Pages

28 Januari 2012

Mahu Memeluk Bulan 3

Dia selalu rasa pelangi itu dekat dengan jiwanya. Pelangi yang ada tujuh warnanya.

photo11611no589828nb0gw



Abang chik pantas menarik jemari As. Mereka segera mendaki bukit. As mahu melihat pelangi lagi hari ini. Abang chik lekapkan lagi jemarinya dengan kuat. Dia mahu sentiasa menyenangkan As. Dia mahu As gembira. Dia mahu hati As yang sentiasa sedih itu terhibur dan mahu melihat As ketawa bergembira.

Senyuman As itu yang sentiasa dia ingat hari-hari. Biarlah semua kawan-kawannya kata dia kera sumbang. Dia sombong dan dia tidak mahu berkawan dengan kawan-kawan lelakinya yang lain. Bukannya mereka tidak berkawan di sekolah. Main kejar-kejar, main gasing, main layang-layang selalu sahaja dia habiskan masa dengan kawan-kawan lelakinya. Tapi tidak selalu masanya dengan aktiviti berkenaan. Kerana, lepas persekolahan, memang dia akan mencari dan berkawan dengan Asmidar sahaja. Aktiviti yang mengerahkan peluh lelakinya hanya setiap hari Sabtu atau Ahad sahaja. Entah – dia cepat bosan melayani aktiviti sedemikian dengan kawan-kawan lelakinya.

Gerimis. Dan dia tahu, bila ada gerimis seperti sekarang ini, pelangi akan timbul di kaki langit. Mentelah lagi, tadi hujan turun dengan lebatnya. Selepas sahaja hujan berhenti, dia dengar As menjerit memanggil namanya. Abang chik tersenyum dan pantas bangun dari duduknya. Untuk As, apa sahaja dia sanggup! Mereka harus segera menuju ke atas bukit berkenaan. Jalan itu, jalan mereka! Jalan yang sentiasa menemani mereka setiap minggu.

“Abang chik, ada bawa air tak?” tanya As.

“Ada. Dalam beg ni!” mata abang chik bersinar-sinar lagi. Dia tunjukkan beg sekolahnya dan pantas dibuka zipnya.


As pantas mengambil huluran botol berwarna biru berkenaan. Diteguk perlahan-lahan dan wajahnya direnung penuh kasih oleh abang chik.

“Dahaga ya?”

“Mana tak dahaga. Lupa tadi sebelum keluar minum air. Tapi As dah beritahu dengan bonda nak lihat pelangi!”

“Dengan abang chik?” abang chik tarik jemari As untuk mengikut langkah kakinya.

As angguk. “Iyalah, dengan siapa lagi. Abang chik lah!”

Abang chik tersenyum. Botol air yang diberikan semula As dimasukkan kembali ke dalam beg sekolahnya. Dan mereka berjalan lagi.

“Kalau lihat pelangi, As akan ingat abang chik!” itu kata-kata As yang sampai sekarang masih dia ingat. Masih sebati dalam rasa dan jiwa anak-anaknya. Dia tahu dia belum meniti zaman remaja lagi. Tapi abang chik sudah memasang angan-angan tinggi. Nanti, sampai sahaja di puncak bukit, dia mahu nyatakan angan-angan tersebut kepada Asmidar. Angan-angan itu kan, indah dan ianya percuma.

“Warna pelangi ada tujuh tau As!”

“As tahu! Macamlah As tak tahu.”

Iyalah, abang chik cakap sahaja. Mahu bagi tahu As supaya As lebih jelas dan faham!” dia ketawa dengan jawapan As.

Abang chik buka bibirnya, “Haaa..apa warnanya?” sambil berjalan mendaki bukit dan sambil itu dia mhu berbual dengan As.

“Merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dan ungu! Errr. Warna indigo itu bagaimana?” tanya As tiba-tiba.

“Warna pada pelangilah. Yang hanya wujud pada pelangi sahaja.” Abang chik menjawab ikut sedap mulut. Nampak logik akalnya, sudahlah. As terkebil-kebil memandang batang tubuh abang chik yang berada di hadapannya. Dia pantas berjalan lagi mengikut jejak abang chik.

“Nanti kita tengok betul-betul pada pelangi.” Seru As.

“Cepat As! Kita dah nak sampai!”

Mereka mempercepatkan langkah. Sedikit semak samun tidak menghalang kaki mereka berdua bergerak dengan pantas. Dua kanak-kanak itu, lantas terus membawa jemari mereka bertaup padat. Warna langit lantas kelihatan membiru. Sedikit tenang dengan ombak langit yang bergerak ditiup angin.

As dongakkan kepala bila mereka sampai ke tempat yang selalu menjadi tempat permainanan mereka berdua.

“Biru! Cantiknya langit!”

Abang chik turut sama mendongkak. Perlahan-lahan dia melepaskan jemari As dan bercekak pinggang. “Cantik! Biru! Nampak pelangi tak?”

As geleng sementara matanya melilau ke kanan dan ke kiri langit. Tiada pelangi. Entah ke mana pelangi menyorok. Dia berlari ke hujung bukit dan memandang kaki langit. Tetap tiada.

“Pelangi menyoroklah abang chik! Mana ya?” jeritnya lagi.

“Ada. Mesti ada. Cuba tengok matahari! Lambat keluar!” Abang chik yakin. Suasana dingin seperti ini, dan matahari yang malu-malu mahu keluar menandakan pelangi akan muncul di sebalik awan. Dia percaya dan yakin dengan telahannya.


“Penatlah kita datang sini. Abah kalau tahu, habislah As!” As gelengkan kepala. Muka monyak empat belas dan perlahan-lahan melangkahkan kakinya ke arah abang chik semula. Kini, mereka berpandangan dan mencebik. Abang chik tersenyum.

Dua minit menanti dan ketika pelangi malu-malu mahu menampakkan warnanya, abang chik tutup mata comel As. As kebetulan tidak perasan kehadiran pelangi berkenaan.

“ Abang chik ada hadiah untuk As. Tapi As pejam mata dulu!”

As terdiam. “Apa? Pelangi dah keluar ya?” Hadiah kononlah sangat! Pelangilah hadiahnya itu. Dia tahu! Serba serbi tahu dengan perangai abang chik.

Jemari abang chik direnggangkan. Dia menarik tubuh As dan mahu As berdiri betul-betul memandang pelangi. Abang chik tersenyum lagi. “Okey…cepatlah. As nak lihat pelangi dan hadiah sekali!”

Abang chik ketawa. “ Okey, buka mata!”

Dan kini abang chik di hadapannya. As menolak tubuh abang chik kerana mahu melihat pelangi. “Tepilah abang chik. As nak tengok pelangi!”

“Abang chiklah pelanginya!” Abang chik tersengih!

Mata mereka bertemu lagi. Abang chik alihkan badannya ke kiri sedikit. Mata As melihat pelangi. Kemudian abang chik berdiri betul-betul semula. Mata As melihat abang chik pula. Cantiknya pelangi!

“Abang chik dan pelangi! Hadiahnya abang chiklah!”

As terkebil-kebil tidak faham. “Abang chik? Apa kena mengena pelangi dengan abang chik. As tak fahamlah. Tepilah! Bukan selalu nak dapat tengok pelangi ni tau!”

“Nanti bila As tengok pelangi, As akan ingat dan nampak abang chik. Sampai bila-bila!” Abang chik ke kirikan lagi tubuh badannya dan As nampak pelangi. Bila abang chik tegakkana badan di hadapan mata As, As nampak abang chik.

Oh, baru dia mengerti. Pelangi dan abang chik. Memang tidak dapat dipisahkan. Seperti langit dan bumi. Matahari dan juga bulan. Dia pandang abang chik lama-lama. As tidak pedulikan lagi pelangi yang sedang cantik tersusun warnanya. Tujuh warna kini bersatu.

As angguk mengerti, “Abang chik kan pelangi As. Kalau As susah dan sedih, abang chiklah pelangi yang terangkan dan gembirakan hati As. As akan ingat sampai bila-bila. As akan ingat sampai As tua dan mati. As memang dah anggap abang chiklah pelangi dan hadiah yang Allah turunkan untuk As. Pelangi dan abang chik…” ada nada sedih berlagu.


Abang chik rasa terharu. Dia tarik jemari As dan bersatu dengan jemarinya. Mereka lantas berjalan menuju dekat lagi dengan kaki langit. Terasa mahu menyentuh pelangi, namun tidak tergapai.

Mereka berdiri memandang langit biru. Pelangi masih setia menemani. Tangan abang chik pantas melingkar ke bahu As. Dia tidak mengerti lagi tentang erti cinta, tetapi zaman kanak-kanak ini, dia mahu bercinta puas-puas dengan As. Kelak, zaman dewasanya juga dia mahu As bercinta dan berkahwin dengannnya. Angan-angannya cukup tinggi!

“Nanti As kahwin dengan abang chik ya!”

As pandang kaki langit dan pelangi. “Itukah angan-angan abang chik?”

Abang chik angguk dan tersenyum. Apa yang mereka tahu tentang perasaan pun, sukar dibaca. Tetapi dia mahu persahabatan zaman kecil ini berlarutan sampai mereka besar dan dewasa. Dia mahu bahagiakan As yang selalu menangis derita. Dia mahu kesat air mata As yang sentiasa mengalir air mata hiba. Dia mahu gembirakan hidup As. Dia berjanji sampai ke syurga, mahu hidup dengan As.

“Abang chik kan, kecil-kecil lagi dah gatal. Dah nak fakir kahwin dengan As. Kalau abah tahu, mesti abang chik kena marah lagi. Jangan berangan-anganlah!” As ketawa kecil.

“Eh eh. Abang chik serius! Nanti dah besarlah kita kahwin! Bukan sekarang pun. Macam bonda dan abah As. Mereka kahwin kan? Mak Tok dan Pak Aja pun sama. Seronok tengok mereka bahagia sahaja.”


“Berangan selalu saja abang chik ni!” As ketawa lagi.

Abang chik cekak pinggang. Dia cubit pipi As kuat-kuat. Sampai As menjerit sakit! “Abang chik akan jaga As dan bahagiakan As. Akan kesat air mata As dan menjadi pelindung As!” Abang chik menjerit kuat. Jeritannya lantas terus bergema. Bersahut-sahutan. Pelangi terus menemani dan As pandang abang chik yang sedang tersenyum memandangnya.

Dia ditemani abang chik, pelangi dengan tujuh warnanya dan langit yang terus membiru. Angin dingin berpuput lembut. Bunyi pohon-pohon terlanggar antara satu sama lain menangkap telinga. Derap tapak kaki yang menyarung selipar kedengaran lagi. Dua kanak-kanak berkenaan terus riang berlari-lari.

As tidak pernah pasti mengenai zaman dewasa As. Tetapi As turut berjanji dalam hati, yang abang chiklah segala-galanya untuk As. As akan tunggu abang chik sampai As ke syurga! Itu juga janji As.

2 ulasan:

  1. hi hi .. sweet .. rasa nak peluk pelangi pulak ..

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama10/11/13 21:16

    wo!! indah pelangi di bukit....

    BalasPadam