Pages

06 Januari 2012

Penuh Luar Biasa



Ulasan seorang blogger, Engku Muzahadin, seorang pelajar dari Universiti Putra Malaysia mengenai naskah kedua saya : Andai Gerimis Berhenti! Blognya, Nakhoda Nurani siap ada bunga-bunga yang berguguran lagi! Cantik, macam salji bunga! ^___^ Lantas pagi-pagi lagi saya tersenyum, haihhh, rasa mahu memeluk pelangi! Terima kasih, terima kasih, terima kasih saya ucapkan. Mari baca komennya terhadap naskah kedua saya!

Bersemangat saya nak menulis laju-laju lagi! Gigih dan terus gigih! Fighting Mardihah! Namun saya memohon maaf seandainya novel ini tidak menepati selera. Pembaca ada pilihan masing-masing dan berhak memberi pujian juga kritikan. Saya berlapang dada seandainya ada kalangan pembaca mahu memberikan idea, pandangan juga kritis bagi mencambahkan lagi halusinasi ini. Jom baca komen menarik ini. Ayatnya berputar dengan sungguh pintar dan saya cemburu sekali!

***

Tanah ini akan menjadi gersang. Kontang lalu kekeringan. Sirnalah segala kesuburan bumi andai tidak disirami. Begitulah juga senarionya dengan sekeping hati. Hati yang tidak disejukkan dengan air ketakwaan akan jadi layu kekeringan. Jiwa yang tidak dibasahkan dengan gerimis keimanan akan hancur dalam kebinasaan. Maka, hati dan jiwa ini perlu juga dipastikan kehidupannya. Seperti perut yang diisi dengan makanan begitulah juga hati yang perlu disuapkan dengan juadah yang sebetulnya. Hati insan perlu diterapkan dengan zikir dan cahaya Al-Quran kerana itulah sebaik-baik panduan sebagai seorang yang beragama Islam.

Justeru, bingkisan kali ini akan mengupas sebuah cerita karya Mardihah Adam berjudul Andai Gerimis Berhenti. Sebuah cerita biasa yang digarap menjadi buah tangan yang luar biasa. Indah. Itulah perasaan tatkala membaca episod pertama daripada novel dwilogi ini. Watak utamanya Nur Aisya menjadi penghias latar masyarakat novel ini. Seorang gadis Melayu yang diangkat wataknya menjadi pendukung nilai-nilai keislaman dalam kehidupan seharian. Nur Aisya Mohd Jamil, seindah namanya sebegitulah jua perilakunya. Anak gadis yang merupakan anak kedua daripada tiga orang adik beradik ini merupakan kesayangan keluarga, harapan insan sekeliling dan menjadi seorang muslimah yang sering memperbaiki hubungannya dengan Ilahi.

Ceritera ini dimulakan dengan imbas kembali. Nur Aisya terdampar di bumi Leicester . Dan kerna berkeseorangan di perantauan itu membuka kembali rentetan peristiwa semalam. Persahabatan sedari kecil dengan pasangan kembar merangkap jiran iaitu Najmi dan Najihah juga Ustaz Zul yang merupakan lelaki pertama yang mengetuk pintu hati sang gadis menjadi antara saduran pada perkembangan plot. Istimewanya, segala perlakuan digambarkan dengan penuh halus yang diwarnakan dengan unsur keislaman. Penuh nasihat dan pengajaran. Dikukuhkan lagi dengan potongan surah dan hadis buat renungan bersama menjadikan novel ini sesuai dijadikan makanan jiwa.

Nur Aisya merupakan seorang gadis biasa yang berusaha untuk menjadi seorang wanita yang hebat. Projek Chinta Aisya yang merupakan projek penternakan ikan air tawar menjadi perintis kepada hasratnya. Keluarga yang terdiri daripada ayah, ibu, abang long, Kak Hasnah, dan Hakim telah menjadi tulang belakang kepada Aisya dalam melewati liku-liku kehidupan. Usaha yang dimulakan dengan niat yang suci pastinya akan diredhai oleh Ilahi. Tetapi apalah ertinya kehidupan ini andai tidak diuji. Itulah juga yang terjadi kepada empunya diri.

Pemergian ayah dan anak saudara di awal Ramadhan meninggalkan kesan yang sangat mendalam. Dihimpit cinta arwah rakan baik sendiri, Hisyam sehinggakan penolakannya menyebabkan cemburu dan dendam. Ditambah pula kemusnahan yang dilakukan kepada kolam ternakan yang menghancurkan segala usahanya menjadikan wanita ini semakin tabah menghadapi realiti kehidupan. Namun, Allah telah menjanjikan bahawa setiap ujian yang ditimpakan itu selari dengan kemampuan insan. Dalam kesulitan itu masih ada teman seperti Balqis dan Herman juga keluarga yang membantu meringinkan beban. Bahkan hikmahnya yang tersembunyi tentu sekali merapatkan hubungan kekeluargaan yang pernah renggang dengan keluarga abang sulungnya, Huzairi suatu masa dahulu.

Tegasnya, naskhah ini merupakan adunan cereka yang sebati dengan ramuannya. Cukup rencah ibarat suatu set hidangan yang menepati piramid makanan. Justeru, tidak rugi untuk memiliki novel ini apatah lagi untuk membaca intinya sekali gus mengunyah dan menghadam segala yang dipadatkan dalam sebuah perkongsian ilmu ini. Yang baik hanya datang daripada-Nya dan yang lemah terzahir oleh kekurangan diri.

P/s : Senyum comel-comel semua

5 ulasan:

  1. Tanpa Nama6/1/12 10:33

    apesal aku rasa ulasan dan tulisan Engku lagi bagus dari novel itu sendiri

    BalasPadam
  2. Sebab itu ulasan dia, tanpa nama. Biarlah ulasan dia lebih bagus dari novel saya sendiri. Saya redha. Novel saya pun taklah sehebat mana.

    BalasPadam
  3. Kerana, seorang penulis itu harus dikritik. Tidak selamanya dia harus sentiasa dipuji. Saya ambil komentar ini untuk memperbaiki penulisan saya. Terima kasih, Tanpa Nama.

    ^___^

    BalasPadam
  4. Pengalaman lebih mematangkan penulisan.... Diha jangan putus ada .... novel2 awak yg baru sekarang ni lagi mantap, kalau boleh masuk kan kembali cerpen 2 lama tu dlm FB...

    BalasPadam
  5. Alamak ada salah ejaan disitu....Jangan putus asa....bukan putus ada kekekeke sorry

    BalasPadam