Pages

30 Januari 2012

Mr Pai Epal 17

Hik Hik Hik...(sambil tutup mulut dengan jemari) Ini gaya Yaya ketawa malu! Hahaha.

Alhamdulillah, berjaya juga saya menulis dari jam 8 malam ke 12 tengah malam. Sakit pinggang ni haaa! Ceh! Sambil televisyen yang melihat dan menemani saya! Facebook saya tinggalkan sebab kalau ber'Facebook saya memang tak fokus menulis.

Minggu ini bab ke 17 berjaya saya sempurnakan. So tak mo lah bebel-bebel lagi kan? Jom kita layannnn! Lepas siap bab ini, barulah boleh ber'Facebook kan? Ngeeee

leeminho_113
Nanti Chef Izz Amir akan serius wajahnya bila mengajar Yaya di dapur Pai Epal Cafe! Hik hik hik (Ko tunggu, Yaya!)


Bunyi bip telefon bimbit kedengaran. Aku capai segera telefon yang berada di dalam kocek seluarku. Nama ‘Mr Pai Epal’ tertera jelas. Aku tersenyum panjang. Rasa berdebar-debar pun ada! Bukan selalu SMS dari lelaki ini bertandang. SMS dari Izz Amir akan bersilih ganti 3 kali sehari. Hanya 3 kali, okey! Pagi, tengahari dan malam. Aku kini agak senang dengan hubungan persahabatan kami ini. Fatin hari-hari asyik berpesan, jangan sampai ibu tahu dan jangan sampai ibu menghidu hubungan ‘teman tapi mesra’ kami ini.

Selepas sesi temuduga pagi tadi, barulah aku tahu bahawa Izz Amir rupa-rupanya seorang chef! Chef yang handsome empat belas juta kali, okey ? Ingatkan dia tauke Pai Epal Cafe sahaja. Arah itu ini semua kan ? Rupa-rupanya dia pandai memasak. Mesti dapur akan berbau wangi sahaja kan ? Melati dan Lily yang juga baru tahu mengenai 'Chef Izz Amir' terkejut melopong ! Lily lagilah hairan, kerana fikirnya Izz Amir itu hanya tauke Pai Epal Cafe sahaja. Haih, kalaulah aku duduk di dapur masakan bersamanya, mesti hari-hari aku akan pengsan dan jari terkena pisau sampai berdarah-darah! Hari-hari wajib pergi klinik !

+Amboi-amboi Yaya, gatai nooo !
-Hahahahaha ! Bukan selalu Yaya bergatal-gatal macam ni, tau !
+Cepat buka sms tu ! Asyik berangan saja.

Aku tersengih lagi seperti kerang busuk ! Pantas aku memandang skrin telefon.

Kalau lelaki yang berikan awak baju kurung cantik tu, mahu berkahwin dengan cik Yaya sayang, kan ? Cik Yaya sayang setuju ke ?

Aku tersenyum lagi seorang diri. Menutup mulut aku dengan jemari sambil terhik hik hik hik memerhati skrin telefon berkenaan. Tergedik rasa hati dengan jiwa melantun-lantun bahagia. Soalan cepu emas tahap gaban ! Ini soalan jiwang-jiwang yang tiada dalam soalan peperiksaan SPM. Kembang kembang rasa perut dan rasa ada bunga sakura melatari. Rak buku dan bau buku segera menyelinap menusuk hidung ini. Operasi mencari buku dan bahan rujukan untuk Izz Amir terbantut seketika. Lily dan Melati entah ke mana menyelinap mencari buku seperti yang aku mahukan. Skrin telefon bimbit aku pandang berkali-kali. Tak jemu menatapnya. Senyum melebar lagi.

Pantas aku menaip balasan SMS. ‘Soalan SPM yang susah mahu dijawab!’

“Amboi, ni nak cari buku ke atau nak cari jodoh. Tersenyum-senyum macam kerang busuk cik Yaya kita ni! Siapa SMS? Chef Izz Amir ke?” Lily tiba-tiba terpacul dan menghulurkan sebuah buku agama kepadaku. Terus aku menutup telefon bimbitku tanpa sempat membalasnya. Kacau daun betul si Lily ni! Aku ambil buku yang dihulurkan oleh Lily. Tajuk yang menarik dan kavernya juga cantik. Aku cepat-cepat memasukkan telefon bimbit ke dalam kocek seluarku. Aku belek-belek kandungan buku berkenaan.

“Fatin yang SMS !” aku sudah pandai berbohong. Melati dari kananku pula datang dan menghulurkan sebuah lagi buku untukku.

Buku dari Melati turut sama aku ambil dengan senyuman. “Buku yang ni pun sesuai.” Aku meneliti lagi buku berkenaan. Tajuknya, ‘Hidayah’. Sesuaikah buku ini untuk Izz Amir ?

Lily tersengih lagi sambil menepuk-nepuk bahuku, “Haih, tak lama lagi, kita dapat makan nasi minyaklah Melati ! Cik Yaya kita ni hatinya dah dimiliki !”

Melati ketawa. Aku mencebik dan menjeling Lily. Suka menyakat memang bidang tugas Lily. “Aku nak nasi minyak special! Yang ada sambal belacan khas dari Pai Epal Café! Dimasak oleh chef Izz Amir!” serentak itu mereka berdua ketawa lagi.

“Okeylah kalau nak sambal belacan. Senang katering nak buat! Pengantin lelaki mana boleh masak memasak. Jadi pengantin kenalah diraikan!” aku menyampuk menghangatkan suasana. Kami bertiga memandang lagi buku di atas rak yang tersusun rapi dan kemas. Lily tersenyum.

“Amboi! Dah fikir jadi pengantin nampaknya!” Lily mengusik lagi. Aku menjelirkan lidah. Kami sama-sama ketawa.

“Cepatlah cari buku! Kita nak pergi makan lagi lepas ni, kan?” aku memberi arahan. Mahu segera mereka menghentikan usik mengusik terhadapku. Melati sudah beralih ke sebuah rak di hadapanku dan mencari buku yang sesuai untuk Izz Amir. Lily turut sama segera di rak kedua. ‘Projek Memutihkan Hati Mr Pai Epal’ kini lebih bermakna dengan kehadiran Lily yang baru sahaja tahu cerita ini dari Melati. Aku pandang Lily yang tekun mencari bahan bacaan untuk Izz Amir. Kelak nanti, aku juga mahu Lily bersamaku menyertai ceramah mingguan seorang ustaz di masjid berdekatan bandar. Melati memang cepat sahaja mendapatkan jadual ceramah dari Masjid Abu Bakar. Bersemangat sungguh Melati untuk projek kali ini. Kalau aku boleh membawa Melati meyertai misi kali ini, Lily pasti juga boleh, bukan?

“Habis, hati kita ni putih sangatlah ? Projek putihkan hati mr pai epal konon !” suara Lily kedengaran di halwa telinga. Kenangan perjumpaan kami malam tadi di hadapan rumahku menyinggah di minda.

“Terlanjur tu, belilah dua tiga buku untuk kita. Buku doa-doa seharian pun bagus juga.” Melati memberi cadangan.

“Untuk mr pai epal perlu satu juga !” aku membuat cadangan.

Melati dan Lily memandang aku. Serentak mereka menjawab, “Okey, cik Yaya sayang!”

Dan kami bertiga ketawa lagi.

Lily memandang aku, “Esok selepas habis kau temuduga kita pergi kedai buku dan borong buku untuk Izz Amir! Mana tahu, dia terharu, dan sebak ke kan?” Lily terangguk-angguk. Aku tersenyum dan kini memandang lagi buku yang tersusun. Kami menyusun rancangan bersama-sama. Lily lagi bertambah seronok kerana jarang kami dapat keluar bertiga.

Kenangan bersama mereka berdua terus terbantut apabila Lily sekali lagi menepuk bahuku, “Eh, mr pai epal kau lah, Yaya!”

Mataku terbuntang dan terbeliak. Lelaki itu turut sama sedang mencari buku. Aku memandang Izz Amir yang membelakangkan kami. Melati dengan segera menarik tanganku dan kepalaku menjadi sasaran Melati. Kami bertiga terbongkok-bongkok melarikan diri.

Kenapa pula dia ada di sini? Bila pula dia boleh datang ke kedai buku yang sama masa dengan kami bertiga? Haishhhh! Habislah kalau dia tahu, aku sedang membelikan buku untuknya.

Tanganku ditarik lagi oleh Lily. “Siapa yang gatal beritahu dia yang kita di sini, ni?”

“Manalah aku tahu!” Melati membalas cepat. Kami bertiga terbongkok-bongkok lagi mencari jalan melepaskan diri. Hati terus berdebar-debar. Sekejap-sekejap aku mendongakkan kepala dan melihat Izz Amir yang sedang kusyuk membaca dan mencari buku.

“Kau ya, Lily?” aku cepat menuduh Lily. Lily memandang aku dengan masam mencuka.

Sorry! Tak ada masa aku nak pergi ke Pai Epal Cafe dan beritahu perancangan kita bertiga semalam! Bukankah dia sibuk jadi penemuduga? Jangan serkap jarang, okey?”

Aku gigit bibir bawah. Kepala mendongak lagi melihatnya. Alahai, pakai t-shirt biasa dan seluar jeans sebegitu pun dia sudah handsome empat belas juta kali. Aku sempat menjelingnya. Lily menolak punggungku. “Sempat kau teropong dia ya ! Lekaslah Yaya ! Melati, belok ke rak kanan !” Lily memberi arahan.

“Aku rasa dia ada the six sense dengan kaulah Yaya ! Mana kau pergi, dia mesti ada. Jodoh kuat betul!” Melati terkekek-kekek ketawa. Jemariku lantas ditarik lagi. Sekejap-sekejap aku tutup muka dengan lima jemariku agar dia tidak perasankan kehadiranku. Kalaulah dia nampak, habislah kami! Bocorlah rahsia aku yang mahu menghadiahkan dia buku-buku ini. Buku yang sudah Melati dan Lily pilih aku peluk kuat-kuat.

Kami terkedek-kedek lagi. Selepas kami berada di jarak yang berjauhan dengan Izz Amir, kami bertiga menyusup lagi ke rak ke empat. “Kita berpecah. Jumpa di belakang tau. Yaya, pergi bayar cepat di kaunter belakang!” Melati memberi arahan.

Lagak kami seperti serang hendap peperangan sahaja. Nyaris-nyaris pula aku mencium punggung seorang wanita India di hadapanku. Aku tersengih-sengih buat tidak tahu! Baru sahaja Lily dan Melati melangkah sebanyak sepuluh tapak dan berpecah ke kiri dan ke kananku, satu suara menggangu perancangan kami, “ Cik Yaya sayang! Awak kat sini?” Izz Amir tersenyum simpul. Betul-betul dia berada di hadapanku. Mataku terbuntang kali kedua.

Buku yang aku pegang dengan kuat terus sahaja terjatuh! “Err..err…”

Izz Amir pantas mengambil buku yang betul-betul berada di bawah kakinya. Mata aku memandang Lily dan Melati yang menyusup laju membiarkan aku berdua dengan Izz Amir. “Awak beli buku juga, ya? Seorang?” dia bangun dan menghulurkan buku yang terjatuh berkenaan kepadaku. Dibetulkan sususan buku dan mata kami berpandangan sekali lagi.

“Patutlah lama saya menunggu cik Yaya sayang saya ni balas SMS. Kenapa tak cakap nak datang ke sini?” Tanya Izz Amir. Buku berkenaan terus aku ambil dan sorokkan ke belakang. Aku tersengih-sengih.

“Bertiga! Ada Lily dan Melati sekali. Tu dekat luar sana! Err..err.. ya, beli buku!” muncungku terus menunjuk ke arah Lily dan Melati yang sedang tersengih macam kerang busuk.

Izz Amir tersenyum lagi dan lagi. Aku memandang ke bawah. “Eh, tak kanlah saya nak beritahu tuan saya datang ke sini. Dengan kawan-kawan saja.”

“Dah habis pilih buku ?” soalannya satu sahaja. Agak-agak macam kebingungan dan terkejut dengan aku yang turut berada di hadapannya. Adakah jantung dia turut sama berdegup kencang saat ini ?

Izz Amir tersenyum lagi, “Jantung saya berdegup laju sekarang, cik Yaya sayang! Terkejut tengok awak kat sini. Jom, saya bayarkan buku-buku awak tu ! ” Dia ketawa. Bersisa dan membunuh lagi saluran pernafasan ini. Benarlah telahan aku bahawa jantungnya turut sama berdegup laju. Melati dan Lily aku lihat tersengih-sengih di luar kedai buku. Walau jarak kami agak jauh, tetapi aku masih melihat mereka tersenyum-senyum suka !

Aku masih berdiri terkejut. Izz Amir pantas mendekatkan dirinya denganku dan mahu mengambil buku-buku di belakangku. Dengan pantas aku menghulurkan buku berkenaan kepadanya. Dengan pantas, aku mengeluarkan buku yang berada di belakangku, “Nah, ni bukunya !”

Izz Amir mengenyit mata! Dan dia ketawa melihat gelagatku yang masih gelabah tidak tentu masa. “Mahu jadi chef, mesti bertenang cik Yaya sayang!”

+Rasa-rasa merah tak muka Yaya?
-Kenapa pula perlu merah?
+Wanginya dia! Hampir-hampir terpeluk tadi! Nasib baik Yaya cepat elak! Ops! (Yaya tutup mulut dengan jemarinya)
-Yaya?
+Apa?
-Menggatal lagi! Asyik berangan dan menggatal saja ya? Beritahu kat ibu nanti, nak?
+Bukan selalu Yaya menggatal tau! Dengan Izz Amir sahaja. Bukan selalu.
-Yaya!!!!!

Izz Amir mengambil dan membelek buku yang telah kami bertiga pilih. Matanya pantas memandang aku. “Buku untuk siapa ni, cik Yaya sayang?”

Ahh – dia masih mahu memanggil namaku dengan gelaran, ‘cik Yaya sayang, cik Yaya sayang !’ Berapa kali aku sudah berpesan dan menghantar SMS kepadanya, ‘Jangan panggil saya begitu, malulah !’

“Untuk saya dan Fatin!” Bohong lagi. Rasa mahu sahaja aku cili mulut ini sendiri. Pandai sungguh berbohong, Yaya ! Chet !

Dengan langkah yang menampakkan lagi kekacakannya, persis putera raja dan dengan debaran yang semakin memuncak, Izz Amir menoleh lagi. “Jom, kita ke kaunter. Saya bayarkan buku-buku ni sekali! Nanti ajak Melati dan Lily. Kita berempat jalan-jalan pusing shopping complex ni. Kemudian kita makan-makan bersama. Okey?”

Rosaklah rancangan aku kali ini! Aku tepuk dahi dan Izz Amir tersenyum lagi. Aku terus mengikutnya ke kaunter. Automatiknya aku mengikut sahaja langkah lelaki di hadapanku ini. Tangan aku pantas mengisyaratkan Melati dan Lily menunggu aku di luar. Bagaimana aku mahu menolak pelawaannya kali ini? Alasan apa yang harus aku cipta? Baru sahaja kami bertiga mahu ke kedai cenderahati untuk membalut buku ini kepadanya. Rosaklah juga rancangan kami untuk makan di sebuah restoren sebentar lagi.

“Kita makan sekali ya ?” Izz Amir menjeling lagi. Kami kini betul-betul di hadapan kaunter. Juruwang di hadapan memerhati Izz Amir dan matanya tepat memandang aku.

“Boleh ya, cik Yaya sayang?” soalnya kali kedua. Masih menanti jawapan dari bibirku.

Juruwang berkenaan tersenyum memerhatikan aku yang masih terkulat-kulat. Buku dari huluran Izz Amir diambilnya perlahan. Malunya aku dipanggil dengan nama berkenaan di hadapan cik Hafizah ini. Namanya aku perhatikan melalui tag di baju. Aku membalas senyumannya.

Errr…boleh!” jawabku pantas bersama ulas senyuman Izz Amir kepadaku. Akhirnya buku selesai dibayar sendiri oleh Izz Amir. Hadiah untuknya dan dibayar sendiri oleh dia. Arghhh! Rosak semua rancangan aku. Rosak segala-galanya! Secara tiba-tiba juga dan dengan automatik Lily dan Melati datang menghampiri aku. Menyergah aku dari belakang.

“Kami pun boleh!”

Izz Amir menggelengkan kepala melihat gelagat kedua-dua sahabat aku. Aku memandang Lily dan Melati yang tersengih luar biasa!

Oh, tiada alasan keluar dari bibir ini untuknya. Oh, tiada kata-kata yang boleh aku gambarkan lagi. Oh, rasa mahu sahaja aku meloncat sebut ya be da be du! Oh, rasa macam mahu pengsan lagi kali ini.

Kaki melangkah senada dan seirama. Bersama jejaka kacak empat belas juta dari pandanganku. Ada bunga sakura jatuh saat kami berdua berjalan bersama-sama. Terasa ada angin dingin membaluti. Suasana persekitaran terasa milik kami berdua. Walaupun Lily dan Melati turut sama berjalan bersebelahan dengan diriku. Saat dan detik ini, aku hanya nampak kami berdua sahaja. Berjalan berdua beriringan dan berbual apa sahaja. Ditemani aiskrim cornetto perisa coklat! Pilihan aku dan kami menikmatinya bersama-sama. Dia hanya angguk bersetuju dan membayar aiskrim permintaanku.

“Cornetto sahaja? Cukup?”

Aku mengangguk dan mengambil aiskrim yang dihulurkan olehnya. Aku hulurkan pula kepada Melati dan Lily. “Cukup.” Jawabku perlahan.

“Nanti kita makan pula di atas. Ada food court! Tom yam gerai nombor enam tu, sedap!” Izz Amir memancing seleraku. Aku angguk dan kami berjalan lagi.

Bila aku selesai membuka aiskrimku, Izz Amir hulurkan aiskrimnya pula. “Cik Yaya sayang, tolong bukakan!”

Aku bercekak pinggang. “Amboi!” dan dengan pantas aiskrimku beralih tangan kepadanya. Izz Amir tersenyum dan aku membuka aiskrim cornettonya. Selesai sahaja ia kembali bertukar tangan.

Izz Amir tersenyum lagi. “Terima kasih cik Yaya sayang!”

Sukar bukan menegah rasa sayang ini kepadanya? Sukar bukan untuk menidakkan rasa hati ini kepadanya? Hati bagaikan dicas semula. Ada elektrik mengalir deras! Aku sambung senyuman kepadanya. Kaki kami melangkah lagi bersama.

Masa bagaikan pantas berlalu. Masa juga semakin cemburu! Perkenalan kami yang sungguh luar biasa akhirnya memberikan kami ikatan persahabatan seperti hari ini. Kami berjalan menjejaki masa. Berjalan perlahan-lahan merapatkan hati yang memang kosong selama ini. Benar, aku belum mengenalinya dengan sepenuh hati dan aku sedang tanam kenangan ini padat-padat ke dalam jiwaku. Mahu ia terpahat kuat dalam memoriku.

“Semenjak bila tuan jadi chef?” tanyaku.

“Dalam perut umi lagi!” tawanya pecah tiba-tiba.

"Loyar buruk!”

“Kenapa panggil saya tuan? Kenapa cik Yaya sayang tak mahu panggil saya Izz? Saya kan suruh awak panggil saya Izz!” cebiknya tiba-tiba. Tawanya kembali reda.

Aku terdiam. Tersengih tiba-tiba. Lily di sebelah terkekek ketawa. Hidangan petang kami nampak berselera kali ini. Izz Amir pantas meneguk segelas air.

“Panggilan tuan saya rasa lebih mesra!” jawabku perlahan. Erk! Celuparkah mulutku? Izz Amir menjelingkan dan hampir-hampir dia tersedak. Dia mengusap dadanya yang sedikit perit. Melati menggelengkan kepala menyembunyikan tawanya. Sekejapan sahaja kami berempat sudah duduk bersama dan mahu menikmati Tom Yam Kak Milah yang dikatakan sedap oleh Izz Amir. Makanan sudah bersusun. Menyelerakan. Bermula dengan doa dari Izz Amir, kami mula menjamu selera bersama-sama.

Tetapi ketika kami menikmati makanan, Izz Amir aku lihat sedang menulis SMS. Beberapa saat kemudian, bunyi pesanan masuk ke dalam telefon bimbitku.

Awak setuju atau tak kahwin dengan lelaki yang berikan baju kurung tu, cik Yaya sayang?Lamanya tunggu jawapan! Tak sabar tunggu awak panggil saya Abang Izz!

Aku menelan air liur. Pantas aku membalas dengan segera.

Tak. Titik.

Aku menekan butang send. Abang Izz? Mampukah bibir ini menggelarnya dengan gelaran itu? Mahu tersedak rasanya! Biar kami berdua duduk di sebuah meja yang sama. Izz Amir aku lihat membelek telefonnya dengan senyuman manis. Entah apa jawapannya aku ternanti-nanti lagi.

Baik. Tahulah jawapannya nanti bila awak kerja di Pai Epal Café! Sampai awak kata ya!

Bila sahaja aku membaca SMS dari Izz Amir, aku pantas berdiri. Memandang Izz Amir dengan muka terbeliak.

Kerja di Pai Epal Café? Jantungku berdegup terus kencang dan laju. Bermakna aku akan pengsan dan jari ini akan terkena pisau sehingga berdarah-darah! Hari-hari juga akan akan wajib dihantar ke klinik olehnya ! Oh, sukanya ! Oh, bahagianya !

“Yaya!” seru Lily.

“Yaya!” panggil Melati.

***

Saudari Nur Alya Binti Mohd Wafiy,

Dengan ini kami sukacita memaklumkan Yayasan Marjan bersetuju menerima cik/puan sebagai pelajar tahun pertama pemegang biasiswa Yayasan Marjan selama setahun. Untuk makluman, cik/puan akan ditempatkan di Pai Epal Café untuk sesi pembelajaran kulinari dan menjalani kuliah secara separuh masa di Yayasan Marjan. Butiran lanjut kami sertakan di lampiran I dan II.


+Yaya rasa macam tak percaya. Seronoknya rasa! Cita-cita Yaya tercapai akhirnya. Boleh tak Yaya pengsan lagi? Boleh tak?
- Pengsan lagi? Yaya!!
+ Iyalah, nanti ada Chef Izz Amir hari-hari. Macam mana Yaya nak kawal nervous Yaya hari-hari di sana? Mestilah Yaya pengsan selalu!
-Jangan terhiris pisau berdarah-darah sudahlah ya!
+Eh, nanti Izz Amir akan hantarkan Yaya ke kliniklah, kan?
-Amboi-amboi! (sambil cekak pinggang) ingat Izz Amir tu kerjanya jadi Medical Assistant ke?
+Eh, tentulah!
-Yaya?
+Apa?
-Cuba ucap Alhamdulillah sebab dapat tawaran dari Yayasan Marjan. Ucap syukur banyak kali. Ini tak, asyik ingat Izz Amir saja. Amboi-amboi! (sambil cekak pinggang lagi)
-Hehehehe. Iyalah!Iyalah. Yaya say lah ni: Subhanallah , Alhamdulillah, Allahuakbar! Syukur Ya Allah! Syukur!

5 ulasan:

  1. Alamak kenapa siri 17 ni ..cepat habis? Rasa macam baru baca 10 minit..ekekeke....harus tuan rumah sakit pinggang lagi.hik..hik..hik!!Oklah Mardihah sayang, dah kul 1.00pagi ni.....

    BalasPadam
  2. hehehe, rasa macam cepat kan masa berlalu. dah pun siri ke 17. harus sakit pinggang lagi saya kak! ceh!

    BalasPadam
  3. Ahkak RSL31/1/12 15:14

    kah kah kah... suka! Suka berjuta-juta kali!!! Seberjuta kehenseman model tuan Izz Amir gambar kat atas nunnn... Mhwuahhh untuk semua.. hik hik hik. MPE buat mood ahkak bertambah senget!

    BalasPadam
  4. Ahkak RSL : hehehe, moga mood akak seceria Yaya! Cewah! Terima kasih atas sokongan padu!

    BalasPadam
  5. Wah, plot makin gila-gila! I loike!!!

    BalasPadam