cekodok basi!

Aku pantas mengambil baju berkenaan dan membuka beg. Menghempuk-hempuk baju berkenaan dengan perasaan geram. Ingin sahaja aku menyumbat dia sebegini di dalam beg ini. Menyumbat dia seperti sardin! Dan kemudian aku rasa mahu lenyek-lenyek sardin berkenaan dan makan bersama dengan roti. Lelaki itu memerhatikan aku dengan bersahaja. Aku merengus kasar.

“Bukan saya yang terhegeh-hegeh nak masuk sangat dalam café buruk awak ni! Perasan! Apa? Apa? Awak ingat tiga ribu ringgit tu saya tak mampukah? Hei, ini Yayalah! Dia yang terhegeh-hegeh tarik kita masuk dalam café ni! Perasan bagus. Hei, tepilah!” aku mengangkat beg, berjalan menghala ke arah lelaki berkenaan dan menolak begku dengan sengaja dan terus terkena perutnya. Izz Amir tersentak. Mukanya mengenyit menahan sakit. Rasakan! Peduli dengan dia! Sudahlah dengan perintahnya aku perlu membayar harga pasu itu. Kini dia mahu mengertak pula untuk mengapa-apakan Lily! Dasar lelaki dayus!

Izz Amir bercekak pinggang dan mulutnya termuncung-muncung kegeraman. Adnan pula terkebil-kebil mengambil kunci dari atas meja dan membuka gril besi. Aku melangkah laju dan berpusing melihat wajah bos paling sengal di café ini.

“Cik Yaya, awak janganlah ambil hati dengan bos saya tu. Dia memang suka mengusik.” Adnan ketika membuka gril besi sempat meredakan tekanan diriku. Aku diam menanti Adnan membuka gril berkenaan.

“Kirim salam maut dengan dia! Huh!” aku menjeling Adnan. Kemudian sempat aku berpusing memandang Izz Amir, Kartina dan Salmi. Suaraku pantas bergema, “Hari ini café awak tak akan dikunjungi pelanggan! Doa orang-orang teraniaya macam saya ni selalunya Allah kabulkan. Pirah!”

Aku tersengih puas hati dan pantas mengalih pandangan. Izz Amir aku lihat melangkah kakinya mara ke arah aku. Secepat kilat, aku berlari menyelinap keluar dari deretan kedai-kedai yang tersusun. Tubuh lelaki berkenaan yang sedang berdiri di muka pintu semakin mengecil. Lily entah ke mana perginya. Skuterku di hujung bangunan kedai masih tercongok tegak! Mindaku lantas teringatkan tangga yang masih berbaring tidur di hadapan café berkenaan. Sudahlah Yaya, biarkan sahaja tangga itu. Nanti Lily tahulah mengambilnya sendiri. Hatiku berbisik lagi.

Aku tersentak dari lamunan. Lampu isyarat berwarna merah. Mujur aku sempat menekan brek, jika tidak memang aku akan tersembam jatuh lagi bagai nangka busuk. Kenangan beberapa minit tadi akhirnya terpadam begitu sahaja. Telefon bimbit dari dalam beg galasku berbunyi-bunyi riang. Lagu dari Ahmad Jais berdendang-dendang. Aku terikut-ikutkan lagu berkenaan, kepala terangguk-angguk dan bibir mengikut liriknya dengan lancar. Aku biarkan lagu berkenaan dan apabila lampu isyarat sudah bertukar warna kepada hijau, skuterku kembali gagah bergerak. Semestinya panggilan itu dari Fatin yang mahu aku segera pulang ke rumah.

*****

Kerja sebagai kerani di sebuah syarikat guaman, ini akhirnya pilihan yang aku ada selepas pengajianku untuk menjadi chef kulinari pastri & bakeri aku batalkan di saat-saat akhir. Bukankah arwah ayah mahu aku menyambung cita-citanya ? Dan kerana pemergian arwah ayah, aku menyepikan hasrat arwah ayah kerana aku mahu membantu Fatin melanjutkan Ijazahnya di UITM. Diploma Pemasaran yang aku pegang ini sebenarnya atas alasan untuk aku merubah hasrat ayah. Aku mahu mencuba bidang yang aku minati. Aku mahu buktikan kepada arwah ayah ketika itu bahawa aku boleh berjaya dengan pilihan pengajian sendiri. Sekarang ? Aku rasa berdosa. Berdosa kerana mengingkari pesanan arwah ayah dan degil dengan sikapku ini.

Namun selepas pemergian arwah ayah, aku terasa kekosongan dan terasa sesuatu yang perlu aku capai. Perlukah aku menerima cabaran arwah ayah untuk aku beralih bidang? Aku pandang lama komputerku. Jemariku pantas melayang membuka folder yang Kak Zabedah mahukan. Perlu dicetak segera semua surat-surat pemilikan tanah kepada pelanggan. Wajah arwah ayah, ibu, Fatin dan aku di dalam sekeping gambar yang dibingkaikan cantik di atas meja, aku tatap lama. Kenang-kenangan dengan arwah ayah semakin membuatkan aku sebak. Sungguh, setiap hari aku akan merinduinya. Setiap hari aku akan bermimpikan arwah ayah. Mengapakah ?

Telefon berdering-dering. Teman-teman sepejabat lain duduk di meja sendiri. Tugasan akhir harus kami semua lunasi sebelum jam 3.00 petang. Punggungku pula tiba-tiba rasa sakit. Adakah kerana terjatuh pagi tadi ? Pantas aku mengangkat ganggang.

“Yaya!” suara Lily nyaring di cuping telingaku. Terus menusuk masuk ke dalam gegendangku.

“Ah, putus kawan seminggu! Kau tinggalkan aku sendiri dekat café tu! Sampai hati kau, Lily ! Sampai hati !”

Ala Yaya! Aku bukan sengaja. Memang aku sakit perut !Sumpah !”

“Apa ala-ala? Siap mahu sumpah-sumpah!” aku menyengih sendiri.

Lily pantas menyambung bicaranya, “Aku sebenarnya memang kenal dengan Izz Amir, mr pai epal yang selalu kau sebutkan tu!”

Aku tersentap. Mataku rasa mahu terjojol keluar, “Apa ? kau kenal dengan dia ? Habis tu, kenapa kau lari pagi tadi ? Kau sanggup tinggalkan aku berdua dengan dia, Lily ? Berdosa besar tahu tak membohohongi aku.” Aku sudah membebel setaraf ustazah yang solehah. Sesekali Lily memang wajar diberikan nasihat. Dia adakala selalu membuat keputusan sendiri tanpa memaklumkan kepada aku.

Lily diam. Desah nafasnya yang kedengaran perlahan. Jantungku rasa berdegup-degup kencang. Tanganku pantas membuka folder dan fail-fail yang telah disenaraikan Kak Zabedah. Tetapi fikiranku teringatkan yang lelaki berkenaan menggertak mahu mengapa-apakan Lily. Ah – serabut sudah fikiranku !

“Bukankah pejabat aku sebaris dengan cafenya, Yaya ? Makan pun selalu di sana ! Kedai dia sekarang bukankah yang paling popular ? Lagi pula Izz Amir tu kacak orangnya. Kawan-kawan sepejabat aku semua tergila-gilakan dia ! ” Lily tersengih di hujung talian.

Pantas aku bertanya, “Popularkah? Kau selalu makan di sana?” mukaku berkerut lagi.

“Ya,memang selalu! Eh, kau tak tahukah yang cafenya memang popular ?” Lily mengetap bibirnya. Yaya memang tak akan tahu sebab dia bukan jenis gadis yang suka makan dan mencuba berbagai makanan di semua restoren di sini.

Aku terlongo pula. “Kenapa tak beritahu aku awal-awal, Lily? Hmm, manalah aku tahu, Lily. Aku jarang ke sana dan tak tahulah pula kedai buruk tu popular!”

“Kalau aku beritahu awal-awal pun kau bukan boleh buat apa-apa. Kau tetap mahu gantung origami kapal terbang tu bukan ? Eh, kau kata buruk ? Memang tak ada perasaanlah kau ni Yaya ! Cafe dia tu cantiklah !”

“Setakat popular dan cantik. Aku tak pandang pun. Sudahlah dia tu lelaki tak ada perasaan ! Aku doakan kedai dia bankrup cepat! ”

Aku terdiam lagi. Teringkatkan pergaduhan aku dengan Izz Amir gara-gara sehelai baju kemejanya. Kemudian dia mahukan RM3000.00 untuk bayaran pasunya yang pecah itu.

Lily akhirnya membuka rahsia antara dia dan Izz Amir, “ Okeylah, aku tak kisah kau nak kata kedai tu bankrup ke, tak cantik ke. Tapi aku mahu kau tahu bahawa dia yang suruh aku balik. Dia isyaratkan aku supaya tinggalkan kau dengan dia, Yaya ! ”

Tinggalkan aku dengan dia berdua? Di situ? Aku terkebil-kebil lagi. Aku gigit bibir.

“Gila ! dia memang gila! ” aku tukarkan ganggang telefon ke telinga kanan. Suara Lily ketawa lantas kedengaran. Otak kini ligat berfikir apakah sebenarnya rancangan jahat lelaki berkenaan?

Lily pantas menyambung bicaranya, “Nanti kau approvekan dia dalam facebook kau ya, Yaya? Izz Amir sampaikan pesan ini juga untuk kau.”

Aku terkesima lagi. Bagaimana dia tahu nama facebook aku adalah Miss MJ Ungu?



“Kau beritahu dia ya?”

“Kalau aku tak beritahu pada Izz Amir, tauke Pai Epal Café tu nama facebook kau, dia nak bocorkan rahsia aku keluar dengan Zamani kepada Syamsul. Tolonglah Yaya, selamatkan aku. Engkaulah sahabat aku dunia akhirat! ”Lily merayu-rayu. Aku tiba-tiba rasa mahu menempeleng kepala Lily. Apakah kerana rahsianya keluar dengan Zamani akan mengakibatkan Syamsul marah dan mereka akan berpisah? Sudahlah asyik keluar berdua-duaan tanpa muhrim dengan Zamani. Kemudian dalam masa yang sama, berkawan rapat dengan Syamsul. Bala! Bala!

Suara Lily mendayu-dayu lagi, “Tolonglah Yaya! Izz Amir juga kata jika kau tak approve, dia naikkan harga pasu berkenaan dan minta bayaran sebenar pasu dari Italy tu. Dan dan…”

Darahku rasa meningkat naik ke atas kepala. Lelaki ini memang sengaja cari nahas. Menggertak aku kerana pasunya yang pecah itu. Dan pasu itu pula menjadi alasan dia untuk mendapatkan keuntungan. Lily pula menjadi orang tengah dan bahan gertakan hubungannya dengan lelaki lain. Dasar lelaki!

“Dan apa?” aku menyergah Lily. Mataku memerhatikan kawasan pejabat yang sunyi sepi.

Wallet kau. Ada pada dia! Jika tak approve, dia akan simpan buat pekasam, katanya tadi!”

Serentak itu juga, dari meja Kak Mahani lagu dari Najwa Latiff, ‘Cinta Muka Buku’ kedengaran perlahan. Aku terdiam tanpa kata. Wajah ketawa lelaki durjana itu terbayang-bayang di mindaku. Aku menggelengkan kepala. Huh! Pantas aku meletakkan telefon walau terdengar suara Lily menjerit-jerit memanggil aku. Secepat kilat, aku membuka laci. Mencari beg galasku.
Aku berdiri dan menonggengkan beg galas tersebut. Selepas pulang ke rumah, memang aku tidak memeriksa beg ini. Aku lekas-lekas menyiapkan diri dan membantu ibu menyiapkan sarapan di dapur. Kak Hamidah pula sedikit lewat pagi tadi.

Kunci skuterku, segugus kunci rumah, beg make-upku, sikat, kertas-kertas dari pengeluaran mesin atm bertaburan, coklat Cadbury kegemaranku turut sama ada. Tetapi kenapa coklat ini ada 5 bungkus? Sedangkan semalam, aku telah menikmati sebanyak 2 bungkus dan sepatutnya berbaki 1 bungkus sahaja lagi. Aku terkebil-kebil. Aku hilang ingatankah?

Telefon bimbit aku cari di dalam poket kecil beg berkenaan. Oh, ada! Aku selongkar lagi. Sehingga Kak Mahani datang memandangku dengan wajahnya yang penuh dengan tanda tanya.

“Cari apa ni, Yaya? Macam ada barang yang hilang saja. Habis berterabur semua.” Beberapa keping kertas lantas diletakkan perlahan di atas meja aku.

Aku rasa mahu menangis. Aku mencebik dan pantas duduk tanpa perasaan. Aku rasa mahu menghempuk Mr pai epal tak berguna itu dengan beg ini. “Wallet Yaya! Hilanglah kak!” aku mengetap bibir.

“Tak guna punya lelaki! Pencuri! Penggertak ! Kaki tipu ! ” aku pandang Kak Mahani yang tersengih-sengih. Aku mengetap bibir lagi.

Kak Mahani lantas menunjukkan minatnya dengan kemarahan aku, “Siapa yang kaki tipu ? Pencuri ? Penggertak tu Yaya ? Lelaki ? Siapa ? Siapa ? ”

“Kak, pinjam komputer sekejap ya ! ” aku bangun dengan pantas. Kak Mahani mengalih perhatiannya kepada aku dan segera menemani aku ke mejanya. Aku pantas membuka internet. Facebook sekejapan menjadi tatapan kami. Aku memasukkan emel dengan segera,
missmjungu@yahoo.com berserta kata kuncinya sekali. 5 request friend. Aku klik perlahan-lahan. Mencari dan terus menghalakan mata ini mencari nama Izz Amir. Tiada.

“Eh, Yaya ! Nama Mr Pai Epallah ! Handsomenya gambar profile picture dia!” Kak Mahani pula tiba-tiba yang teruja. Biji mataku rasa mahu terkeluar. Bagaimana aku boleh tidak perasan dengan gelaran yang diberikan oleh Fatin itu? Dengan pantas aku terus approve. Kemarahanku kemudian meledak dengan tiba-tiba. Aku alihkan tetikus dan segera ke wall facebooknya.

Handsome sangatlah kau ya!

Lantas jemariku dengan ajaibnya menulis, ‘Lelaki penipu! Lelaki penggertak ! Lelaki pencuri ! Kau bajet handsome sangatlah gambar profile ni ya ? Lelaki perasan !

Aku pantas menekan butang share. Dan statusku juga sama dengan apa yang aku tulis di wallnya dan dia sebagai mangsa tag aku. Aku tersenyum puas ! Popularkan ? Kedai kau cantikkan ?

Rasakan kau, lelaki durjana !

p/s : bersambung ! hehehehe….

3 ulasan:

  1. Salam.. best3.. takde yg cacat dlm bab ni.. dr awal say asyik ketawa je..memang kelakar..

    Wassalam.

    BalasPadam