Pages

01 Januari 2012

Dunia Fantasi Kusuma [Bab 1]

Sumber gambar : google.



Selamat Tahun Baru, 2012! Moga permulaan yang baik untuk segalanya. Insya-Allah. Jadual akan disusun atur untuk perkembangan e-novel saya di blog ini. Harap semua akan suka dan nantikan buah tangan saya seterusnya. Di samping meneruskan drama 'Mr Pai Epal, Yang Terindah, Mahu Memeluk Bulan (biar baru 1 bab) dan terkini Dunia Fantasi Kusuma. Harap-harap peminat genre fantasi berselera dengan hidangan saya. Cubaan pertama dan semoga ia diterima!



Saya ingin ambil kesempatan di sini, ceh, macam menang award! Hehehe.. "Terima kasih semua sepanjang saya menulis di blog terchentaaaaa ini, yang menjeling manja sambil tersenyum comel, yang memberi komentar, silent readers tersayang dan pembaca tetap di mardihah.blogspot.com! Okey, jom seperti yang saya janjikan, Dunia Fantasi Kusuma, Musim Pertama : Dan Magis Pun Bermula!

***


[Bab 1] Banglo Kusuma

Sebuah bandar yang diselaputi dinginnya udara. Namanya Kota Syurgawan yang dikelilingi laut biru. Kota Syurgawan sebuah negara terpencil yang sungguh menarik dengan pemandangan indah seluruh alam sekelilingnya. Di hujung bandar Kota Syurgawan, terdapat sebuah banglo enam tingkat. Bangunan itu juga menempatkan tambahan dua tingkat di bawah tanah. Burung-burung berterbangan tanda senja mula menghampiri. Bangunan klasik berbentuk buku yang sungguh menyeramkan, buatannya mempunyai nilai klasik dan sungguh mengkagumkan. Keseluruhan bangunan berwarna kelabu kehitam-hitaman dan dibina kukuh dengan batuan yang bernilai berjuta-juta ringgit.

Struktur dalamannya dengan perabot lama dan ditambah dengan momen-momen berlandaskan kaca yang tinggi nilainya. Pemiliknya amat menggemari kayu-kayu jati yang kukuh. Di Tingkat 1, ia adalah lobi mewah dengan ruang yang amat luas. Marmar berwarna putih kelabu yang bercirikan kristal sepenuhnya. Amat menyejukkan. Sebuah kolam ikan bersama kerusi rendah jati melatari. Bersama dengan meja bacaan yang serba lengkap sekali. Ia diletakkan di setiap sudut. Tingkap-tingkap diukir indah dengan ayat-ayat Al-Quran.

Pekerjanya lengkap menutup aurat. Si jejaka akan memakai baju kemeja berwarna biru cair. Si gadis kelihatan amat manja dengan jubah seluar berwarna merah jambu. Berdiri di kaunter pertanyaan. Sentiasa menghadiahkan senyuman kepada setiap pengunjung. Terdapat juga beberapa ruang bersantai dengan kolam berbentuk bulat di setiap penjuru bangunan.

Suasana itu lantas dilatari dengan bunga-bunga yang sentiasa berkembang mekar. Ajaibnya, setiap bulan, semua bunga akan bertukar dengan magisnya! Cuma ketika musim salji melatari, hanya ros putih yang akan kelihatan. Ruang santai akan ditemani dengan skrin sentuh bagi bacaan majalah. Ditengah-tengah ruang rehat, akan kelihatan berbagai jenis majalah. Majalah luar dan dalam negara. Ia akan keluar di sebelah kerusi jati apabila butang permintaan ditekan. Setiap ruang bahkan ditemani meja bacaan yang sungguh indah ukirannya. Lampu yang bergemerlapan dihiasi dengan taburan berlian di setiap biji kilauannya. Ia berharga jutaan ringgit. Lampu-lampu akan menyala mengikut keadaan persekitaran, cuaca dan tragedi yang tidak disangka-sangka. Ia seolah tahu, apakah yang sedang berlaku di setiap tingkat banglo.

Tingkat dua ; Hampir kesemua buku-buku agama dari seluruh dunia ditempatkan di sini. Seramai 100 orang pekerja akan tekun melayani pelanggan. Tingkat dua diubah suai seperti seolah berada di Negara Mesir dan sentuhan Timur Tengah yang sungguh memukau. Ia digarap dengan sentuhan islami dan memenuhi keinginan sesiapa sahaja yang mencari ketenangan. Dibahagikan kepada 26 bahagian mengikut daerah di Negara Mesir. Setiap bahagian mempunyai momentum suasana yang berbeza. Dibahagikan rak dengan jenis-jenis buku. Pemiliknya juga mendirikan sebuah surau besar yang membolehkan mereka beragama Islam bersolat dengan sempurna. Ia surau berhawa dingin, yang menggunakan sentuhan skrin untuk bahan bacaan Al-Quran dan berwuduk. Terdapat 15,000 rak disusun bersama sebuah perpustakaan besar.

Meja-meja khas diatur dengan pemilihan tajuk buku pada skrin sesentuh. Ia mengkagumkan. Para petugas akan memastikan kesemua buku yang dipesan akan dimiliki hanya lebih kurang 5 saat sahaja. Ia gedung buku. Yang membuatkan ramai menyayangi banglo klasik ini. Sebuah cafe besar menjadi teman di kala setiap pengunjung kelaparan dan dahaga. Secangkir kopi panas dan sebiji donut coklat untuk setiap pengunjung, ia adalah percuma! Cafe Islam yang mengalunkan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran. Tulisan khat dari kayu jati mengelilingi semua dinding yang berkonsepkan kaca. Ia bagai sebuah pentas tulisan khat yang amat mengujakan!

Tingkat tiga ; Menempatkan kawasan permainan kanak-kanak. Barangan permainan yang berterbangan dan mempunyai bunyi-bunyian yang menyenangkan. Terdapat 100 ekor gadis kecil yang terbang dengan sayap membantu kanak-kanak memilih barangan masing-masing. Gadis-gadis sayap ini juga akan berkeliaran di setiap tingkat, malahan menjadi penyambut tetamu kepada setiap pengguna perpustakaan. Ia pari-pari yang sentiasa dengan senyuman comelnya.Kanak-kanak kelihatan amat riang dan gembira sekali. Ia ditutup dengan lingkungan dinding kaca yang tidak menganggu suasana . Juga menempatkan perpustakaan bagi si ibu dan bapa yang membawa anak-anak merehatkan minda. Buku bacaan untuk kanak-kanak memenuhi setiap rak yang direka dengan keupayaan bergerak ke sana dan ke mari.

Rak-rak berkenaan akan bergerak ke setiap meja dan sesiapa sahaja boleh memilihnya. Malahan, kesemua buku, komik, novel remaja chic-lit yang menjadi kegemaran ramai, komik dari luar negara yang bermanfaat dan semua bahan bacaan dibalut kemas dan dipastikan memenuhi citarasa kanak-kanak dan ibu bapa. Ia rak seekor labah-labah yang mempunyai tangan dan selalu sahaja tersenyum. Ia labah-labah besar yang diawetkan dan disumpah menjadi robot khas di situ. Ia tidak menggangu malahan menjadi kegemaran ramai pengunjungnya. Dua puluh ruang khas untuk seisi keluarga menonton televisyen disediakan dengan amat santai.

Tingkat empat ; Buku-buku bahasa Melayu lama dan baharu ditempatkan. Ratusan ribu menjadi pilihan. Dari berbagai benua Melayu. Juga dari semua industri dan penerbit. Perpustakaan yang bertingkat-tingkat dengan anak tangga yang menghala ke ruang pilihan masing-masing. Ia tangga kayu seolah-olah reput, namun tangga itu tetap kukuh semulajadi. Setiap jam, anak tangga akan berpusing-pusing ke sana dan ke mari. Fenomena luar biasa yang digemari semua pengguna. Ia mengasyikkan. Perpustakaan yang direka khas seperti sebuah rumah Melayu Melaka. Tangga menghubungkan semua pembaca ke bahagian yang mereka gemari.

Cafe turut sama menjadi pilihan jika pengunjung kelaparan. Di suatu sudut, perpustakaan menempatkan sebuah bilik besar untuk melayari internet. Khidmat skrin sentuh bagi memudahkan pilihan bacaan akan memudahkan. Plurpppp! Buku akan keluar di bahagian tepi kerusi apabila butang pilihan ditekan. Hanya lima saat sahaja! Tersenyum apabila pilihan buku datang dengan sekelip mata. Perpustakaan dihiasi ukiran kayu asli yang memodenkan suasana. Bunyian lagu jazz akan serentak menghiburkan suasana. Sebuah lukisan luar biasa pemandangannya pasti memberikan tarikan paling kuat ketika berada di tingkat ini. Ia menggerikan, menggerunkan, malahan sesekali terdapat sepasang mata yang akan memerhati tanpa kalian sedari!

Tingkat lima ; Buku-buku Bahasa Inggeris juga majalah dan sepenuhnya bahan bacaan untuk seluruh dunia ditempatkan di sini. Sebut sahaja bahan bacaan untuk setiap negara, ia akan dipenuhi dengan bantuan butang permintaan buku.

Plurppp!

Kesemua buku pengunjung akan menjelma sekelip mata dalam masa lima saat sahaja. Pembaca akan berpuas hati. Cafe yang santai tetap dipenuhi. Perpustakaan besar dengan meja dan kerusi yang diatur kemas tersedia! Meja yang berbentuk buah-buahan menjadi tema! Kerusi pula bersama kombinasi pokok yang berakar-akar unik! Kemudahan skrin sentuh dan segalanya diadaptasi dengan sentuhan Inggeris moden. Rak-rak juga bebas berjalan ke setiap pengguna.

Pembaca boleh menekan butang atau memilih sahaja melalui rak labah-labah yang sentiasa berawangan tanggannya dan berjalan ke sana ke mari. Ia memandang setiap diri anda. Di tingkat ini, ditempatkan beberapa puluh bilik pilihan untuk merasai setiap musim di seluruh dunia. Ia merangkumi musim banjir, khatulistiwa, hujan, tropika, panas, salji, bunga, luruh, dingin, sejuk dan segalanya.

Tingkat enam ; terdapat gedung membeli belah yang menjanjikan segala keperluan keluarga amnya. Kesemua barangan terapung di atas angin dengan deretan yang sungguh kemas sekali. Tingkat ini juga menyediakan sebuah dewan makan dengan berbagai pilihan menu seluruh dunia. Pilihan makanan yang beraneka dengan pengguna memilih butang idaman dan makanan akan menjelma serta-merta. Anda pasti ketawa dan berselera menikmatinya.

Tiada pekerja yang membantu di gedung membeli-belah sebaliknya Gedung Kusuma ini diawasi oleh seorang lelaki bertubuh tegap yang bertongkat. Juga matanya yang juling! Malah, matanya menembusi setiap pengguna yang cerewet, malah yang mencuri akan dihumban ke sebuah bilik gelap dengan ditugaskan bekerja membersihkan dapur di cafe setiap tingkat banglo ini. Barangan dibayar di kaunter dengan labah-labah yang penuh dedikasi sekali. Di sini, semua pembaca bebas memilih tanpa perlu risau kehalalan sesuatu barangan. Ia berkualiti. Malahan, sebuah kilang pengeluaran seluruh barangan dikawal selia sendiri oleh pemilik banglo ini. Terdapat berbagai-bagai bilik barangan yang tanpa anda sedar, kesemuanya mempunyai beratus-ratus pintu tembus pandang. Pintu-pintu ini sebenarnya membawa kepada 55 tingkat di dalam banglo ini.

Lif juga turut disediakan. Ia dilengkapi dengan 50 buah lif . Ia pilihan mudah untuk pembaca beralih dari satu tingkat ke setiap tingkat. Namun, jika tersalah memilih butang lif, awas! Mungkin pembaca akan mencari jalan keluar selama 1 jam atau 1 hari lamanya!

Di dalam lif, terdapat 55 butang ! Pelik?

Walaupun banglo ini hanya 6 tingkat di atas dan 2 tingkat di bawah. Jangan bermain-main dengan butang ini! Sebuah papan tanda diukir memberi pesan kepada kesemua pengguna. Angka 55 ini sebenarnya adalah 55 tingkat yang akan menghubungkan ‘pembaca sesat’ dengan beratus-ratus anak tangga yang menyeramkan dan mengelirukan. Anak-anak tangga berada di hujung setiap bangunan di dalam banglo. Arah tujuan di setiap permulaan anak tangga akan berubah setiap setengah jam. Ia magis! Malahan, berkemungkinan, pembaca akan mengembara ke dunia magis pemilik banglo ini! Tiada siapa sedar dan tiada siapa peduli dengan kehadiran kesemua anak tangga ini. Ia anak tangga yang dikatakan mempunyai fantasi dan dunia penuh pengembaraan!

Dari jauh, banglo ini kelihatan seperti sedang membaca buku. Membaca dan membaca. Setiap jam, tiang bangunan akan kelihatan duduk dan seperti seolah-olah mengulit sebuah buku. Hanya mereka yang memerhati dengan mata halus yang akan menyedari banglo ini sentiasa bergerak-gerak perlahan. Seolah menyatakan kegembiraannya kepada setiap pengguna. Pintu berkayu jati yang besar, diukir indah akan tersenyum sentiasa. Ia nyata memberi kehairanan dan pertanyaan sesiapa sahaja yang memasuki banglo ini. Ia banglo yang penuh dunia buku dan magis! Ia banglo yang istimewa malahan pemiliknya sendiri masih belum dikenalpasti.

Jam 8 malam, setiap tingkat akan bercahaya dengan dipenuhi berbagai-bagai makhluk bertangan enam yang lucu wajahnya sedang mengemas dan menyusun buku. Rama-rama besar dan kumbang hitam berbaju merah berbintik hitam akan terbang melatari dan menerbangkan buku membantu si makhluk bertangan enam!

Banglo ini akan menghilang setiap jam 12 malam. Ia akan mendap perlahan-lahan ke dalam tanah dan kemudian bunga-bunga ros putih akan melatari persekitaran. Kota Syurgawan akan berbau wangi. Setengah jam selepas banglo ajaib ini mendap ke dalam tanah. akan kelihatan seorang nenek tua, terbongkok-bongkok berjalan keluar dari kelopak bunga-bunga ros putih yang melatari sehingga nenek tua berkenaan akan menghilangkan diri. Tiada siapa berani bertanya, berani menegur nenek tua ini. Malahan tiada sesiapaa yang berani melalui kawasan Banglo Kusuma ini selepas tengah malam. Ia istimewa dihati semua penduduk, malahan ia fantasi yang tidak siapa berani ungkaikan lagi!

Banglo Kusuma terus menjadi perhatian. Berpusu-pusu pengguna menggunakannya, tanpa mereka sedar, mata di setiap lukisan pada setiap dinding, sedang memilih enam di antara mereka untuk pengembaraan terhebat musim pertama ini. Dinding-dinding akan berbisik-bisik mencalonkan wajah kegemaran mereka. Labah-labah akan memerhati dengan sepenuh perasaan. Semua pekerja tekun merencanakan siapakah yang menjadi pilihan Puan Kusuma.

Puan Kusuma di bilik bawah tanah, seolah sedang menderamkan sesuatu.

Matanya terpejam.

Rapat.

Dia berhijab, sekadar menampakkan matanya sahaja. Kawasan sekitarnya dipenuhi buku-buku dan rak yang berterbangan dari tingkat setiap banglo. Bibirnya terkumat-kamit seolah sedang membaca mentera. Wajahnya seakan bengis dan goresan yang bermula dari mata hingga ke pipinya telah mencacatkan kecantikan wajahnya. Matanya kemudian terbeliak. Merah menyala-nyala.

Suara perempuan berwajah hodoh itu bertempik sekali lagi, “Engkau pilihan aku!”

3 ulasan:

  1. insyaAllah DFK akan berjaya satu hari nanti.. dah rasa mcm sesuatu aje.. hehehe...

    gila best banglo nih... macam-2 ada..tpi rin kompem x nak masuk tingkat 4. hahaha

    BalasPadam
  2. akak.., cite ni best.., next bab bila kuar? hehe..

    BalasPadam