Pages

24 Januari 2012

Mr Pai Epal 16

Izz Amir sampaikan pesanan dengan saya, "Sampaikan salam pada semua pembaca Mr Pai Epal ya!" Semoga terhibur dengan sambungan kali ini! Yeahhh!

-lee-min-ho






Aku tolak langsir berona merah jambu dan ungu ke tepi. Sudah namanya peminat merah jambu dan ungu. Maka langsir polka dot inilah yang menjadi kesayangan diri ini. Kalau Fatin menukarnya dengan langsir lain maka selepas sahaja langsir ini dibasuh, aku akan segera mencari langsir ini kembali. Langsir harus sebati juga dengan warna kesukaan aku.

Yaya! Yaya! Aku geleng kepala dan membuka pula tingkap. Harus juga langsir berwarna merah jambu dan ungu ya! Aku tersengih sambil membetulkan lagi langsir berkenaan. Bilik harus nampak bersih dan sedap mata memandang. Sibuk sekalipun dengan kerja, aku tetap mahu bilik ini sentiasa kemasa. Aku pandang langit di hadapanku. Angin pagi membalut lagi tubuh ini. Mentari mula mahu memberikan sinarnya. Aku tarik nafas dan melihat jam. Hampir 7 pagi. Selepas menyiapkan sarapan, aku kembali naik semula ke dalam bilik untuk bersiap-siap.

Ya – hari ini hari aku ditemuduga. Selepas Fatin mengambil borang biasiswa dari Yayasan Marjan. Dan dipaksa aku mengisinya di hadapan ibu. “Fatin kan dah habis belajar. Sekarang kak long pula kena sambung belajar. Tak kira! Isi! Isi! Lekas!” Fatin memandang aku.

“Kak long dah selalu temuduga sana dan sini. Jawatan marketinglah, perakaunanlah, pembantu akaun lah! Semua tu bukan rezeki namanya, sebab tak dapat! Jadinya biasiswa dari Yayasan Marjan ni, siapa yang tolak maka dia akan rugi! Dibiayai penuh Yayasan Marjan dan ditempatkan bekerja selama satu tahun di restoren terbaik. Gaji lumayan dan selepas setahun, kak long akan sambung belajar di universiti pilihan mereka!” Fatin menerangkan satu persatu kepadaku. Terkebil-kebil aku memandang Fatin.

Ibu selalu memujuk hati ini. “Allah dah tetapkan Yaya sentiasa tak ada peluang kerja di mana-mana. Kerja di syarikat Encik Sulaiman dan kerani di kedai abang Haikal tu pun rezeki mencukupi untuk Yaya. Sabtu dan Ahad pula Yaya kerja lagi di pasaraya!”

“Yayasan Marjan akan tetapkan! Semuanya! Dan kak long bakal jadi chef terkenal nanti macam arwah abah!” Fatin memeluk bahuku dan borang di atas meja diletakkan di atas meja. Aku pandang borang berkenaan. Masih termangu-mangu dengan syarat yang aku sendiri belum teliti.

Belajar dalam bidang kulinari yang selama ini menjadi impian abah kepadaku. Perlukah aku menyambar peluang ini? Pesan arwah abah memang sentiasa aku semat di dalam diri. “Yaya perlu jadi chef seperti abah! Yaya dah tahu selok belok dapur dan bantu abah di dapur restoren Marjan ni. Yaya jadi chef macam abah ya?”

Adakah aku akan menjejaki juga Yayasan Marjan dan menebus kembali hak-hak arwah abah? Ibu juga sentiasa memberi semangat kepada aku! Adakah impian ini akan menjadi nyata? Mampukah aku menyahut cabaran ini, Ya Allah?

“Kak long tak akan penat dan balik lewat malam macam sekarang ni. Fatin akan kerja, ibu pun dapat pendapatan sikit dari kelas fardhu ain tu. Kita sama-sama bantu membantu. Betul kan, ibu?”

“Betul Yaya! Ibu setuju! Kata Fatin mereka berikan gaji juga bila bekerja di restoren yang mereka tempatkan.”

“Kak long pergi ya!” Fatin memujuk lagi. Mukaku kelat-kelat seribu!

Err…yuran? Free best juga!” aku tersengih malu-malu. Jantung berdebar. Rasa seronok tiba-tiba. Adakah aku bakal meneruskan cita-cita impian arwah abah ini?

“Hanya yuran pendaftaran sebanyak seribu ringgit. Duit simpanan pun Fatin ada! Untuk kak long” buku simpanan tabung haji diletak perlahan.

Aku terkedu. Ah – sebaknya dengan pengorbanan Fatin! Fatin menyambung lagi desakannya, “Kalau dulu kak long yang selalu bayarkan yuran Fatin dan bayar hutang sana sini. Kali ini Fatin akan bantu pula. Kita sama-sama, okey?” bola mata Fatin menyinar. Jemariku digenggam erat.

Ibu mengangguk lagi! Hari penuh istimewa.

“Ibu doakan Yaya berjaya! Ibu doa anak-anak ibu semua berjaya. Fatin juga!”

Kami tersenyum. Aku dan Fatin lantas meraih jemari ibu.

Kenangan beberapa hari lepas beralih pergi. Aku pantas mengambil beg galasku. Kembali bersemangat, Yaya! Ayuh! Fighting, Yaya! Dan aku harus melalui fasa pertama menyerahkan borang lengkap ini berserta temuduga pertama. Perjalanan ke Yayasan Marjan mengambil masa setengah jam. Jika sesak, boleh satu jam! Walau dengan menaiki Hei MJ Unguku ia belum tentu mempercepatkan diriku untuk tiba ke sana.

Aku sempat menjeling cermin. Tubuh melekap dengan sepasang baju kurung yang Izz Amir belikan untuk aku selepas tragedi berdarah..eh eh…tragedi memalukan di tutti frutti beberapa hari lepas. Cewah ! Ini baju kurung nostalgia yang digantikan kerana hari comot sedunia. Aku tersenyum melihat tudung ini. Juga pilihan dia.

Kalaulah Izz Amir ada, mesti dia akan berkata, “Cik Yaya sayang saya ni comel!”

Aku pantas berjalan keluar dari bilik. Menggelengkan kepala kerana terlalu sangat mencipta angan-angan! ‘Awak, doakan saya berjaya dalam temuduga ini nanti, ya!’ aku sempat menitipkan sms kepada dia. Sempat juga malam tadi aku membalas emelnya yang penuh kesedihan itu. Emel panjang aku dibalas dan disertakan sekali dengan serangkap pantun comel! Ceh! Kemudian aku terangkan juga kisah biasiswa ini. Kisah Melati menangis tersedu-sedan dan Encik Sulaiman yang agak keberatan meluluskan cuti aku. Ahh, nantilah aku ceritakan. Malu pun ada! Biar sahaja Izz Amir simpan rahsia emel aku itu. Tetapi coretan aku itu diisi dengan jawapan gembira dan ayat-ayat ‘lawakku.’ Dengan harapan, dia menerimanya dan tersenyum sentiasa! Iyalah kan, emelnya sentiasa sahaja berunsur sedih-sedih, sebak-sebak sehingga aku meleleh air mata. Tersedu-sedu aku kan? Jadinya, aku balas emelnya dengan penuh lawak jenaka. Harap-harap, dia suka membacanya! Juga gembira dengan jawapan dariku.

Tetapi yang paling penting, aku dan Izz Amir akan berkawan rapat! Aku mahu kami menjadi sahabat. Itu pintaku darinya. Namun, aku tetap mengakui, yang aku menyayangi dirinya. Mencukupi dengan aku menyatakan rasa hati kepadanya.

Dia juga. Dan Izz Amir membalas emelku dengan SMS ringkas. Tulisnya, ‘Saya bahagia!’

Dan hari ini, perjalanan aku ke Yayasan Marjan ditemani angin yang berpuput lembut. Juga angin yang dingin membalut tubuh. Matahari terus memancarkan sinarnya dan mengiringi perjalanan aku. Pesan ibu dan Fatin aku sematkan di dalam hati. Aku perlu lebih tenang hari ini.

Paling membahagiakan ialah, ada SMS semangat dari Izz Amir. “Awak, jalan jangan jatuh! Jangan terlanggar pasu lagi! Semoga berjaya!”

Aku terus tersenyum sampai ke telinga. Adakah aku sudah secara rasmi menjadi sahabat, kawan, teman dan dan dan errr errrr adakah juga aku kini sudah sah menjadi kekasih kepada Izz Amir itu?

-Kekasih jauh dan cinta jarak jauh ya Yaya! Ceh ! Tapi ingat Yaya, jangan rosakkan cinta ! Jangan sebarangan !
+Okey..okey… Yaya tahu! Yaya tahu pesan ibu selalu! Yaya ingat!
-Kau akan menjadi sahabat yang memberi semangat kepada perubahan Izz Amir, Yaya! Ingat. Projek memutihkan hati Mr Pai Epal. Ingat!
+Oh yang itu! Ingat. Mestilah ingat!
-Yaya!
+Ya..apa?
-Semoga berjaya dengan temuduga kali ke 20 ini ya!
+Chet!
-Jatuh, bangun sendiri!
+Amboi-amboi!


***

Aku menyelinap masuk ke dalam sebuah bilik. Sampul surat berisi duit sebanyak tiga ribu lima ratus aku pegang erat-erat. Mana pula lelaki ini pergi?

“Ha, Yaya! Apa yang awak tercegat di muka pintu ni? Mari masuk!” hampir gugur jantung aku dibuatnya. Aku pandang chef Daud dengan tajam!

Beberapa orang chef keluar masuk dari pejabat sederhana ini. Ini pejabat rasmi semua chef Yayasan Marjan. Aku maklum dengan kedudukan pejabat ini kerana inilah tempat selalu aku bertandang dahulu bersama arwah abah. Aku perlu segera memberi wang ini kepada lelaki yang hampir sebaya dengan arwah abah. Duit bulanan! Duit gertakan dan duit melangsaikan hutang piutang keluarga kami kepadanya.

Aku mahu cepat segera ke dewan Yayasan Marjan dan mengambil nombor giliran untuk ditemuduga.

“Saya nak cepat chef!”

Chef Daud memusingkan badannya. Mengangkat kening dan menjamah wajahku, “Awak ingat awak seorang yang nak cepat! Saya lagi nak cepat. Mana duit bulan ni?” dia bercekak pinggang.

Amboi! Sudahlah minta duit haram! Dasar lelaki penipu! Lelaki itu pantas berjalan dan aku terpaksa mengikutnya masuk ke dalam sebuah bilik. Beg galas dengan segera aku buka. Zip berbunyi dan jemari ini pantas mengambil bungkusan di dalam beg.

Aku hulurkan bungkusan berkenaan. Dia tersengih dan mengambilnya. “Ingat Yaya, kalau awak lambat beri duit langsaikan hutang arwah abah awak. Saya akan pecahkan rahsia arwah abah awak!”

Punggungnya sudah melekap di kerusi. Mejanya penuh dengan kertas-kertas dan buku masakan. Baju sahaja putih bersih, hati hitam legam berkarat! Penuh hasad dengki. Biliknya sedikit berbau harum. Kadang-kadang bau bajunya juga bercampur aduk!

“Kalaupun betul arwah abah ada wanita lain dan sudah memperisterikannya, saya terima dengan rela dan saya pasti satu hari nanti ibu akan menerimanya. Saya pasti!”

“Awak yakin ke Yaya? Yakin dengan perkahwinan kedua abah awak yang ditangkap basah!” matanya membulat besar. Bencinya aku dengan lelaki ini.

Aku pandang wajahnya yang tersengih! “Jangan menuduh sebarangan tanpa ada bukti kukuh wahai tuan Daud! Cakaplah apa sahaja, buatlah apa sahaja. Saya akan bersihkan nama arwah abah saya. Saya janji! Dan jangan ingat tuan akan terlepas dengan menikmati duit hasil titik peluh kami sekeluarga. Sampai matipun saya tak akan halalkan! Dan saya tak ada masa melayan perangai lelaki yang nak mati macam awak ni!” aku mnedengus dan segera melangkah keluar. Malas melayan karenah gila lelaki ini.

Jeritannya bergema, “Yayasan Marjan milik mutlak saya! Bukan milik arwah abah awak, Yaya!”

Chef Daud memeluk tubuh dan bersandar di pintu biliknya. Ketawa penuh menyakitkan hati! Berbisa sahaja! Rasa mahu aku menonyoh mulutnya dengan cili padi.

Langkahku terhenti. Tali beg di belah kanan dan kiri bahu aku pegang. Aku terdiam. Beberapa orang chef dan pekerja di situ memandang aku penuh luar biasa. Okey, Yaya. Sila buat sesuatu! Tarik nafas dan lepas. Yaya, sila kawal kemarahan!

Aku segera memusingkan badan memandang chef Daud dengan senyuman menawan.

“Kalau semua mahu tahu, Chef Daud yang sedang berdiri punya baik tu, adalah seorang pencuri! Makan duit haram!” aku membalas serangannya. Keningku terangkat-angkat! Senyum penuh kepuasan. Aku diperhati beberapa orang chef! Pantas aku menoleh ke hadapan semula dan memecut berlari. Kerana aku melihat chef Daud mula membuka langkahnya mahu mendapatkan aku.

+Okey, gua tak kacau hidup lu! Jangan sebarangan cakap arwah abah gua macam-macam! Ada yang nak kena sparring kepala nanti!
-Fuyooo! Yaya gangster!
+Dia memang suka cari pasal! Haaa.. ambil sebiji! Gangster tak gangsterlah. Ni belum keluar tendangan transformers lagi! Kalau dia nak rasa, kali kedua nanti, Yaya akan tunjukkan.

Aku berlari laju! Biar dengan baju kurung dan dengan beg galas ini. Aku pantas memecut masuk ke dalam lif yang terbuka. Termengah-mengah aku di situ. Melepaskan lelah sampai aku tidak perasan kehadiran seseorang di dalam lif berkenaan.

Aku pegang lutut. Menekan butang G. Aku tarik nafas, “Cool down Yaya. Nanti belasan dia cukup-cukup! Tendangan transformers dan Optimus Primes akan mengganas!” tanganku gaya ala-ala transformer sedang berlawan!

“Cik Yaya sayang saya ni nak jadi Optimus Primes ke?”

Aku terus terjelepuk jatuh! Pandangan mata kami bersatu bersama deraian ketawanya yang sekali lagi mengganggu halusinasi ini. Ah, malunya! Bibir terus terkedu dan aku bangkit perlahan-lahan. Membetulkan kembali baju kurungku dan beg galasku. Tudung pula aku betulkan. Janganlah saat ini dia senget menget!

Aku dan dia. Hanya berdua di dalam lif ini. Bau minyak wanginya memang aku ingat. Terus menyerbu masuk ke dalam rongga hidungku. Ohh, kacaknya dia! Izz Amir sedang tersenyum sambil berpeluk tubuh.

Dia menggelengkan kepala. Lagi dan lagi. Serta merta wajahku bertukar menjadi merah jambu! Izz Amir membetulkan rambutnya sendiri. Kenapa rasa semacam pula debaran hati ini? Kami berdua sahajakah di dalam lif ini? Oh tidak!

Errr…errrr..” sumpah aku rindu dengan dia! Sumpah aku rindu mahu melihat senyuman lelaki ini. Sudah beberapa hari kami tidak bertemu. Rasanya sudah dua minggu selepas kejadian perpisahan dengan rela itu.

Izz Amir memandang aku. “Cantik!” bisiknya perlahan. Aku memandangnya. Penuh pertanyaan. Tiba-tiba aku jadi tersipu kerana baru aku perasan aku sedang memakai baju kurung pemberiannya tempoh hari. Akhirnya dia juga menyaksikan aku dengan pakaian ini. Seronoknya rasa!

“Memang saya cantik!” sumpah aku perasan.

“Tak. Saya kata lif ni cantik!” Izz Amir tersenyum memandang aku. Dia ketawa lagi melihat kegelabahan aku.

Eiii..jahat!” balasku dan serta merta lif terbuka. Izz Amir terus mengikut aku. Kami melangkah seiringan. Masih lagi mendengar suara lelaki ini ketawa.

“Ketawakan saya ya?” aku berhenti. Dia juga.

“Eh, taklah!” jawabnya sengaja dan mengelengkan kepala.

Aku menjelingnya. “Buat apa di sini?”

“Teman cik Yaya sayang saya ni lah!”

Aku tersenyum. Terkedu pun ada. Rasa mahu pengsan.

“Saya pergi dulu ya cik Yaya sayang!” dia lihat jam. Aku pandang pula jam aku. Rasa macam pelik. Kenapa dia ada di sini? Apa pula yang dia buat di sini?

“Jawab betul-betul temuduga ya cik Yaya sayang! Tenang dan sebut nama Allah banyak-banyak. Insya-Allah, awak boleh buat dan berjaya. Saya doakan dari jauh!” Izz Amir masih memandang aku dengan senyumannya. Rasa tenang pula lihat wajahnya. Rindu pula aku dengan usikan nakalnya itu. Aku angguk perlahan-lahan.

“Macam mana awak boleh datang sini?” aku bertanya. Mukaku sudah menunjukkan tanda pelik.

“Mana sahaja cik Yaya sayang saya ni pergi, saya akan ada. Saya akan temani sampai bila-bila!”

Jiwa aku sudah kacau. Dia kini berjiwang karat lagi. Putus sudah urat saraf dengan senyuman dan lekuk lesung pipitnya.

“Boleh percaya ke?” tanyaku. Dan dia ketawa lagi sambil mengangguk. Matanya tepat memandang aku dengan senyumannya yang bersisa.

“Saya mahu ke kanan. Dan cik Yaya sayang saya ni, harus ke kiri dan akan ke bilik 5, tingkat 6. Kan?” matanya mengecil mahu jawapan.

Aku angguk lagi dan lagi. Tahu pula lelaki ini di mana aku akan ditemuduga. Pelik! Mata ini pantas memerhati ruang legar lobi Yayasan Marjan yang kini dipenuhi orang ramai. Semua seperti sedang bersiap sedia untuk sesi temuduga. Berbagai-bagai perangai dan gelagat.

“Ingat ya, bila jawab soalan temuduga, sebut nama saya!” dia ketawa. Amboi-amboi. Aku angguk dan tersenyum. “Saya pergi dahulu, ya?” pintaku. Izz Amir lantas angguk dengan seribu pandangannya masih melekat denganku. Tanda persetujuan. Cewah, macam minta izin suami pergi keluar membeli-belah pula bunyinya ya!

+Ops! Yaya tersasul! ( Yaya tutup mulutnya dengan jemari runcing dan kaki melangkah sedikit demi sedikit)
-Amboi Yaya, gatai nooo!
+Ala, bukan selalu Yaya bergatal-gatal ni tau!
-Hik hik hik! (Ketawa betul-betul)

Aku pantas berpusing ke arah kiriku dan berjalan. Begitu juga dengan dia. Tetapi sekali lagi, Izz Amir memanggil namaku, “Cik Yaya sayang!” serunya.

Aku menoleh. Ah – berdebar-debar lagi. Dia memandang aku dengan penuh tajam. Okey, rasa nak meloncat-loncat lagi! Memang bibirnya sudah melekat menggelar aku dengan gelaran, ‘cik Yaya sayang, cik Yaya sayang!’ Isk, kacaknya dia! Tengoklah lesung pipit dia tu! Dalam bagaikan lekuk kawah gunung berapi!

Aku angkat kening dan memandangnya yang sedang tersenyum menawan.

Good luck! Dan memang cik Yaya sayang saya hari ni amat cantik.” Penuh makna pujiannya. Aku – kembanglah lagi. Rasa mahu terbang tinggi! Kalaulah aku ada kepak sudah semestinya aku terbang membelah awan!

“Oh, bukan liflah yang cantik! Tadi tu memang tipulah ya!” jawabku. Meski berjarak 5 meter dari Izz Amir, aku sempat memandang senyuman mahalnya itu. Dia melambai aku dengan lima jarinya. Angin dingin rasa membalut tubuh! Rasa betul aku mahu memeluk awan dan menyusuri pelangi! Aku tersenyum kembang seperti bunga ros yang sedang berkembang mekar. Mahu pengsan lagi tapi rasa makin bersemangat untuk menyelesaikan temuduga hari ini.

Semangat semakin menebal! Ceh!

Haih
, boleh pula terserempak dengan dia di dalam lif ya. Berdua pula tu! Kaki terus melangkah dengan yakin sambil aku tertoleh-toleh melihat dia yang sedang berjalan segak. Kalau dia berjalan pun aku lihat seolah-olah ada salji sedang turun dan bunga sakura akan jatuh menimpanya perlahan-lahan. Oh, indahnya jika aku yang berdiri di sebelahnya seperti selalu dan berjalan beriringan.

Berangan lagi aku! Chet!
***
Nombor 22. Aku genggam kertas kecil dengan jemari ini. Sumbat di dalam poket beg galasku dan dudukkan ia diam-diam. Semoga nombor ini membawa tuah dan memberi semangat! Aku tidak menoleh ke kanan dan ke kiri. Aku duduk diam sambil memegang beg galas dan tunduk memandang lantai. Fail aku pegang dengan rapi. Jantung berdegup kencang, darah mengalir laju dan urat terasa kembang kempis dengan sendirinya. Berdebar-debarnya hanya Allah swt sahaja yang tahu!

Beberapa minit, fail aku di minta oleh seorang wanita. Aku berikan kepada kakak yang bergelar, ‘Khalida’. Sempat kami berbalas senyuman, “Berapa orang penemuduga ya?”

“Lima!”

Gulp! Aku telan air liur. Bantulah aku, Ya Allah. Gemuruh terasa. Melati, doakan aku! Lily, selamatkan aku dalam temuduga kali ini! Aku berdoa dengan berbagai jenis doa. Semuanya aku susun di dalam hati dan selawat seberapa banyak yang boleh.

Dua jam akhirnya. Lelah dan semput menunggu! Ini betul-betul temuduga paling lama dan sejarah untukku.

“22!”

Erk! Aku terkedu dan pantas berdiri. Berjalan penuh keyakinan, memandang semua pemohon biasiswa Yayasan Marjan yang sedang duduk menanti nombor masing-masing. Kaki pantas masuk ke sebuah bilik dan ajaibnya aku sedang berdiri di hadapan empat penemuduga. Mana seorang lagi? Aku memandang ke belakang. Tubuh tinggi lampai itu sedang memandang keluar. Adakah melihat pemandangan di luar itu akan membahagiakan dirinya? Tingkap menjadi penghubung kini. Aku periksa batang tubuhnya. Macam…. Aku berteka-teki! Tetapi tubuh yang seolah-olah aku kenal itu kini dibaluti kot berwarna hitam.

Pantas, mata memandang keempat-empat penemuduga. Semuanya lelaki. Aku tersenyum dan mengangguk. Mengucapkan salam dan dibalas tenang oleh keempat-empat lelaki berkenaan.

“Penemuduga kelima akan bertanya soalan dengan berdiri di tingkap itu sahaja. Tiba-tiba ubah selera pula! Mahu berdiri!” Jelas chef Hakim dengan senyuman. Nama mereka semua tertera di hadapan meja. Aku perhatikan nama mereka semua. Chef Hakim, Chef Zabidi, Chef Lim, Chef Aswad dan nama penemuduga kelima tiada. Okey, dia memang loyar buruk agaknya. Aku terima.

“Perkenalkan diri dan temuduga kita bermula sekarang.” Jantung rasa mahu pecah. Aku tarik nafas dan memulakan temuduga ini dengan penuh keyakinan.

Chef Lim pantas bertanya, “ Awak suka memasak? Masakan jenis apa?”

“Ya, memang saya suka memasak! Oh ya, saya pandai membuat pai epal! Makanan kesukaan arwah abah saya yang juga seorang chef. Pasti semua kenal dengan Chef Wafiy kan? Juga saya suka membuat kek coklat, berbagai dessert, masakan kampung dan masakan barat!” yakin Yaya. Yakin! Walau memang aku tak pernah membuat chicken chop! Hentam sahaja!

“ Awak ada asas dalam dunia masakan? Sebab awak cuma memegang diploma pemasaran sahaja. Awak yakin dengan biasiswa dari Yayasan Marjan?” Chef Zabidi memberikan soalan.

“Saya memang tiada asas. Saya mengaku! Tetapi asasnya ialah hati dan cinta dengan dunia masakan! Saya akan belajar dari bawah. Ini cita-cita saya dan saya mahu capai dengan usaha dan semangat dari arwah abah saya!”

Kelihatan mereka mengangguk serius. Lelaki di tingkap pantas menoleh memandang aku. Dan aku rasa mahu pengsan. Matanya tajam menikam menjamah wajah aku dan dia angguk penuh kacak!

Chef Izz Amir! Kakiku melangkah setapak ke belakang! Izz Amir meletakkan ‘tag’ namanya di atas meja. Tetap berdiri memandang aku sambil berpeluk tubuh. Dia tersenyum dan kelihatan terangguk-angguk mendengar aku memberikan jawapan. Aku rasa amat berkeyakinan! Sungguh – aku tidak pernah selancar ini. Aku selalu tewas setiap kali aku ditemuduga. Nak terkencing pun ada. Soalan keempat-empat chef ini kadang-kadang tak masuk akal dan tak terjangkau pula aku menjawabnya. Ada juga soalan yang bukan mengenai dunia masakan, tetapi aku jawab dengan seadanya. Politik, dunia, hal ehwal semasa dan dunia hiburan!

Aku jawab dengan seikhlas hati. Aku mahu biasiswa ini. Aku mahu berjaya dan mencapai impian arwah abah. Dan kehadiran dia di hadapan aku sebenarnya banyak buat aku lancar bercakap. Jadinya, Izz Amir adalah seorang chef? Pai Epal café itu miliknya dan dia memasak di cafenya? Oh, tuhan! Aku mengetap bibir. Iyalah, selama ini mana pernah aku tanya kerja dan hal ehwal peribadi Izz Amir. Aku dengan dunia aku, dan dia pastinya dengan dunianya. Maka, kecilnya dunia ini! Malunya juga hari ini!

“Cantik baju kurung awak!” Izz Amir mencapai segelas air yang dihulurkan seorang wanita. Temuduga ini nampak lebih santai dan lebih selesa di mata aku. Aku angguk.

“Angguk sahaja? Awak tak nak jawab soalan saya, Nur Alya?” tegas sahaja bunyinya. Tetapi dia melirik dengan senyuman. Aku mahu pengsan sebab dia memanggil nama penuhku dengan penuh dan lembut sekali! Mahu terbang tinggi lagi! Oh, tuhan! Benarkah dia dihadapanku dan sedang menemuduga aku?

Ermmm….” Aku tarik nafas.

Kemudian aku jawab soalannya, “Memang saya cantik dengan baju kurung ini. Lagipun ia pemberian dari seseorang yang saya sayang.” Aku mengaku. Nampak dia mengangguk serius. Rasa mahu aku tampar pipi laju-laju sebab aku memang sengaja mahu melihat dia tersenyum suka. Tapi, muka dia serius Ya Rabbi!

“Warnanya awak suka? Dalam bidang masakan kita kena campurkan warna yang menarik dan rasa yang sedap untuk pelanggan. Adakah baju kurung itu awak suka. Sebagai seorang pelanggan, awak terima campuran warnanya? Rasa hati?” soalan mengarut apakah ini? Aku pandang wajahnya yang tersenyum sinis. Memang sengaja dia mahu mengenakan aku. Amboi, sengaja ya!

Aku atur pernafasan ini, “Ya, saya suka! Sungguh saya suka. Kalau ia dari orang yang saya sayang, warna apa sekalipun saya akan terima. Kerana dia ikhlas memberi dan saya ikhlas menerimanya. Hati saya, sudah termaktub untuk dia. Sampai bila-bila. Rasa hati saya dia pun sedang tahu saat ini! Tuan nak rasa hati saya ke? Rasa masin ke, tawar ke, pahit ke atau payau ke?”

Izz Amir terus terbatuk. Mujur juga dia tidak meneguk air.

Angin sejuk membalut tubuh! Kami berpandangan. Dia menyembunyikan senyumannya yang mahal itu. Izz Amir tunduk malu!

“Tuan Izz Amir suka ke baju kurung saya ni atau suka dengan saya?” aku spontan mengenakan lelaki itu. Sehingga dia tersedak dan terbatuk-batuk lagi. Chef Lim menepuk-nepuk belakang badannya.

Keempat-empat penemuduga menoleh memandang Izz Amir, “Soalan awak soalan yang nakal, Nur Alya!” Dan mereka semua ketawa geli hati. Tetapi Izz Amir memandang aku seolah-olah sepuluh tahun kami tidak berjumpa. Geramkah dengan bibir celupar ini? Rasakan!

40 minit berlalu terlalu istimewa! Ditemani ‘Dia’ yang sentiasa mengawasi dan memerhati. Aku menjawab banyak soalan mengenai dunia masakan, dunia dapur dan pengalaman. Aku bercerita apa sahaja kenangan antara aku dan arwah abah! Semuanya berlegar dan bersatu untuk mereka. Aku kembangkan dan walaupun Izz Amir ada di hadapan aku, ia bukan tiket untuk aku mudah diterima dan senang memperolehi biasiswa dari Yayasan Marjan. Aku mahu berdikari sendiri dan membuktikan yang aku mampu berjaya!

Temuduga tamat dengan seribu erti. Senyuman dari kesemua lima penemuduga. Lirikan Izz Amir paling mahal! Bolehkah aku meloncat tinggi dan menjerit perkataan ‘ya be da be du?’

Selepas keluar, sempat Izz Amir mengenyit mata! Seminit kemudian, ketika aku berjalan mencari Hei MJ Unguku, bunyi bip SMS kedengaran, ‘Amboi-amboi! Rasa saya nak tarik saja bibir awak yang merah tu, cik Yaya sayang! Si mulut murai!’

Aku tersenyum geli hati dan mendongak. Dari bilik tempat aku ditemuduga tadi, seorang lelaki sedang berdiri di hadapan tingkap. Tekun memerhatikan aku. Izz Amirkah itu? Dan dia menggamit mesra dengan jemari bersama ulas senyuman mahalnya. Oh, aku mahu pengsan!

8 ulasan:

  1. amboi cik yaya sayang ni, makin lama makin berani.... lapaq pie epal pula....... thanxs cik writer, besh bangat story arini....

    BalasPadam
  2. Ahkak RSL25/1/12 15:59

    Alamakkk... akak pun mau pengsan!! Mwuah... mwuahhh untuk Yaya, MPE & Puan Mardihah :*)

    BalasPadam
  3. Nak pengsan jugak!!! tersenyum comel^__^ akak baca story MPE ni..dari yang pertama hingga ke 16 meleleh air mata pun ada.. terus akak jadi follower blog ni...
    'Mardihah sayang' bila nak jadikan novel? nak beli dan simpan jadi koleksi .....

    BalasPadam
  4. Zawani Mukhtar : Amboi, Gatai Yaya nooo! hahahah

    BalasPadam
  5. Ahkak RSL : muah-muah juga dekat akak sebab sudi bertandang, membaca MPE. cewah!

    BalasPadam
  6. Kak Amy : Terima kasih Kak Amy. Ala...janganlah meleleh baca MPE saya ni. Jangan touching-touching tau!

    Doakan MPE saya akan dibikin jadi novel. Fightinggg!!!

    BalasPadam
  7. Tanpa Nama27/1/12 12:19

    alolo....so sweettttt.....gedebuk...cik w*** plak pengsan....hak2...

    BalasPadam
  8. Tanpa Nama1/2/12 16:38

    alalala...so sweet,sampai saya pun dah tersengeh sorang-sorang dok baca citer cik yaya ni,,mm macam saya pulak masuk citer ni coz nama timangan sy pun yaya..hikhik..anyway..hope novel dapat diterbitkan ..i really..really lik it...chaiyok !!

    BalasPadam